Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Enkel 'bidonvoeding' ja/nee?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 apr 2016 14:29

gineau schreef: Om aan de benodigde sportstofjes te komen, nemen veel wielrenners --onder wie ik-- een combinatie in van sportdrank en gelletjes. Nou vroeg ik me daarover af: waarom oh waarom doen wij dat eigenlijk op die manier?

Zou het niet praktischer zijn en goedkoper als je de sportdrank wat geconcentreerder maakte, zodat daar alle calorieën in gaan zitten en het eten op de fiets niet nodig meer is? Geen gedoe meer met gelletjes,
Tot hier precies mijn gedachte. Voor lange ritten maak ik gewoon een bidon met flink geconcentreerde energiedrank (maltodextrine, zelf mixen, tot plm 15 a 20 gram KH per 100ml).
Daarnaast 1 bidon met water om eea naar behoefte weg te spoelen.
Gelletjes gebruik ik nooit, die zijn echt intens overpriced.
sportrepen, P*ijnenburgpraktijken.
Sultana's, ontbijtkoek en bananen eet ik dan weer wel onderweg, voor de afwisseling.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 25 apr 2016 14:35

Ben ik dan een uitzondering die het ook gewoon wel even leuk vind om iets te zien, en er daarom totaal geen moeite mee heb om na 2 uurtjes even te stoppen, reepje eten (of boterham, snelle jelle, etc.), en dan weer rustig verder te gaan? Of wel al fietsend eten maar dan even rustiger...

Belangrijkste reden voor mij (behalve bovenstaande) om vast voedsel te willen is dat van heel de dag vloeistof ik nogal een klotserig gevoel krijg.... Afhankelijk van de lengte van de tocht en de temperatuur, gaat er al snel een halve tot 3/4 liter water per uur doorheen. Dan wil ik wel graag ook eens iets anders dan iets dat klotst.

Eerste 100 km zonder voeding? Weet niet of dat met getraindheid te maken heeft om met wat je gegeten hebt de laatste dagen? 3 - 4 uur zonder voeding... dat redt ik als ik een dag op kantoor zit zelden. Laat staan als ik ook nog echt iets doe :)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 apr 2016 14:43

GJEvK schreef:Ben ik dan een uitzondering die het ook gewoon wel even leuk vind om iets te zien, en er daarom totaal geen moeite mee heb om na 2 uurtjes even te stoppen, reepje eten (of boterham, snelle jelle, etc.), en dan weer rustig verder te gaan? Of wel al fietsend eten maar dan even rustiger...
Nee hoor! En als je op die manier fiets volstaat 'echt' eten ook prima, en het bevat meestal ook meer voedingsstoffen zoals vezels en vitamines dan sportdrank.
Eerste 100 km zonder voeding? Weet niet of dat met getraindheid te maken heeft om met wat je gegeten hebt de laatste dagen? 3 - 4 uur zonder voeding... dat redt ik als ik een dag op kantoor zit zelden. Laat staan als ik ook nog echt iets doe :)
Deels een kwestie van getraindheid: als je beter getraind bent kun je meer glycogeen opslaan én je kunt ook bij hogere vermogens meer vet verbranden, waardoor je dus langer met je glycogeen kunt doen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 25 apr 2016 15:00

Moet je wel vet om te verbranden hebben lijkt mij.
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 apr 2016 15:05

Dat heeft iedereen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 25 apr 2016 15:58

janlouws schreef:250g :shock: Dat is een halve pot sportdrankpoeder! Hoe krijg je dat ooit vloeibaar?
Wat is dat voor spul?
Klopt, dat gebruik ik dan ook niet. Dat is veel te duur.
Ik gebruik weightgainers, die heb je van verschillende merken.
Het voordeel is dat er vaak ook nog wat whey eiwitten inzitten en/of mct vetten.

Het voordeel vind ik dat het niet zwaar op de maag ligt en je het makkelijk kan doseren tijdens de koers.

Ik ben het wel eens met de mensen die rustig kunnen stoppen om wat in hun mond te stoppen om dat dan met vast voedsel te doen. Dat heeft ook mijn voorkeur. Maar dan praten we over een toerrit.

Maar tijdens een koers waar hard wordt doorgereden en/of veel klimwerk in zit prefereer ik vloeibare voeding.

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 25 apr 2016 16:26

Ik dacht dat die shakes juist bijna alleen maar eiwitten bevatten en bijna geen koolhydraten. Krijg je dan niet te veel eiwitten binnen?

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 25 apr 2016 16:57

http://sport.infonu.nl/overige-sport/36 ... rters.html

http://www.bodyenfitshop.nl/weightgain/ ... adetracker

Hopelijk heb je met bovenstaande linkjes antwoord op je vragen.

Er is nog wel meer info te vinden over dit onderwerp op het internet.

Serious Mass heeft een verhouding koolhydraten - eiwit van 5 - 1

Er zijn meerdere producten met verschillende verhoudingen.

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 25 apr 2016 22:11

Heb al een paar keer geprobeerd of ik een MTB marathon van rond de 100 km en 2.500 hoogtemeters kan fietsen met alleen sportdrank. Tot dusverre zijn alle pogingen succesvol verlopen. Althans had niet het idee dat mijn lichaam iets tekort kwam onderweg. Drink dan gemiddeld 1 750 ml bidon per uur leeg. Wedstrijden duren tussen de 4,5 en 6 uur. Sportdrank die ik gebruik is van Powerbar. Ben wel iemand die paar uur voor de start als ontbijt veel kan eten.

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 29 apr 2016 19:46

Mooi om te horen dat het bij jou geen problemen opleverde, faxe. Hoeveel koolhydraten krijg jij met zo'n bidon van 750 ml ongeveer binnen?

Heb het zelf gister voor het eerst geprobeerd, bij een kortere rit van 2 uur (wel hard gereden). Dat ging in elk geval goed. Ik zat dan aan ca. 90 gr gemengde koolhydraten per uur.
rob74 schreef:(...) In de zomer is deze oplossing echter uit den boze
Met warm weer wordt er heel gezweet en dat moet met evenveel vocht worden aangelengd. (...)
Daar heb je wel een punt natuurlijk. Als je van tevoren niet goed kunt inschatten hoeveel extra water je nodig hebt, is het misschien geen goed idee om met precies afgemeten hoeveelheden te fietsen.
Nee_Nee schreef:Een redelijk getrainde renner heeft meer dan voldoende glycogeen aan boord om de eerste honderd kilometer zonder extra voer door te kunnen fietsen. Bidon met sportdrank of Maltodextrine of siroopwater is echt voldoende.
Wauw, 100 kilometer? :shock: En dat op 'kruissnelheid', of moet je dan 20 per uur gaan rijden?
Ik ben redelijk fit maar ik kan me niet voorstellen hoe ik zo lang zonder voeding zou kunnen. Als ik serieus aan het fietsen ben (voor een hoog uurgemiddelde ga) en ik let niet goed op mijn voeding, dan kom ik na hooguit 1,5 uur fietsen al in de problemen. Heb op die manier al de nodige hongerkloppen gehad. Laatst ook weer, toen probeerde ik mueslirepen te eten i.p.v. gels. Hallo hamer...
De Alternatieve schreef:Voor cyclo's waarbij ik weet dat ik zeker 8 uur op de fiets zit neem ik dan nog een zakje mee met dit koolhydraatmengsel zodat ik onderweg nog een keer mijn bidon hiermee kan vullen bij een verzorgingspost.
Het voordeel vind ik dat ik vaker kleine slokjes kan nemen. Een slokje uit een bidon nemen vind ik toch makkelijker dan een reepje of gelletje openscheuren.

Uiteraard heb ik wel altijd een sportreepje en gelletje in mijn zak zitten voor noodgevallen ;)
Precies, het scheelt veel gedoe als je alleen nog maar aan je bidon hoeft te lurken. :) Goede tips verder, bedankt!
scepticus schreef:Gelletjes gebruik ik nooit, die zijn echt intens overpriced.
Eensch. Ik gebruik zo'n beetje de goedkoopste gels die je kunt vinden, en dan nog zijn ze (buiten afprijzingen om) nauwelijks goedkoper te krijgen dan voor 1 euro per stuk. Met alleen geconcentreerde sportdrank ben je--afhankelijk van het merk--misschien wel 2/3e voordeliger uit.
GJEvK schreef:Ben ik dan een uitzondering die het ook gewoon wel even leuk vind om iets te zien, en er daarom totaal geen moeite mee heb om na 2 uurtjes even te stoppen, reepje eten (of boterham, snelle jelle, etc.), en dan weer rustig verder te gaan? Of wel al fietsend eten maar dan even rustiger...
Zeker niet! :like: Genieten van het fietsen màg. Af en toe dan. ;) Ik stelde de vraag meer met het oog op zwaardere ritten, waarin je niet ontkomt aan een hoog uurverbruik.

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 29 apr 2016 20:17

gineau schreef:
Nee_Nee schreef:Een redelijk getrainde renner heeft meer dan voldoende glycogeen aan boord om de eerste honderd kilometer zonder extra voer door te kunnen fietsen. Bidon met sportdrank of Maltodextrine of siroopwater is echt voldoende.
Wauw, 100 kilometer? :shock: En dat op 'kruissnelheid', of moet je dan 20 per uur gaan rijden?
Je kan er vanuit gaan dat dat in de duurzone is. Daarboven ga je redelijk rap door je glycogeen heen.
Ik ben redelijk fit maar ik kan me niet voorstellen hoe ik zo lang zonder voeding zou kunnen. Als ik serieus aan het fietsen ben (voor een hoog uurgemiddelde ga) en ik let niet goed op mijn voeding, dan kom ik na hooguit 1,5 uur fietsen al in de problemen. Heb op die manier al de nodige hongerkloppen gehad. Laatst ook weer, toen probeerde ik mueslirepen te eten i.p.v. gels. Hallo hamer...
Als je binnen anderhalf uur al in de problemen komt zit je waarschijnlijk de hele tijd tempo of harder te rijden. Dan ga je het idd niet lang volhouden op enkel wat water.

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 29 apr 2016 20:19

Duurtraining, wat is dat? 8-)

Plaats reactie