Zooals wy allen weeten.... moet je als wielrenner voor ieder gefietst uur (o.a.) een bepaalde hoeveelheid koolhydraten en water binnen krijgen; hoeveel precies hangt dan voornamelijk af van de inspanning die je levert en de weersomstandigheden.
Om aan de benodigde sportstofjes te komen, nemen veel wielrenners --onder wie ik-- een combinatie in van sportdrank en gelletjes. Nou vroeg ik me daarover af: waarom oh waarom doen wij dat eigenlijk op die manier?
Zou het niet praktischer zijn en goedkoper als je de sportdrank wat geconcentreerder maakte, zodat daar alle calorieën in gaan zitten en het eten op de fiets niet nodig meer is? Geen gedoe meer met gelletjes, sportrepen, P*ijnenburgpraktijken.
Dit wordt (als ik het ooit goed gelezen heb) in sommige andere takken van sport al langer gedaan; waarom dan niet vaker ook in het wielrennen? Is het vooral omdat er commerciële belangen gemoeid zijn met de verkoop van sportvoedingsproducten, of is er een andere (praktische, fysiologische) reden voor?
Ik snap bijvoorbeeld het verhaal wel van de hypo-, iso- en hypertone vloeistoffen, die elk verschillen qua menselijke opnamesnelheid. Maar of je nu 1x sportdrank (hypotoon of isotoon) combineert met 1x gel of sportreep (hypertoon), óf 1x iets neemt wat er tussenin zit doordat je de zaken met elkaar gemengd hebt in die ene sportdrank.... ik gok dat dat niet veel uitmaakt?
M.a.w. geef mij een reden om níet morgen op pad te gaan met zware sportdrank in de bidons en zonder gelletjes of ander voedsel. Slecht weer is geen reden.
Enkel 'bidonvoeding' ja/nee?
Met koud weer zie ik het wel als een mogelijkheid om alleen bidons mee te nemen met geconcentreerdere voeding,
In de zomer is deze oplossing echter uit den boze Met warm weer wordt er heel gezweet en dat moet met evenveel vocht worden aangelengd. Dan liever een bidon sportdrank en een bidon water en elke 2 uur weer 2 nieuwe bidons.
In de zomer is deze oplossing echter uit den boze Met warm weer wordt er heel gezweet en dat moet met evenveel vocht worden aangelengd. Dan liever een bidon sportdrank en een bidon water en elke 2 uur weer 2 nieuwe bidons.
Live fast; die young. mijn blog
Het heeft toch geen zin om meer dan 80 gram koolhydraten (320 kcal geloof ik) in je bidon op te lossen ? Meer kan je lichaam per uur niet opnemen.
Afhankelijk van de intensiteit schep ik max 3 schepjes in een 750ml bidon. Zijn de bidons leeg vul ik onderweg bij en kieper er weer nieuwe in.
Enige nadeel van drank boven vast voedsel vind ik het lege maag gevoel. Benen doen hun werk wel, maar de maag voelt leeg.
Afhankelijk van de intensiteit schep ik max 3 schepjes in een 750ml bidon. Zijn de bidons leeg vul ik onderweg bij en kieper er weer nieuwe in.
Enige nadeel van drank boven vast voedsel vind ik het lege maag gevoel. Benen doen hun werk wel, maar de maag voelt leeg.
older Budweiser
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De grens wat je lichaam tijdens inspanning op kan nemen is ongeveer 60 gram glucose/maltodextrine per uur + 20-30 gram fructose.
Voor een inspanning van 2 uur is alleen vloeibaar voedsel wel prima, maar als het langer is dan is wat vast voedsel toch wel aan te raden.
Voor een inspanning van 2 uur is alleen vloeibaar voedsel wel prima, maar als het langer is dan is wat vast voedsel toch wel aan te raden.
Een redelijk getrainde renner heeft meer dan voldoende glycogeen aan boord om de eerste honderd kilometer zonder extra voer door te kunnen fietsen. Bidon met sportdrank of Maltodextrine of siroopwater is echt voldoende.
Als je wedstrijden wilt gaan rijden en een voedingsplan voor onderweg moet maken, moet je gaan rekenen met verbruikscijfers en dan gaan aanvullen, maar voor wielertouristen zoals de meesten van ons zijn, is dat echt niet nodig.
Als je wedstrijden wilt gaan rijden en een voedingsplan voor onderweg moet maken, moet je gaan rekenen met verbruikscijfers en dan gaan aanvullen, maar voor wielertouristen zoals de meesten van ons zijn, is dat echt niet nodig.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je verbruik maakt niets uit, dat is namelijk toch meer dan je aangevuld krijgt. Juist als toerist zou ik de maltodextrine en dergelijke achterwegen laten als het een 'standaard' tochtje is en echt voedsel eten.
Wil je maximaal presteren dan wordt het een ander verhaal en daarbij maakt je niveau eigenlijk niet uit. Dan heeft je lichaam gewoon veel suikers nodig tijdens de inspanning. Want 60-90 gram koolhydraten per uur binnen krijgen is echt veel.
Wil je maximaal presteren dan wordt het een ander verhaal en daarbij maakt je niveau eigenlijk niet uit. Dan heeft je lichaam gewoon veel suikers nodig tijdens de inspanning. Want 60-90 gram koolhydraten per uur binnen krijgen is echt veel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45
@gineau
Goede vraag, ik vraag me ook altijd af hoe wielrenners dat doen onderweg.
Kauwen vind ik altijd lastig want dan raak ik vaak buiten adem, gelletjes vind ik vaak smerig en zijn lastig open te maken.
Dus als oplossing neem ik vloeibare voeding, ook bij langere tochten/wedstrijden/cyclo's van 6 uur of langer.
Ik vul een 750 ml bidon met poeder waar ongeveer 250 gram gecombineerde(snelle + langzame) koolhydraten inzitten en meng dit met water. Op deze bidon kan ik dan zeker 3 uur fietsen, het eerste uur fiets ik nog op mijn ontbijt dus ik kom er 4 uur verder mee.
Voor cyclo's waarbij ik weet dat ik zeker 8 uur op de fiets zit neem ik dan nog een zakje mee met dit koolhydraatmengsel zodat ik onderweg nog een keer mijn bidon hiermee kan vullen bij een verzorgingspost.
Het voordeel vind ik dat ik vaker kleine slokjes kan nemen. Een slokje uit een bidon nemen vind ik toch makkelijker dan een reepje of gelletje openscheuren.
Uiteraard heb ik wel altijd een sportreepje en gelletje in mijn zak zitten voor noodgevallen
Goede vraag, ik vraag me ook altijd af hoe wielrenners dat doen onderweg.
Kauwen vind ik altijd lastig want dan raak ik vaak buiten adem, gelletjes vind ik vaak smerig en zijn lastig open te maken.
Dus als oplossing neem ik vloeibare voeding, ook bij langere tochten/wedstrijden/cyclo's van 6 uur of langer.
Ik vul een 750 ml bidon met poeder waar ongeveer 250 gram gecombineerde(snelle + langzame) koolhydraten inzitten en meng dit met water. Op deze bidon kan ik dan zeker 3 uur fietsen, het eerste uur fiets ik nog op mijn ontbijt dus ik kom er 4 uur verder mee.
Voor cyclo's waarbij ik weet dat ik zeker 8 uur op de fiets zit neem ik dan nog een zakje mee met dit koolhydraatmengsel zodat ik onderweg nog een keer mijn bidon hiermee kan vullen bij een verzorgingspost.
Het voordeel vind ik dat ik vaker kleine slokjes kan nemen. Een slokje uit een bidon nemen vind ik toch makkelijker dan een reepje of gelletje openscheuren.
Uiteraard heb ik wel altijd een sportreepje en gelletje in mijn zak zitten voor noodgevallen
Neem nooit iets anders mee als water+ banaan(en).
Om ut uur 1 halve banaan en gaan.
Reepje en poedertjes zijn aan mij totaal niet besteed.
Op minder dan 2 uur neem ik sowieso niks mee behalve water.
Om ut uur 1 halve banaan en gaan.
Reepje en poedertjes zijn aan mij totaal niet besteed.
Op minder dan 2 uur neem ik sowieso niks mee behalve water.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Welke vraag beantwoord je hiermee, Kees?