Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn aan beide knien bij hoge cadans

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 mei 2016 20:58

Sweety2008 schreef:Ik had het zelfs al zo geforceerd dat ik ook met een fikse tegenwind probeerde om een cadans van 90 rpm te halen. Maar het lukte mij echt niet. Zo word ik natuurlijk steeds gefrusteerder en het plezier was ver te zoeken.
Waarom zou dat niet kunnen? Kwestie van schakelen, dat spul zit er niet voor niks op.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 13 mei 2016 21:07

Ik heb gisterenavond even zitten googlen en ik kreeg alleen maar te lezen dat dit soort klachten vooral voortkomen uit op een veel te zwaar verzet willen fietsen. Ik weet niet op welke versnelling jij tegen de wind in 90 rpm wil kunnen halen, maar misschien was je aan het harken, en dat is notoir slecht voor je knieën.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 13 mei 2016 21:33

Bij mij is het dus precies andersom. Zwaar verzet met 60 tot 75 rpm geen klachten. Licht verzet met 80 tot 90 rpm pijn. Dus dat doe ik niet meer.
Lance Armstrong had toen een echt koffiemolen verzet van boven de 130 rpm (had ik ergens in een boek gelezen) nou dan kom ik 's avonds de trap niet meer om hoog. Dit doe ik dus niet.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 13 mei 2016 21:34

Het is ook weer zo dat het verhogen van de cadans problemen in de trapbeweging aan het licht kan brengen. Een verkeerde fietsafstelling of traptechniek kan bij een lage cadans verborgen blijven. Ook is de (ideale) traptechniek zelf vaak een klein beetje verschillend naargelang de cadans verandert.

Het artikel over de cadans van Froome, en het onderzoek wat ze daarin aanhalen, vind ik een beetje eenzijdig en een onzinnig advies geven. Ja, een hoge cadans geeft in theorie een lager rendement per calorie, maar de inspanning verplaatst zich bij een hoge cadans meer naar het hart-longsysteem en daarmee behoud je op de langere termijn meer spierkracht.

Cadans is verder iets heel persoonlijks, afhankelijk van lichaamsbouw en voorkeuren, en moet je je vooral niet laten dicteren door anderen. Voor de één werkt 70 rpm perfect, en iemand anders heeft juist z'n dag niet als de 110 rpm niet gehaald wordt.
Laatst gewijzigd door gineau op 13 mei 2016 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

BramKoppelmans
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 mar 2015 21:39

BramKoppelmans 13 mei 2016 21:36

Toch wel leuk om te lezen dat jij goed kan fietsen met een cadans van 75 rpm. Voor mezelf voelt een cadans van 90 rpm al als laag.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 13 mei 2016 21:41

@Gineau de 110 rpm zal ik misschien 2 minuten volhouden en dan is het over.
Ik weet nog toen heel in het begin fietste ik met iemand samen hij deed al jaren aan wielrennen en toen zei hij nog tegen mij waarom ik op zo'n licht verzet fiets met een hoge cadans, dit was toch alleen voor mensen die pijn in de benen hadden of zo. Daarom dacht ik pak maar het grote blad hij zou wel gelijk hebben.
En nu hoor ik overal geluiden dat het nu andersom moet. Af en toe weet ik het niet meer. De een zegt zus de andere zo. :|
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 13 mei 2016 21:44

BramKoppelmans schreef:Toch wel leuk om te lezen dat jij goed kan fietsen met een cadans van 75 rpm. Voor mezelf voelt een cadans van 90 rpm al als laag.
Jij bent zeker ook een stuk jonger dan ik en fietst zeker al langer dan 15 maanden zoals ik.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mei 2016 21:45

Ik heb volgens mij een cadans van 6 of 7. Ik heb geen meter en ben wel eens begonnen met tellen maar binnen een paar seconde zag ik al weer iets dat interessanter was dan mijn trapfrequentie...

On topic: Een vrouw met al wat jaartjes op de teller, vroeger zwaar geweest, ineens veel gaan sporten. Misschien wat lichte slijtage aan de knieën? Als je dan 1 1/2 keer zoveel gaat trappen met wellicht iets minder controle kan het zijn dat je daar dan net wel last van gaat krijgen en met een lage cadans niet.
Campagnolo Ultra Dork

BramKoppelmans
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 mar 2015 21:39

BramKoppelmans 13 mei 2016 22:12

Sweety2008 schreef: Jij bent zeker ook een stuk jonger dan ik en fietst zeker al langer dan 15 maanden zoals ik.
Ben inderdaad een stuk jongen, maar fiets niet heel veel langer, wel al vanaf het begin met een hoge cadans.

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 13 mei 2016 22:14

Sweety2008 schreef:Ik weet nog toen heel in het begin fietste ik met iemand samen hij deed al jaren aan wielrennen en toen zei hij nog tegen mij waarom ik op zo'n licht verzet fiets met een hoge cadans, dit was toch alleen voor mensen die pijn in de benen hadden of zo. Daarom dacht ik pak maar het grote blad hij zou wel gelijk hebben.
En nu hoor ik overal geluiden dat het nu andersom moet. Af en toe weet ik het niet meer. De een zegt zus de andere zo. :|
Mja ik snap de verwarring. Ergens is de "cadanswetenschap" ( :ugeek: ) ook wel een beetje een dark art en is er voor de standpunten van beide kampen (lage rpm vs hoog) iets te zeggen. Ook speelt denk ik nog altijd een zekere machocultuur een rol. Toch valt het me bij het klimmen op dat als ik iemand inhaal het vaker wel dan niet een harker is. So much for macho efficiency.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mei 2016 22:32

Je moet er wel aan wennen. Ik heb er twee jaar over gedaan om 5 rpm gemiddeld hoger te kunnen trappen. Het moet wel gecontroleerd gaan.

Maar een fiets anders gaan afstellen en andere cadans is niet handig altijd 1 ding wijzigen niet twee.
1cm hoger zitten is veel en dan ook nog 2cm korter.

Het is ook een persoonlijk ding, als jij geen last hebt bij 60 tm 75 ga je dat toch weer gewoon doen. waarom iets gaan doen waar je last van hebt.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 13 mei 2016 22:40

Dit vind ik ook. Wasbeer je hebt er 2 jaar over gedaan om 5 rpm hoger te trappen en voelt dit nu voor jou beter? Heb je er nu profijt van?
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie