Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

analyse/interpretatie cijfers vermogen

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 apr 2016 11:57

debuysserk schreef:Inderdaad, hoe meer ftp tests je doet, hoe nauwkeuriger je kunt "pacen" en je dus mogelijk betere scores haalt.

Het uiteindelijke cijfer is wel belangrijk, maar het belangrijkste is nog steeds dat je de progressie kunt meten, dus hoeveel W je bent gegroeid. Daarbij hoef je dus enkel hetzelfde protocol steeds te gebruiken.

Sowieso denk ik dat je altijd met een marge zit van een paar W, in je benen, in je meting van je power meter etc.

Je mag nog zo'n grote FTP hebben, als je koerst en je zit niet voorin op het moment dat het openbreekt, dan ben je daar weinig mee.
Voor koersen is je 1-3-5min power veel belangrijker dan FTP. Ik ken een jongen die 20min 366w trapt, maar in koersen doet hij het niet veel beter dan ik. Juist met kort ff heel hard kunnen trappen (naar kopgroep jumpen of wegspringen) levert je in koersen veel meer op.

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 12 apr 2016 12:03

Inderdaad! En 20 min test is nog altijd maar 20 min. De theorie zegt dat je 93% in een uur moet kunnen volhouden, maar dat is het dan ook. Je mentale & fysieke staat op dat moment is even belangrijk, en daarnaast je uithouding in het algemeen.

Als iemand 3 uur 90% van 300W kan volhouden en dan instort, en de andere 4 uur 90% van 280W, dan weet ik wel wie er gaat winnen.

Dat gezegd zijnde rij ik zelf geen koersen, liever de langere bergcyclo's maar zonder klassementsambities, enkel gezonde "competitie" onder vrienden.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 12 apr 2016 12:20

In koersen is 1 tot 5 min power inderdaad meer cruciaal, maar de echt goeie criterium racer moet natuurlijk ook alleen op kop kunnen blijven doorbonken en dan komt FTP toch ook weer om de hoek kijken. Die kerel met zijn 366watt over 20min is een gedroomde compagnon om mee in de ontsnapping te gaan :)

Bij de typische bergcyclos zal je relatieve positie vooral afhangen van FTP/kg. Onderschat niet hoeveel verschil 5kg maakt wanneer je rond de 70kg weegt.
Laatst gewijzigd door raven14 op 12 apr 2016 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 12 apr 2016 12:21

Als ik beneden de 71 kg zak krijg ik m'n vriendin op m'n dak. (ben 1m 84), dus W/kg verhogen zal ik hoofdzakelijk bij de W moeten gaan zoeken :-)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 apr 2016 12:36

debuysserk schreef:Als ik beneden de 71 kg zak krijg ik m'n vriendin op m'n dak. (ben 1m 84), dus W/kg verhogen zal ik hoofdzakelijk bij de W moeten gaan zoeken :-)
Of een andere vriendin gaan zoeken ;)

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 12 apr 2016 12:49

Ik ben eruit: mijn treshold power in trainingpeaks stond op 220 Watt, dat verklaart de hoge TSS.

Gewicht is inderdaad van groot belang. Ik weeg nu zo'n 71 kg bij 1.89m, gaat nog zo'n twee kg vanaf de komende maand. Plus nog een beetje vermogen bijtrainen, dan wordt het weer een lekker seizoen.Het voorseizoen was akl best goed, het gevoel is goed en de cijfertjes bevestigen dat. Lekker!
Eenvoud kenmerkt het ware.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 12 apr 2016 12:56

Het trainen met vermogensmeter is voor mij een echte revelatie geweest. Ervoor reed ik, wanneer ik een soloritje reed, steeds in 'the zone', een lekker tempo dat ik 2-3hr kon volhouden, maar noch vis noch vlees was: te traag om een FTP training te zijn, te snel om een zuivere duurtraining te zijn. Junk kilometers eigenlijk. Nu gebruik ik de gegevens van de vermogensmeter om ofwel mezelf in te houden ofwel de sporen te geven, naargelang het trainingsdoel. En vooruitgang is er daardoor overduidelijk, ook door heel wat werk op de Tacx (Zwift).
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 apr 2016 13:02

Extensieve duurtraining gaat ook prima op hartslag (al zijn er nadelen t.o.v. vermogen). Het zijn juist de intervallen waar een vermogensmeter voordelen biedt (IMHO dan).

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 apr 2016 13:13

havana schreef:Extensieve duurtraining gaat ook prima op hartslag (al zijn er nadelen t.o.v. vermogen). Het zijn juist de intervallen waar een vermogensmeter voordelen biedt (IMHO dan).
Is mijn ervaring ook. Ik rij in de winter maanden mijn duurritten op hartslag, omdat mijn vermogen waardes per dag teveel verschillen als ik uit vorm of buiten het seizoen ben. Als ik nu een duurrit doe rij ik op vermogen, maar als ik zie dat ik door vermoeidheid die vermogens niet haal, schakel ik over op hartslag. Net als aan het einde van een lange duurrit (+4-5u), en ik zie dat mijn hartslag tov vermogen begint te stijgen, schakel ik over op hartslag, en blijf ik niet doorstampen om in de juiste vermogenszone te blijven.

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 12 apr 2016 13:14

Van die 'junk miles' deed ik eigenlijk al niet met alleen m'n hartslagmeter. Maar ik had net als Havana zegt moeite om m'n intervallen goed te doen. Vaak te hard beginnen waardoor je gedurende de interval steeds langzamer gaat. Met een powermeter gaat het al een stuk beter qua pacing, al doe ik het nu juist vaak te lafjes.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 apr 2016 13:17

NuitKor schreef:
havana schreef:Extensieve duurtraining gaat ook prima op hartslag (al zijn er nadelen t.o.v. vermogen). Het zijn juist de intervallen waar een vermogensmeter voordelen biedt (IMHO dan).
Is mijn ervaring ook. Ik rij in de winter maanden mijn duurritten op hartslag, omdat mijn vermogen waardes per dag teveel verschillen als ik uit vorm of buiten het seizoen ben. Als ik nu een duurrit doe rij ik op vermogen, maar als ik zie dat ik door vermoeidheid die vermogens niet haal, schakel ik over op hartslag. Net als aan het einde van een lange duurrit (+4-5u), en ik zie dat mijn hartslag tov vermogen begint te stijgen, schakel ik over op hartslag, en blijf ik niet doorstampen om in de juiste vermogenszone te blijven.
Herkenbaar. Het is inderdaad de combinatie van vermogen én hartslag die echt een meerwaarde is. Je moet dan ook beide in de gaten houden.

Overigens kun je, wanneer je hier enige ervaring in hebt, ook al snel merken wanneer je je FTP te hoog hebt ingesteld. Dan zie je namelijk structureel hartslagen die te hoog zijn voor een bepaalde vermogenszone. Op zo'n moment dien je eigenlijk een nieuwe FTP-test te doen om je zones opnieuw te bepalen.

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 12 apr 2016 13:32

Gister kwam ik dit tegen:
http://www.pezcyclingnews.com/toolbox/t ... wzbzTZ97Sw

Ben er zelf wat mee wezen spelen en het lijkt vrij goed te zijn in het schatten van b.v. je ftp zonder dat je daarvoor die k#ttest hoeft te doen.

Videos met uitleg:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... S9wUbEqc19

Plaats reactie