Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het grote afdalingstechniek topic

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 31 mei 2016 19:16

Split off van het Giro 2016 topic aangezien het sinds de val van Kruijswijk daar bijna alleen maar ging over afdalingstechnieken en het wensbaar is dit in een apart topic onder te brengen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 31 mei 2016 20:50

Het had ook zomaar het afdwaaltopic kunnen heten ;)

Maar gezien de veel reacties in verschillende topics toch eens goed om hier aandacht aan te besteden.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 mei 2016 21:42

Een leuke tip die ik Fiets las:
Een snelle afdaling doe je door overal laat in de ankers te gaan.

Als je dat een een rally auto coureur zou zeggen, dan zou die antwoorden met: Ja,duh,..............

Hoe later je remt, hoe langer je dus hard fietst, hoe rapper je beneden bent. Echt heel veel veiliger wordt het er niet van overigens. Laat remmen is goed. Te laat remmen, nogal pijnlijk.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 31 mei 2016 22:12

Een echte coureur weet dat het om balans gaat, laat remmen betekent niet altijd dat het late remmen voor de volgende bocht ook de snelste doorgang oplevert.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 31 mei 2016 22:35

rob74 schreef:Een leuke tip die ik Fiets las:
Een snelle afdaling doe je door overal laat in de ankers te gaan.
Zo zie je maar weer dat je dat blaadje ongelezen kan laten.
Afdalen begint met zo weinig mogelijk te remmen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 31 mei 2016 22:41

Kijk en leer. Hoewel menigeen dit niet na durft te doen. Ik niet althans ;)

https://www.youtube.com/watch?v=iPHnqI13vPk

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 31 mei 2016 23:25

NicoNB schreef:Een echte coureur weet dat het om balans gaat, laat remmen betekent niet altijd dat het late remmen voor de volgende bocht ook de snelste doorgang oplevert.
Leg eens uit?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 mei 2016 23:47

Topic naar mijn hart! :like:

Cancellara

Sammy Sanchez

Sagan

Technische tips:

-Blijf met je tengels van je remmen af. Serieus.

-Verplaats je gewicht. Als je 10 cm verder achterop je zadel gaat zitten kun je zó veel harder remmen. En dus later. NB: je moet dus wel lang van tevoren WETEN dat en wanneer je wilt gaan remmen, zodat je de tijd hebt om je gewicht te verplaatsen en je remkracht goed op te bouwen.

-Druk op je buitenste pedaal in de bocht. Veel mensen doen weliswaar hun binnenste pedaal omhoog omdat ze geleerd hebben dat dat moet, maar zitten nog steeds OP hun zadel in de bocht. Ofwel: aangrijpingspunt van de kracht van fietser op fiets ligt HOOG. Wil je niet. Ga echt op je buitenste pedaal staan, zodat er 2 millimeter ruimte tussen je zadel en je kont zit. Duw met de binnenkant van je buitenste dijbeen tegen de rand van je zadel voor extra controle.

-Doe gewoon normaal met je binnenste knie. Je zit op een racefiets, niet op een R1 of Gixxer.

-Kijk vooruit, en kijk met je binnenste wang door de bocht heen.

-Zet direct na een bocht keihard aan, daarna: zie volgende punt.


Afbeelding
-De 'top tube tuck' loont! Bij 80 kilometer per uur is de luchtweerstand zo'n -2000 Watt (en de zwaartekracht levert dus 2000 Watt). Dan kun je heel moeilijk gaan zitten doen om daar nog 400 Watt bij te trappen, maar als je je frontaal oppervlak 20% kleiner kunt maken door op je bovenbuis te gaan zitten, levert dat net zo veel, zo niet meer op, en je wordt minder moe. Neem de tijd om te oefenen, zodat je makkelijk in en uit deze positie kunt komen. Leer aanvoelen hoe lang je nodig hebt om van uit de 'top tube tuck' weer helemaal in het zadel te komen, zodat je op tijd voor de bocht weer goed zit, maar ook niet onnodig vroeg.

-Gebruik de afdaling om te eten. Zorg dat je reepje/gelletje op een plek zit waar je erbij kunt, b.v. onder het elastiek van je broek.

-Leer springen. Wanneer je putten, gaten in de weg, stenen op de weg etc tegenkomt op hoge snelheid heb je niet altijd de tijd om er omheen te sturen. Springen dus, want bij 60+ wil je geen stootlek of erger hebben.

-Locker bleiben, jah!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1682
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 01 jun 2016 00:26

tommeke14 schreef:Kijk en leer. Hoewel menigeen dit niet na durft te doen. Ik niet althans ;)

https://www.youtube.com/watch?v=iPHnqI13vPk
Les 1 van het afdalen: doe nooit de profs na. Die hebben de hele weg ter beschikking en bovendien een stuk meer ervaring.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 01 jun 2016 00:30

scepticus schreef:kijk met je binnenste wang
:?:

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 jun 2016 00:34

Probeer maar eens.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

el_loco
Forum-lid
Berichten: 969
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 01 jun 2016 09:04

Ik vind het gevaarlijkste van afdalen eigenlijk altijd het (tegemoetkomend) verkeer. Ook als je op je eigen weghelft blijft is er eigenlijk maar weinig ruimte omdat je toch in bochten hangt en dus over het midden heen hangt. Corrigeren bij hoge snelheden kan de een beter dan de ander. Ook onregelmatigheden in het wegdek plus eventueel zon/schaduw plekken die ervoor zorgen dat je die laat ziet zijn gevaarlijk. Scherp blijven dus.
Het verhaal van scepticus over balans, zwaartepunt en druk zetten op de pedalen kan ik helemaal onderschrijven. Hier valt voor de meesten van ons de meeste `winst` te behalen.

Aan de andere kant: vorig jaar in de Marmotte had ik een beroerde daaldag (dat gebeurt me wel eens) Afdaling richting Bourg door minstens 25 man voorbij gestoven al in het bovenste stuk. Beneden in het dal kom ik met een redelijk groepje te zitten en veeg ze stuk voor stuk weer op. Dus zeker op ons (amateur)niveau hoeft dalen als Savoldelli niet persé een betere uitslag in een cyclo oid op te leveren. Heel aankomen lijkt mij iets belangrijker.

Plaats reactie