Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Training in voorseizoen om beter te klimmen

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 09 feb 2016 21:12

In augustus ga ik weer met een aantal vrienden de bergen in. De bestemming is nog niet bekend, maar het zal minimaal in de categorie Vogezen/Zwarte Woud worden, wellicht het hoohgebergte.

Ik ben een spinterstype en heb daarom wat moeite om goed mee te komen bergop in vergelijking bij de anderen. Omdat ik trainer ben van een voetbalteam heb ik pas echt tijd om te trainen op de fiets wanneer het voetbalseizozoen voorbij is (in de maand mei).

Wat voor traingen kan ik het beste doen in de periode tot de maand mei die ervoor zorgen dat ik beter bergop ga rijden in augustus? Ik ga nu 2x per week naar de sportschool (fitness) en doe daarnaast wat oefeningen op de voetbal. Verder loop ik 1x per week ongeveer 8 km hard. Ik heb de beschikking over een sportschool dus daar zou ik specifieke oefeningen kunnen doen. Iemand tips?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 09 feb 2016 21:22

Veel fietsen, en vooral een paar kilo afvallen.

Dat laatste is het meest effectief op zo'n korte termijn.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 09 feb 2016 22:32

Toch ook krachttraining, bv. hard tegen de wind intrappen bij lage cadans (60-70 rpm) en dat dicht tegen je omslagpunt. Dat vind ik altijd een lekkere training die het klimmen redelijk simuleert.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 09 feb 2016 22:45

We hebben het er al vaker over gehad op dit forum. Het belangrijkste is dat je jezelf moet realiseren dat je beperkingen hebt in de hoeveelheid die je kunt trainen en dus ook in de mate van progressie. Je bent eigenlijk overdreven op zoek naar het antwoord op de vraag; hoe kan ik met zo weinig mogelijk training toch als snelste een berg beklimmen?

Ik heb er op mijn website een artikel over geschreven.

http://www.alansmeets.nl/blog/wielrenne ... paciteiten

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4446
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 10 feb 2016 01:12

Goede uitleg Alan, lijkt me duidelijk.

Plaats reactie