Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Misselijk; wat te doen?

Gebruikersavatar
r600
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar r600 17 mei 2016 09:10

Wij (tandem) rijden graag lange afstanden. We rijden over het algemeen wel wat harder dan puur duurtempo (richting 28 a 30 km/u).
Echter, zodra het boven de 150 a 180 km komt (zoals gisteren de Elfstedentocht) worden we allebei behoorlijk misselijk, wat het fietsen niet makkelijk maakt.

We ontbijten goed van tevoren (havermout), eten tijdens te tocht vrij veel koolhydraten (havermoutkoeken, stroopwafels, wit brood, vijgen, cakejes etc.) en drinken zoveel mogelijk.

Wat doen we niet goed?
Graag jullie ervaringen en input....

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 17 mei 2016 09:41

r600 schreef:Wij (tandem) rijden graag lange afstanden. We rijden over het algemeen wel wat harder dan puur duurtempo (richting 28 a 30 km/u).
Echter, zodra het boven de 150 a 180 km komt (zoals gisteren de Elfstedentocht) worden we allebei behoorlijk misselijk, wat het fietsen niet makkelijk maakt.

We ontbijten goed van tevoren (havermout), eten tijdens te tocht vrij veel koolhydraten (havermoutkoeken, stroopwafels, wit brood, vijgen, cakejes etc.) en drinken zoveel mogelijk.

Wat doen we niet goed?
Graag jullie ervaringen en input....
Waarschijnlijk eten jullie teveel tijdens het fietsen. Beter is om elk uur wat te eten. Bijvoorbeeld 1 krentebol of 1 havermoutkoekje maar niet alles tegelijk.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

hvg5776
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 nov 2014 21:03
Locatie: Hoogeveen

hvg5776 17 mei 2016 09:50

Als ik een dag fiets, ontbijt ik met een vier plakken brood en zorg ik dat ik voldoende drink. Eenmaal op de fiets eet ik eigenlijk alleen maar reepjes bij de jumbo/albert/nettorama weg. Zit niet veel in elke reep heeft ongeveer 130kcal en 28g koolhijdraten. Ik begin daar mee op ongeveer een half uur na het begin, daarna eet ik elk half uur tot een uur een reepje erbij. Ligt aan de zwaarte van de toch en tijdens klimmen eet ik eigenlijk niet.
T=100

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 17 mei 2016 10:27

Deze even geleend van amclassic-fan uit dit topic http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=78875

"De grens wat je lichaam tijdens inspanning op kan nemen is ongeveer 60 gram glucose/maltodextrine per uur + 20-30 gram fructose.
Voor een inspanning van 2 uur is alleen vloeibaar voedsel wel prima, maar als het langer is dan is wat vast voedsel toch wel aan te raden."

Je wekt in beschrijving indruk dat je teveel eet.....
Reken het gewoon eens uit en pas toe, denk dat je dan al veel van je probleem kwijt bent
Allard

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 mei 2016 11:20

zoek even mbv Mr. Google op energiesystemen en op (para-)sympathicus.

Bij langdurige (zware) inspanningen moet je lichaam op enig moment keuzes maken. "Zetten we de broodmolen aan en gaan we boterhammen verteren in de darmen, of zetten we de beschikbare energie in om de ledematen in beweging te houden".

Jullie hebben besloten om lang door te fietsen en dus zegt je lichaam: "da's goed, maar dan gaat de broodmolen eventjes uit".

Je spijsvertering (aangestuurd vanuit het parasympatisch zenuwstelsel) komt stil te liggen en de maaginhoud gaat niet het darmstelsel in. Dan komt je eten dus letterlijk zwaar op je maag te liggen en kun je misselijk worden.
Oplossing kan zijn om op enig punt voor het te laat is over te stappen op vloeibaar voedsel. Je kunt gaan experimenteren met ander voedsel en het moment waar je daarop overstapt.

Voor mij (persoonlijk) geldt dat ik er op enig moment geen vast voedsel meer 'in' krijg en dan ga ik andere dingen eten (vla, yoghurt, melk).

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 17 mei 2016 11:34

Ik denk dat Nee-Nee de spijker op zijn kop slaat. Zeker als je dan door blijft eten krijg je echt een steen op je maag. Ik herken het ook en zorg er in de laatste 2 uur van een tocht voor dat ik gelletjes bij me heb. Dat is niet zo'n aanslag op je spijsvertering.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 17 mei 2016 11:48

Het is voor iedereen anders. Te laat eten, dan word ik misselijk, alleen op te lossen door door de misselijkheid heen te eten. Ik merk dat vaak kleine hoeveelheden eten goed werkt, maakt niet uit wat ik eet, als het maar eten is. Kinderporties zijn tijdens mijn tochten voldoende, normale porties krijg ik echt niet weg. Maar ik ken ook mensen die alles naar binnen kunnen werken onderweg. En als eten me echt tegen gaat staan, ga ik over op (deels) vloeibaar, maar dan zit ik al heel lang op de fiets. Ook werkt wisselen tussen hartig en zoet voor mij erg goed. Meeste fiets-eten is vaak erg zoet en dat gaat me tegen staan.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 mei 2016 11:59

Voor mij geldt dat ik de hele dag door alles door elkaar kan eten. Zoete zooi gaat me tegenstaan, dus eet ik ook hartige boterhammen met kaas of frieten met mayo. Na middernacht vindt mijn maag het wel welletjes en gaat hij protesteren: tijd om te slapen en te verteren. Dan lukt alleen nog vloeibaar eten.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 17 mei 2016 12:00

@monique70; Helemaal mee eens, zeker bij lange tochten denk ik na 100 km: "mijn koninkrijk voor een paar tucjes"
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 17 mei 2016 12:13

beren040 schreef:Deze even geleend van amclassic-fan uit dit topic http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=78875

"De grens wat je lichaam tijdens inspanning op kan nemen is ongeveer 60 gram glucose/maltodextrine per uur + 20-30 gram fructose.
Voor een inspanning van 2 uur is alleen vloeibaar voedsel wel prima, maar als het langer is dan is wat vast voedsel toch wel aan te raden."

Je wekt in beschrijving indruk dat je teveel eet.....
Reken het gewoon eens uit en pas toe, denk dat je dan al veel van je probleem kwijt bent
Ik heb al meerdere malen referenties doorgegeven waar aangetoond wordt dat je veel meer koolhydraten kunt opnemen.

Even een praktisch voorbeeld: een kleine portie spaghetti bolognese (250 gram) bevat al 50 gram koolhydraten. Maak hier een normale of grote portie van en drink dan een glas appelsap of cola erbij en een kom vanille vla als dessert dan kom je makkelijk boven de 90 gram koolhydraten voor een avondmaaltijd.

Tijdens hele zware inspanningen kan de oxidatie van koolhydraten door het lichaam ook een heel stuk hoger liggen dan 90 gram per uur.

Heb je 60 gram koolhydraten per uur nodig? Nee, alleen bij lange zeer zware inspanningen.

0-30 min geen koolhydraten
30-75 min mond spoelen of zeer kleine hoeveelheid koolhydraten
60-120 min 30 gram koolhydraten per uur
120-180 min 60 gram koolhydraten per uur
150> 90 gram koolhydraten per uur
De koolhydraat inname is afhankelijk van de duur en intensiteit van de inspanning
(Jeukendrup 2015)

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 17 mei 2016 13:01

Voor mij is de grens tussen te veel (misselijk) en te weinig eten (slap) bij lange tochten vrij precair. Ook bij mij helpen de dingen die hiervoor genoemd zijn: ook zout & hartigs eten tussendoor (boterham met marmite, mintnopjes) en als het echt lang en zwaar wordt niet anders meer dan gelletjes en vloeibaar. Soms is cola (wat ik anders nooit drink) dan ook een wondermiddel dat de misselijkheid doet verdwijnen. Voor mij is het een kwestie geweest van jarenlang mee experimenteren, en ook elk seizoen opnieuw weer oefenen.

@Alan - ik zit over het algemeen niet op de fiets als ik spaghettimaaltijden eet, en bovendien heeft mijn lichaam na zo'n maaltijd over het algemeen uren de tijd om de boel te verteren. Niet te vergelijken met wat je weg kunt werken op de fiets, in langdurige inspanning.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 mei 2016 13:20

Tracing_NL schreef:@monique70; Helemaal mee eens, zeker bij lange tochten denk ik na 100 km: "mijn koninkrijk voor een paar tucjes"
Wat weerhoud je er van om er een paar mee te nemen?

Plaats reactie