Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

analyse/interpretatie cijfers vermogen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 apr 2016 10:26

debuysserk schreef:
havana schreef:Heb de activity even public gemaakt...

http://tpks.ws/f3JR
Knappe prestatie! Toch wat kunnen genieten van de omgeving onderweg hoop ik?
Och jawel. Zeker op de Grimsel en de Nufenen wel en toch ook wel op de Gotthard. Op de Susten ben ik wel 1000 doden gestorven. Dat had ik wel kunnen voorkomen door rustiger aan die klim te beginnen. Deels kwam het ook door de warmte en daarvoor was ik nog gewaarschuwd op de Gotthard door een Zwitser... Dom dom dom, dus !

De hele dag had ik enorm profijt van m'n vermogensmeter, want ik blies mezelf nergens op. Dat is echt een enorm voordeel van een vermogensmeter. Maar bij de Susten dacht ik: "nu volle petrol" en begon ik aan 10-20 watt boven m'n FTP te klimmen. Ik weet nog dat ik dacht:"is dit wel een goed idee?" maar het ging zo lekker dat ik dacht: we zien wel. En na een km of 6 kwam de man met de hamer. Halverwege moest ik even bij een klein stroompje stoppen om water bij te vullen, je ziet duidelijk dat 't daarna beter gaat en de vermogens ook weer stijgen.

Moraal van het verhaal: niet te snel beginnen.

Ik snap nu ook waarom in de tijd van de vermogensmeters bergetappes vaak zo saai zijn. De toppers weten precies wat ze kunnen trappen en rijden niet of nauwelijks meer echt in het rood.

Dit was overigens mijn eerste cyclo met vermogensmeter. Dat in acht nemende, was ik niet zo heel ontevreden over hoe het ging. Heb er veel van geleerd.

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 19 apr 2016 11:42

Ook ik train nu 2 maanden op vermogen. FTP vind ik ook lastig te bepalen. Zo is mijn IF bij een erg rustig trainingsrondje HS is dan in mijn herstel/lage D1 zone nog steeds rond de 0.90(rondje van 40KM uitfietsen). als ik een toertocht fiets zoals de alternatie 2016(150KM door de Ardennen) afgelopen zaterdag is mijn IF 0.94. Waar zou dit aan kunnen liggen? te laag FTP ingesteld?

even een kort vraagje, waar in TP kan je je PW:HR waarde vinden?


Bedankt.

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 19 apr 2016 11:48

Te lage FTP ingesteld, IF kan in theorie per uur maar 1 zijn. Je herstel moet dan < .55 zijn eigenlijk.

Testprotocal van Coggan, te vinden oa op https://kurtkinetic.com/blog/posts/how- ... ing-zones/

20 minutes easy warm up
3 x 1-minute wind ups with a minute rest between (100 RPM pedal cadence)
5 minutes easy
5 minutes all out (hard at first, but not so hard that you can't complete the effort)
10 minutes easy
20-minute time trial effort (like the previous 5-minute all out effort, keep in control, hard but steady, you don't want to over cook it and die at the end)
10 to 15 minute cool down

Gemiddelde vermogen gedurende die laatste 20 min moet je dan *0,95 doen volgens coggan om je FTP te kennen.

PW:HR vind je gewoon in de samenvatting van je rit in het tabelletje bovenaan, waar ook je NP staat (juist erboven)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 apr 2016 11:56

vitamineb schreef:@Nuitkor: Stel die 3 min effort en FTP van jou kloppen, en we nemen voor het gemak aan dan FTP het vermogen is dat je gedurende een uur kan leveren. Dan kan je daarmee je CP en W' bepalen:

FTP effort:
W' = (280-CP)*3600

3 min effort:
W' = (360-CP)*180

Vervang voor W' om CP te bepalen:
(280-CP)*3600 = (360-CP)*180
(280-CP)*20 = 360-CP
5600-20*CP = 360-CP
19*CP = 5800-360 = 5240
CP = 5240/19 = 275.8 W

Gebruik je CP om W' te bepalen:
W' = (360-275.8)*180 = 15158 J
Oke, klinkt best ingewikkeld...naja gewoon rije ;)
15158 J is niet echt veel...

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 19 apr 2016 12:21

vitamineb schreef:@Nuitkor: Stel die 3 min effort en FTP van jou kloppen, en we nemen voor het gemak aan dan FTP het vermogen is dat je gedurende een uur kan leveren. Dan kan je daarmee je CP en W' bepalen:

FTP effort:
W' = (280-CP)*3600

3 min effort:
W' = (360-CP)*180

Vervang voor W' om CP te bepalen:
(280-CP)*3600 = (360-CP)*180
(280-CP)*20 = 360-CP
5600-20*CP = 360-CP
19*CP = 5800-360 = 5240
CP = 5240/19 = 275.8 W

Gebruik je CP om W' te bepalen:
W' = (360-275.8)*180 = 15158 J
Het CP-model is eigenlijk niet bruikbaar voor inspanningen van een uur of langer, althans bij de meeste mensen. Ik zou eerder maximaal 30 tot 40 minuten gebruiken, als je namelijk je maximale uurvermogen zou trappen, bereik je je VO2max niet, en dat is juist het essentiele punt van het CP-model. Met andere woorden, bij een effort van een uur spelen andere vermoeidheidsoorzaken dan het bereiken van je VO2Max via de langzame component een belangrijkere rol.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 19 apr 2016 12:23

havana schreef: De hele dag had ik enorm profijt van m'n vermogensmeter, want ik blies mezelf nergens op. Dat is echt een enorm voordeel van een vermogensmeter. Maar bij de Susten dacht ik: "nu volle petrol" en begon ik aan 10-20 watt boven m'n FTP te klimmen. Ik weet nog dat ik dacht:"is dit wel een goed idee?" maar het ging zo lekker dat ik dacht: we zien wel. En na een km of 6 kwam de man met de hamer. Halverwege moest ik even bij een klein stroompje stoppen om water bij te vullen, je ziet duidelijk dat 't daarna beter gaat en de vermogens ook weer stijgen.

Moraal van het verhaal: niet te snel beginnen.

Ik snap nu ook waarom in de tijd van de vermogensmeters bergetappes vaak zo saai zijn. De toppers weten precies wat ze kunnen trappen en rijden niet of nauwelijks meer echt in het rood.

Dit was overigens mijn eerste cyclo met vermogensmeter. Dat in acht nemende, was ik niet zo heel ontevreden over hoe het ging. Heb er veel van geleerd.
Vergeet niet dat een vermogensmeter in de bergen niet goed bruikbaar is om te pacen: door de lagere zuurstofspanning lever je zeker boven de 1500 meter al aardig wat in, en boven de 2000 kan dat zomaar 20 tot 30 Watt zijn.

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 19 apr 2016 12:27

athhretjt schreef:
Indoor je FTP bepalen is tamelijk onzinnig. Vrijwel iedereen zal indoor een stuk lager scoren door een veelvoud aan factoren. Vermogen op de weg is echt wat anders dan op een tacx. FTP-test op een flinke berg (schreef jij dat niet ook een keer?) is nog veel zinlozer, aangezien je vermogen snel afneemt met hoogtetoename, en niemand precies weet hoeveel je daarvoor moet/mag corrigeren.
Athhretjt : Hoe hanteer jij dan je power zones indoor? Correctie van x-aantal watt? Lijkt me zonvol om relatief kort na elkaar (wel uitgerust zijn), 2 testen te doen. 1 indoor en 1 outdoor (vlak, of heel lichte helling). Dan kijken wat het verschil is en zo correctie uitvoeren.

Of andere regel?

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 19 apr 2016 12:39

Er is geen vaste correctie voor, en ik ben ook niet van de zoveel procent er af halen. Daarnaast is die correctie ook niet vast: einde van de winter is het verschil bij mij kleiner dan in de herfst.
Ik corrigeer niet, maar weet dat er voor mij een verschil is.
Daarnaast zie je vaak, dat na veel intervaltraining op een indoortrainer, het verschil kleiner wordt of zelfs verdwijnt. Dit heeft onder andere te maken met het wennen aan toch een iets andere techniek met meer weerstand gedurende de hele trapbeweging. Daarnaast is koeling (hele grote ventilator!) essentieel, en dan zou het verschil niet zo groot meer mogen zijn.

Daarnaast zijn zones behoorlijk overschat: voor rustige training gebruik ik ze wel (zone 1 & 2 volgens Coggan), en daarop maakt 10 W meer of minder echt heel weinig uit.
Voor intervaltraining doe ik alleen high intensity interval training, dus boven mijn CP, en daarvoor gebruik ik absolute wattages, zones zijn daar niet precies genoeg voor. 15 W meer of minder op een 5 of 8 minuten interval is het verschil tussen goed te doen en niet te doen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 19 apr 2016 12:49

Stel dat je van zeeniveau naar een bergtopje ongeveer 20 minuten dient te klimmen, kan je de beste 20 minuten hiervan als een goede basis gebruiken om hierop de 95% (of 93%) regel op los te laten voor de benadering van je FTP?

In zo'n klimmetje heb ik (in volgas modus) mijn beste 20min power gehaald... beter dan het 20min testprotocol op Tacx of langs jaagpad (316w vs 305w)
Laatst gewijzigd door raven14 op 19 apr 2016 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 19 apr 2016 12:54

raven14 schreef:Stel dat je van zeeniveau naar een bergtopje ongeveer 20 minuten dient te klimmen, kan je de beste 20 minuten hiervan als een goede basis gebruiken om hierop de 95% (of 93%) regel op los te laten voor de benadering van je FTP?

In zo'n klimmetje heb ik (in volgas modus) mijn beste 20min power gehaald... beter dan het 20min testprotocol op Tacx of langs jaagpad.
Je zal op zeeniveau alleen maar meer vermogen kunnen leveren, dus je onderschat misschien iets. En in 20 minuten zit je ook nog niet op een hoogte waarop dit echt van belang is.
Belangrijker is het omgekeerde: je moet niet verwachten dat je je normale vermogens ook op 2000 meter hoog kan halen.

StassenRob
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 nov 2014 16:39

StassenRob 19 apr 2016 13:03

Ja mijn FTP was bij een inspanningstest 250W. Deze heb ik nu naar 260W gezet daar ik de laatste aantal maaden veel hogere waardes haal met een lagere hartslag. Ik zou inderdaad eens de 20 min FTP test moeten doen. maar ik vermoed dat hij op dit moment al hoger is dan 260W.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 19 apr 2016 13:10

Ook belangrijk: inspanningstest met je eigen vermogensmeter of bij een externe partij op hun materiaal? Er zijn nogal wat afwijkingen tussen verschillende vermogensmeters, dat kan richting 10% gaan. Naast onnauwkeurigheid van materiaal heb je ook de lokatie waar gemeten wordt, die invloed heeft. Tussen pedalen en wiel zijn er bvb nog wel wat wrijvingsverliezen.
Afbeelding

Plaats reactie