Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

analyse/interpretatie cijfers vermogen

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 18 apr 2016 21:27

Amclassic : klopt, thx.. Heb ondertussen waardes gekregen via mail die 7u30 reed met een TSS van +- 430, IF 0.77. Lijkt me aannemelijker dan die 649.

Komende maanden maar weer eens de Ardennen opzoeken naar gelijkaardige (maar kortere) beklimmingen en tempo inschattingen doen.

Belangrijkste doel zal zijn goed doseren, en natuurlijk alle andere factoren goed inschatten/anticiperen. (weer, mede-renners, etc etc)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 apr 2016 21:32

Ik vraag me alleen af wat je wilt met de TSS en IF van iemand anders, daar kan je tijdens de rit helemaal niet op sturen. Je moet gewoon weten welk vermogen je vol kunt houden op de beklimmingen en dan niet alleen de 1e klim van de dag, maar tot het einde van de dag.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 18 apr 2016 21:34

NuitKor schreef:Kan iemand mij vertellen hoe ik die W' goed instel? Ik heb gisteren een koers gereden en Golden Cheetah zei W' expended 119%. Lijkt mij dat ik de W niet goed heb ingesteld. Hoe weet ik wat voor W waarde ik bij het rennersprofiel moet invullen?

Golden Cheetah geeft bij het CP profiel van 1-1-2016 tot nu 9.6 kJ aan bij W' (CP 290w) en all dates (dus vanaf 1-1-2015) tot nu: 13.9 kJ (CP 286w)

Wat is beter qua W 9.6 kJ of 13.9 kJ?
Je hebt minimaal 2 echt maximale pogingen nodig van 2-5 minuten en wat langer (12-15 minuten), waarbij je fris bent aan het begin. Beter is 4 pogingen tussen de 2 en 15 minuten. Daaruit kan Golden Cheetah je CP berekenen met het 2-parameter CP-model.
Let op: echt maximaal gaan tot je niet meer kan.

overigens is 20 tot 25 kJ relatief normaal, een echte sprinter zal daar nog een stuk boven kunnen zitten, minder dan 15 is extreem laag.

Negatief gaan in W'bal betekent overigens dat of je W' of je CP te laag is ingesteld, of allebei uiteraard. Een keer bij een maximale inspanning in een race net negatief gaan kan overigens ook betekenen dat je het juist precies goed heb ingesteld en net het allerlaatste er uit heb geperst :)
Laatst gewijzigd door athhretjt op 18 apr 2016 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 18 apr 2016 21:44

amclassic-fan schreef:Ik vraag me alleen af wat je wilt met de TSS en IF van iemand anders, daar kan je tijdens de rit helemaal niet op sturen. Je moet gewoon weten welk vermogen je vol kunt houden op de beklimmingen en dan niet alleen de 1e klim van de dag, maar tot het einde van de dag.
Met de cijfers an sich helemaal niets, maar ik wou gewoon ergens een richtlijn hebben om te weten waaraan ik me zeker kan verwachten. Is pas sinds oktober dat ik wattages kan uitlezen dus eerdere beklimmingen kan ik niet echt in waardes uitdrukken.

Meer dus niet, sowieso kan het goed zijn dat die cijfertjes me tijdens de rit weinig echt bijbrengen omwille van omstandigheden, maar het voorbereiden en opzoeken is ook een deel van de fun. (voor mij toch)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 18 apr 2016 23:12

Een hoge IF over een rit van 200+ km is niet vol te houden, door niemand lijkt me. Een hoge IF is iets van 2u maximaal.

Ga er maar vanuit dat je, als je goed doorrijdt, minimaal 2 dagen erna nog moe bent ..... dus rond 450 is vrij normaal veel hoger en je bent aan het eind van je latijn of hebt iets niet goed ingesteld. Veel lager...dan had je harder gekund.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 apr 2016 08:42

athhretjt schreef:
NuitKor schreef:Kan iemand mij vertellen hoe ik die W' goed instel? Ik heb gisteren een koers gereden en Golden Cheetah zei W' expended 119%. Lijkt mij dat ik de W niet goed heb ingesteld. Hoe weet ik wat voor W waarde ik bij het rennersprofiel moet invullen?

Golden Cheetah geeft bij het CP profiel van 1-1-2016 tot nu 9.6 kJ aan bij W' (CP 290w) en all dates (dus vanaf 1-1-2015) tot nu: 13.9 kJ (CP 286w)

Wat is beter qua W 9.6 kJ of 13.9 kJ?
Je hebt minimaal 2 echt maximale pogingen nodig van 2-5 minuten en wat langer (12-15 minuten), waarbij je fris bent aan het begin. Beter is 4 pogingen tussen de 2 en 15 minuten. Daaruit kan Golden Cheetah je CP berekenen met het 2-parameter CP-model.
Let op: echt maximaal gaan tot je niet meer kan.

overigens is 20 tot 25 kJ relatief normaal, een echte sprinter zal daar nog een stuk boven kunnen zitten, minder dan 15 is extreem laag.

Negatief gaan in W'bal betekent overigens dat of je W' of je CP te laag is ingesteld, of allebei uiteraard. Een keer bij een maximale inspanning in een race net negatief gaan kan overigens ook betekenen dat je het juist precies goed heb ingesteld en net het allerlaatste er uit heb geperst :)
Oke, ik denk dat ik nog nooit specifiek die pogingen heb gedaan. Wel 2-5min, maar nooit 12-15min (die waren dan langer voor FTP). Moeten die pogingen achter elkaar worden gedaan, of op aparte dagen?

Wat zegt een lage W'bal eigenlijk? Want met amateurkoersen rij ik voor top 10. Mijn FTP ligt op 280 en als ik 3min voluit ga kom ik ongeveer op 360w. Het vermogen boven mijn FTP is toch in de W zone?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 apr 2016 08:53

debuysserk schreef:
amclassic-fan schreef:Ik vraag me alleen af wat je wilt met de TSS en IF van iemand anders, daar kan je tijdens de rit helemaal niet op sturen. Je moet gewoon weten welk vermogen je vol kunt houden op de beklimmingen en dan niet alleen de 1e klim van de dag, maar tot het einde van de dag.
Met de cijfers an sich helemaal niets, maar ik wou gewoon ergens een richtlijn hebben om te weten waaraan ik me zeker kan verwachten. Is pas sinds oktober dat ik wattages kan uitlezen dus eerdere beklimmingen kan ik niet echt in waardes uitdrukken.

Meer dus niet, sowieso kan het goed zijn dat die cijfertjes me tijdens de rit weinig echt bijbrengen omwille van omstandigheden, maar het voorbereiden en opzoeken is ook een deel van de fun. (voor mij toch)
Tijdens het Alpenbrevet heb ik de beklimmingen steeds 20-30 watt onder m'n FTP gereden. Je merkt dan wel dat je die waardes niet meer haalt zodra je richting de top komt (door de hoogte). Op de laatste klim heb ik vervolgens gekeken wat ik nog over had. Daar ben ik toen op FTP begonnen, maar moest na een km of 6 weer wat gas terugnemen.

Maar goed, in de 3 Ballons zit ook een aantal veel kortere hellingen en daar kan ik me voorstellen dat je wel boven je FTP rijdt, of althans stukken.

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 19 apr 2016 08:56

Bedankt havana! Daar ben ik zeker ook mee geholpen.

In de Vogezen zal dat hoogte-effect allicht minder spelen dan in de Alpen. Grand Ballon is hoogste op 1400 meter, als ik het me goed herinner daalt zuurstof pas echt vanaf 1500 en hoger.

Alpenbrevet gehaald allicht?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 apr 2016 09:46

Heb de activity even public gemaakt...

http://tpks.ws/f3JR

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 19 apr 2016 09:48

NuitKor schreef:
athhretjt schreef:
NuitKor schreef:Kan iemand mij vertellen hoe ik die W' goed instel? Ik heb gisteren een koers gereden en Golden Cheetah zei W' expended 119%. Lijkt mij dat ik de W niet goed heb ingesteld. Hoe weet ik wat voor W waarde ik bij het rennersprofiel moet invullen?

Golden Cheetah geeft bij het CP profiel van 1-1-2016 tot nu 9.6 kJ aan bij W' (CP 290w) en all dates (dus vanaf 1-1-2015) tot nu: 13.9 kJ (CP 286w)

Wat is beter qua W 9.6 kJ of 13.9 kJ?
Je hebt minimaal 2 echt maximale pogingen nodig van 2-5 minuten en wat langer (12-15 minuten), waarbij je fris bent aan het begin. Beter is 4 pogingen tussen de 2 en 15 minuten. Daaruit kan Golden Cheetah je CP berekenen met het 2-parameter CP-model.
Let op: echt maximaal gaan tot je niet meer kan.

overigens is 20 tot 25 kJ relatief normaal, een echte sprinter zal daar nog een stuk boven kunnen zitten, minder dan 15 is extreem laag.

Negatief gaan in W'bal betekent overigens dat of je W' of je CP te laag is ingesteld, of allebei uiteraard. Een keer bij een maximale inspanning in een race net negatief gaan kan overigens ook betekenen dat je het juist precies goed heb ingesteld en net het allerlaatste er uit heb geperst :)
Oke, ik denk dat ik nog nooit specifiek die pogingen heb gedaan. Wel 2-5min, maar nooit 12-15min (die waren dan langer voor FTP). Moeten die pogingen achter elkaar worden gedaan, of op aparte dagen?

Wat zegt een lage W'bal eigenlijk? Want met amateurkoersen rij ik voor top 10. Mijn FTP ligt op 280 en als ik 3min voluit ga kom ik ongeveer op 360w. Het vermogen boven mijn FTP is toch in de W zone?
W'bal is grofweg de energie die je nog in de tank hebt om boven je CP te fietsen. Zit je onder je CP dan neemt deze toe, zit je boven CP dan neemt deze af. Dus als je je CP weet, en je weet je W'bal dan kan je berekenen hoelang je x W kan trappen (waarbij x hoger is dan je CP) dmv: W'bal/(x-CP). Anderzijds kan je het gebruiken om jezelf te pacen. Als je bijvoorbeeld wilt weten hoeveel vermogen je kan leveren over 20 minuten dan bereken je dat dmv: W'bal/t + CP.

Voorbeeld 1: Een fietser met CP van 200W en een W' van 20kJ wilt weten hoelang hij 300W kan trappen als hij helemaal fris is (W'bal is dan gelijk aan W'):
20000/(300-200) = 200 seconden.

Voorbeeld 2: Dezelfde fietsen wilt weten hoeveel vermogen hij kan trappen over 20 minuten:
20000/(20*60) + 200 = 216.7W

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 19 apr 2016 09:52

havana schreef:Heb de activity even public gemaakt...

http://tpks.ws/f3JR
Knappe prestatie! Toch wat kunnen genieten van de omgeving onderweg hoop ik?

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 19 apr 2016 10:09

@Nuitkor: Stel die 3 min effort en FTP van jou kloppen, en we nemen voor het gemak aan dan FTP het vermogen is dat je gedurende een uur kan leveren. Dan kan je daarmee je CP en W' bepalen:

FTP effort:
W' = (280-CP)*3600

3 min effort:
W' = (360-CP)*180

Vervang voor W' om CP te bepalen:
(280-CP)*3600 = (360-CP)*180
(280-CP)*20 = 360-CP
5600-20*CP = 360-CP
19*CP = 5800-360 = 5240
CP = 5240/19 = 275.8 W

Gebruik je CP om W' te bepalen:
W' = (360-275.8)*180 = 15158 J

Plaats reactie