Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Enkel 'bidonvoeding' ja/nee?

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 25 apr 2016 01:42

Zooals wy allen weeten.... moet je als wielrenner voor ieder gefietst uur (o.a.) een bepaalde hoeveelheid koolhydraten en water binnen krijgen; hoeveel precies hangt dan voornamelijk af van de inspanning die je levert en de weersomstandigheden.

Om aan de benodigde sportstofjes te komen, nemen veel wielrenners --onder wie ik-- een combinatie in van sportdrank en gelletjes. Nou vroeg ik me daarover af: waarom oh waarom doen wij dat eigenlijk op die manier?

Zou het niet praktischer zijn en goedkoper als je de sportdrank wat geconcentreerder maakte, zodat daar alle calorieën in gaan zitten en het eten op de fiets niet nodig meer is? Geen gedoe meer met gelletjes, sportrepen, P*ijnenburgpraktijken.

Dit wordt (als ik het ooit goed gelezen heb) in sommige andere takken van sport al langer gedaan; waarom dan niet vaker ook in het wielrennen? Is het vooral omdat er commerciële belangen gemoeid zijn met de verkoop van sportvoedingsproducten, of is er een andere (praktische, fysiologische) reden voor?

Ik snap bijvoorbeeld het verhaal wel van de hypo-, iso- en hypertone vloeistoffen, die elk verschillen qua menselijke opnamesnelheid. Maar of je nu 1x sportdrank (hypotoon of isotoon) combineert met 1x gel of sportreep (hypertoon), óf 1x iets neemt wat er tussenin zit doordat je de zaken met elkaar gemengd hebt in die ene sportdrank.... ik gok dat dat niet veel uitmaakt?

M.a.w. geef mij een reden om níet morgen op pad te gaan met zware sportdrank in de bidons en zonder gelletjes of ander voedsel. Slecht weer is geen reden. 8-)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 apr 2016 07:23

Met koud weer zie ik het wel als een mogelijkheid om alleen bidons mee te nemen met geconcentreerdere voeding,
In de zomer is deze oplossing echter uit den boze Met warm weer wordt er heel gezweet en dat moet met evenveel vocht worden aangelengd. Dan liever een bidon sportdrank en een bidon water en elke 2 uur weer 2 nieuwe bidons.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8545
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 apr 2016 07:37

Maltodextrine er in smaakloos en reukloos.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 25 apr 2016 08:16

Het heeft toch geen zin om meer dan 80 gram koolhydraten (320 kcal geloof ik) in je bidon op te lossen ? Meer kan je lichaam per uur niet opnemen.

Afhankelijk van de intensiteit schep ik max 3 schepjes in een 750ml bidon. Zijn de bidons leeg vul ik onderweg bij en kieper er weer nieuwe in.

Enige nadeel van drank boven vast voedsel vind ik het lege maag gevoel. Benen doen hun werk wel, maar de maag voelt leeg.
older Budweiser

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 apr 2016 09:09

De grens wat je lichaam tijdens inspanning op kan nemen is ongeveer 60 gram glucose/maltodextrine per uur + 20-30 gram fructose.

Voor een inspanning van 2 uur is alleen vloeibaar voedsel wel prima, maar als het langer is dan is wat vast voedsel toch wel aan te raden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 apr 2016 11:22

Een redelijk getrainde renner heeft meer dan voldoende glycogeen aan boord om de eerste honderd kilometer zonder extra voer door te kunnen fietsen. Bidon met sportdrank of Maltodextrine of siroopwater is echt voldoende.

Als je wedstrijden wilt gaan rijden en een voedingsplan voor onderweg moet maken, moet je gaan rekenen met verbruikscijfers en dan gaan aanvullen, maar voor wielertouristen zoals de meesten van ons zijn, is dat echt niet nodig.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 apr 2016 11:52

Je verbruik maakt niets uit, dat is namelijk toch meer dan je aangevuld krijgt. Juist als toerist zou ik de maltodextrine en dergelijke achterwegen laten als het een 'standaard' tochtje is en echt voedsel eten.

Wil je maximaal presteren dan wordt het een ander verhaal en daarbij maakt je niveau eigenlijk niet uit. Dan heeft je lichaam gewoon veel suikers nodig tijdens de inspanning. Want 60-90 gram koolhydraten per uur binnen krijgen is echt veel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 25 apr 2016 11:54

@gineau

Goede vraag, ik vraag me ook altijd af hoe wielrenners dat doen onderweg.
Kauwen vind ik altijd lastig want dan raak ik vaak buiten adem, gelletjes vind ik vaak smerig en zijn lastig open te maken.
Dus als oplossing neem ik vloeibare voeding, ook bij langere tochten/wedstrijden/cyclo's van 6 uur of langer.
Ik vul een 750 ml bidon met poeder waar ongeveer 250 gram gecombineerde(snelle + langzame) koolhydraten inzitten en meng dit met water. Op deze bidon kan ik dan zeker 3 uur fietsen, het eerste uur fiets ik nog op mijn ontbijt dus ik kom er 4 uur verder mee.
Voor cyclo's waarbij ik weet dat ik zeker 8 uur op de fiets zit neem ik dan nog een zakje mee met dit koolhydraatmengsel zodat ik onderweg nog een keer mijn bidon hiermee kan vullen bij een verzorgingspost.
Het voordeel vind ik dat ik vaker kleine slokjes kan nemen. Een slokje uit een bidon nemen vind ik toch makkelijker dan een reepje of gelletje openscheuren.

Uiteraard heb ik wel altijd een sportreepje en gelletje in mijn zak zitten voor noodgevallen ;)

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 25 apr 2016 13:15

250g :shock: Dat is een halve pot sportdrankpoeder! Hoe krijg je dat ooit vloeibaar?
Wat is dat voor spul?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 apr 2016 13:20

Neem nooit iets anders mee als water+ banaan(en).
Om ut uur 1 halve banaan en gaan.
Reepje en poedertjes zijn aan mij totaal niet besteed.
Op minder dan 2 uur neem ik sowieso niks mee behalve water.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2016 13:31

Welke vraag beantwoord je hiermee, Kees?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 apr 2016 13:36

De startvraag.
Waarom niet alleen suikerstroop?
Wat water met wat te happen is stukken aangenamer en geen kleverige troep op fiets + berijder.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie