Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Misselijk; wat te doen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 mei 2016 20:58

Sha Kokken schreef:
Alan Smeets schreef:Heb je 60 gram koolhydraten per uur nodig? Nee, alleen bij lange zeer zware inspanningen.

0-30 min geen koolhydraten
30-75 min mond spoelen of zeer kleine hoeveelheid koolhydraten
60-120 min 30 gram koolhydraten per uur
120-180 min 60 gram koolhydraten per uur
150> 90 gram koolhydraten per uur
De koolhydraat inname is afhankelijk van de duur en intensiteit van de inspanning
(Jeukendrup 2015)
Is dat nog afhankelijk van je lichaamsgewicht?
Nee. Wat Alan opschrijft zijn de maximaal gemeten opgenomen hoeveelheden. Die zijn onafhankelijk van leeftijd en gewicht.

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 19 mei 2016 21:57

Helder

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 20 mei 2016 12:12

@Sha Kokken
De vraag die jij stelt is niet zo eenvoudig om te beantwoorden omdat er veel verschillende factoren van invloed zijn op het energiegebruik.

Wat een renner gebruikt hangt af van de intensiteit. Het totale energie gebruik is door middel van een vermogensmeter goed te meten, maar of dit koolhydraten of vetten zijn blijft onduidelijk. Een zware renner als Greipel zal in totaal meer energie gebruiken dan een klimmer als Quintana. De omvang van Greipel is een stuk groter dan die van Quintana, dus Greipel moet op het vlakke ook meer vermogen trappen dan Quintana om dezelfde snelheid te kunnen halen.

Een zwaardere renner gebruikt waarschijnlijk dus meer Kcal. Hoe zijn drempel liggen bepaald hoeveel koolhydraten of vetten hij gebruikt.

Het kan best zijn dat jij meer of minder getraind bent dan een andere renner. Jij kunt bijvoorbeeld relatief gezien nog meer vetten gebruiken dan een andere renner, maar het kan ook andersom zijn.

De richtlijnen van Jeukendrup zijn hoeveelheden die je zou kunnen eten om optimaal te kunnen blijven fietsen. Als je twee/drie uur met je gezin een hele rustige tocht rijdt dan heb je eigenlijk geen koolhydraten nodig. Als je twee uur een stevigere duurtraining rijdt dan zou een snack je koolhydraat reserves kunnen sparen (glycogeen).

Even voor de duidelijkheid, een sportreep, een banaan, een krentenbol of 1,5 dunne plak ontbijtkoek bevatten al minimaal 20 gram koolhydraten. Als je nog een beetje siroop in je bidon hebt dan is 30 gram helemaal niet zo veel!

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 20 mei 2016 19:06

@Alan,
Dank voor je antwoord. Ik ben nog volop bezig om een idee te krijgen wat voor mij werkt. Ik vind dit soort achtergrondinformatie daarbij wel prettig. Het is indicatief maar geeft wel een beeld,
Volgend weekend ga ik voor het eerst wat serieuzer klimmen (Eifel) en wat langer dan ik gewend ben. Moet toch aan ruim meer eten dan anders.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 20 mei 2016 20:21

Ja, maar je moet ook niet teveel eten. Ik heb mensen meegemaakt die door het sporten zwaarder zijn geworden.

Maak een plan voor je tochten aan de hand van de richtlijnen van Jeukendrup. Probeer in het begin van je tocht normaal vast voedsel te nemen en op het einde pas aan de "sport voeding" te beginnen. Let er ook op dat in je drank vaak ook iets van koolhydraten zit.

Succes

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 20 mei 2016 21:08

Thanks!
In drie maanden /1400km van 68 naar 66 kg en flink fitter dus ik maak me nog geen zorgen ;)

Plaats reactie