Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

analyse/interpretatie cijfers vermogen

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 12 apr 2016 08:12

Canyon, niet dat ik je wantrouw maar voor ritjes van 50 en 90 km TSS van die orde kan toch bijna niet correct zijn? Je FTP zal dan te laag ingesteld zijn. De theorie is dat 100 TSS/u aan IF 1 het maximum is. Als jij meer kan dan moet je FTP aanpassen en zal je TSS lager zijn.

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 12 apr 2016 08:17

debuysserk schreef:Canyon, niet dat ik je wantrouw maar voor ritjes van 50 en 90 km TSS van die orde kan toch bijna niet correct zijn? Je FTP zal dan te laag ingesteld zijn. De theorie is dat 100 TSS/u aan IF 1 het maximum is. Als jij meer kan dan moet je FTP aanpassen en zal je TSS lager zijn.
Ik ga het even checken. Ik gebruik TSS eigenlijk nauwelijks, ik kijk altijd naar de zones...
Eenvoud kenmerkt het ware.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 apr 2016 09:09

athhretjt schreef:
havana schreef:FTP waardes vergelijken met anderen is niet heel zinvol. Je kunt beter met jezelf vergelijken, dus regelmatig een FTP-test doen. Liefst indoor.
Indoor je FTP bepalen is tamelijk onzinnig. Vrijwel iedereen zal indoor een stuk lager scoren door een veelvoud aan factoren. Vermogen op de weg is echt wat anders dan op een tacx. FTP-test op een flinke berg (schreef jij dat niet ook een keer?) is nog veel zinlozer, aangezien je vermogen snel afneemt met hoogtetoename, en niemand precies weet hoeveel je daarvoor moet/mag corrigeren.

Overigens is FTP uberhaupt een lastig verhaal, aangezien er geen enkele vaststaande definitie van FTP is. Zelfs de bedenker zelf komt elk jaar met een andere conclusie, en in de serieuze wetenschappelijke inspanningsfysiologie wordt de term dan ook niet gebruikt. Modellen zoals het Critical Power-model zijn vele malen beter onderbouwd.
Ja FTP blijft natuurlijk ook een moment opname. Daarom is de exacte FTP ook niet zo belangrijk volgens mij. Ik heb nu een FTP van 277 (93% van 298w) maar je traint toch in zones, dus of deze nou 5w hoger of lager ligt, heeft op de training niet zo'n groot effect.

Qua CP zit ik trouwens op 284w. Maar dit is ook weer afhankelijk over welke periode je de CP neemt. Als ik in Golden Cheetah 'all dates' doe krijg ik weer een andere waarde dan alleen de ritten van dit jaar.

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 12 apr 2016 09:11

canyon81 schreef: Ik ga het even checken. Ik gebruik TSS eigenlijk nauwelijks, ik kijk altijd naar de zones...
Je NP en avg power tonen alleszins dat je goed doortrapt ;-) Mogelijk is je 300W gewoon niet ingesteld in het programma die je TSS berekent waardoor je nu die hoge scores krijgt.

Overigens kan ik je de TSS en alle bijhorende cijfertjes uit je powermeter alleen maar aanraden om wat te bestuderen, kan je zeker erg nuttige dingen mee. Zones zijn hoofdzakelijk voor je training zelf, de andere cijfers tonen je vermoeidheid, vorm etc op langere termijn.

Leuke materie :)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 apr 2016 09:13

gerundium schreef:
beren040 schreef: iets minder dan 5 uur gereden, if 0.79 en tss 312.1

Als andere gebruikers naar deze cijfers kijken wat is dan gedachte: gevoel en cijfers kan ik me voorstellen, vreemd, normaal, extreem ..... ?

Dus gewoon om wat referentie te krijgen

groet en een mooie tv middag bij Parijs Roubaix

Allard
Wat ik hierbij zelf altijd nog een leuke analyse vind, is het kijken naar je W'. Dit is de energievoorraad die je anaeroob kan verbranden. Zijn dus je inspanningen boven omslagpunt. Ik gebruik trouwens GoldenCheetah maar dit zal ook wel in trainingspeaks te vinden zijn.

Hier kun je heel mooi zien of je op bepaalde klimmetjes flink hebt doorgetrokken. Als ik een duurtraining bijvoorbeeld rij dan blijft mijn capaciteit boven omslagpunt praktisch onaangetast omdat je niet boven je omslag rijdt. Terwijl de bovengenoemde rit in vlaanderen eigenlijk bestaat uit 1 grote opeenvolging van anaerobe inspanningen en herstel er tussendoor.
Interessant. Ik gebruik ook Golden Cheetah, maar weet niet goed hoe ik die W' moet interpreteren. Sommige koersen scoor ik ook een W' van boven de 100% (of 100 punten), dus die staat nu niet goed afgesteld. Hoe kom ik er achter wat mijn W' is?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 apr 2016 09:18

Afgelopen zondag had ik een koers van 70km. Dit waren mijn waardes:

Tijd: 1:37min
NP: 263w
AVG Power: 227w
Pw:hr: -3.83%
IF: 0.95
EF: 1.52
TSS: 146

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 12 apr 2016 10:59

De Hageland Classic van zaterdag ll (197km, 1500hm, inclusief van/naar huis) gaf bij mij volgende cijfers (met een gewicht van 62kg en een FTP van 298watt):

Tijd: 5h53
NP: 257w
avg P: 191w
Pw/hr: -3.27%
IF: 86%
EF: 1.94
TSS: 438

Dat was een 'we zijn er, ik val van mijn fiets nu, kan je me opvangen?' rit waar het vrij grote verschil tussen normalized en avg vermogen verklaard wordt door het zeer stevig doortrekken op elk van de 15-tal hellinkjes.

Wat herstel betreft: normaal moet ik van zo'n rit even bekomen maar nu heb ik na een rustdag met een herstelritje van een uur, op maandag alweer blokjes 2x (20min 90-95% FTP/3 min 115-120% FTP) getraind met frisse benen. Ondanks een TSB waarde van -32. Terwijl het soms ook andersom is: benen die niet meewillen ondanks dat je op papier voldoende fris zou moeten zitten.

(edit: avg power volgens Strava 191, volgens TrainingPeaks 199w, verschil heeft te maken met meenemen van nulwaardes??)
Laatst gewijzigd door raven14 op 12 apr 2016 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 apr 2016 11:15

raven14 schreef:De Hageland Classic van zaterdag ll (197km, 1500hm, inclusief van/naar huis) gaf bij mij volgende cijfers (met een gewicht van 62kg en een FTP van 298watt):

Tijd: 5h53
NP: 257w
avg P: 191w
Pw/hr: -3.27%
IF: 86%
EF: 1.94
TSS: 438

Dat was een 'we zijn er, ik val van mijn fiets nu, kan je me opvangen?' rit waar het vrij grote verschil tussen normalized en avg vermogen verklaard wordt door het zeer stevig doortrekken op elk van de 15-tal hellinkjes.

Wat herstel betreft: normaal moet ik van zo'n rit even bekomen maar nu heb ik na een rustdag met een herstelritje van een uur, op maandag alweer blokjes 2x (20min 90-95% FTP/3 min 115-120% FTP) getraind met frisse benen. Ondanks een TSB waarde van -32. Terwijl het soms ook andersom is: benen die niet meewillen ondanks dat je op papier voldoende fris zou moeten zitten.
Mooie waardes! Wat trap jij op 20min?

Ja de PMC is ook maar een model he. Vorig jaar had ik CTL het hele seizoen rond de 80-90 en nu zit ik op 60, maar trap wel betere waardes en ben zichtbaar beter. Bijvoorbeeld krachttraining in de sportschool, neemt hij niet mee..maar dan doe je wel daadwerkelijk wat. En als je bijv. ziek bent, denkt hij dat je lekker herstelt door rust, maar ondertussen kom je daar niet altijd beter uit dan je er in ging ;)

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 12 apr 2016 11:20

@Nuitkor: heel recent nog eens een Spaans colletje opgereden in 25 minuten, mijn beste 20min waren aan 316 watt. Ik doe niet graag een FTP testprotocol maar dit kwam zeker in de buurt.
Afbeelding

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 12 apr 2016 11:24

93 a 95% hiervan zou dan je FTP zijn in theorie. Als je dan ook nog eens niet veel weegt, dan kan ik me voorstellen dat je de Spaanse colletjes wel opvliegt ja :) tss de 293W - 300W.

Hier 291W FTP, getest op het vlakke 1 maand terug. 306W avg power > 72,5 kg.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 apr 2016 11:33

Ja ik neem ook 93%. Al meerdere keren gelezen/gehoord dat dit nauwkeuriger is dan 95% die eigenlijk gebaseerd is op 20min waarbij je ervoor nog 5min voluit bent gegaan. Daarbij kan je je FTP beter iets te laag schatten dan te hoog.

Mijn laatste FTP test (298w avg) trapte ik de eerste helft 294w avg en de tweede helft 305w avg, waarbij ik de laatste minuut zelfs 320w avg trapte. Achteraf denk ik dat ik ook wel op 305w avg ofzo uit had kunnen komen, maar ach dat voegt ook niet zoveel toe. Komt dan de andere keer wel (hoop ik)

Weeg overigens 67kg

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 12 apr 2016 11:44

Inderdaad, hoe meer ftp tests je doet, hoe nauwkeuriger je kunt "pacen" en je dus mogelijk betere scores haalt.

Het uiteindelijke cijfer is wel belangrijk, maar het belangrijkste is nog steeds dat je de progressie kunt meten, dus hoeveel W je bent gegroeid. Daarbij hoef je dus enkel hetzelfde protocol steeds te gebruiken.

Sowieso denk ik dat je altijd met een marge zit van een paar W, in je benen, in je meting van je power meter etc.

Je mag nog zo'n grote FTP hebben, als je koerst en je zit niet voorin op het moment dat het openbreekt, dan ben je daar weinig mee.

Plaats reactie