Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 10 apr 2018 10:39

Juist, dag ervoor 125km met 1800hm op redelijk tempo(voor mij doen) gereden, vandaar.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 apr 2018 10:42

Dan is het dus gewoon een herstelrondje geweest?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pedaalridder
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 nov 2013 18:56

pedaalridder 10 apr 2018 11:02

vincent75 schreef: 10 apr 2018 10:39 Juist, dag ervoor 125km met 1800hm op redelijk tempo(voor mij doen) gereden, vandaar.
Ok, dan snap ik jou toevoeging niet helemaal, aangezien het onderwerp is slakkentempo duurtraining.

Je kunt je trouwens afvragen of een rit van 2 uur in je actieve herstel zone jouw herstel bevorderd maar dat is een andere discussie.. Doorgaans wordt 30-60 min geadviseerd.

Echter, nu het fijne voorjaarszonnetje lekker op ons fietsbolletje aan het schijnen is, snap ik heel goed dat het goedbedoelde advies hierboven gemakkelijk in de wind geslagen wordt..

ypsilon1972
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2018 22:41

ypsilon1972 05 mei 2018 00:06

Hallo allemaal,

Ik ben een half jaar geleden ook in D1 beginnen trainen. Voordien zat er helemaal geen structuur in mijn trainingen. Het was gewoon thuis vertrekken en een ritje maken. Meestal zo snel mogelijk proberen te rijden. Omdat ik op een bepaald ogenblik geen vooruitgang meer maakte iets anders geprobeerd en een trainingsschema op basis van D1 beginnen volgen. Na een half jaar is de uithouding er flink op vooruit gegaan. Ritten van 150 km zijn geen probleem meer terwijl vorig jaar nog 100 km de max was. De snelheid is wel lager geworden.

Ik train 4 x per week. 1 lange duurtraining van 4u00 en dan nog 3 andere ritten variërend van 1,5 u tot 2,5u. Meestal wordt een rit voor 80% in D1 gedaan met af en toe wat blokjes van 5 à 10 minuten in D2 en D3. Een keer per week een treshold training waarbij ik bijvoorbeeld 6 x 3 minuten rond/iets boven het omslagpunt rijd. Nu zou ik graag eens van anderen horen hoe zij hun trainingen doen. Zijn die blokjes met verhoogde intensiteit lang genoeg of zouden jullie die blokken langer maken? Mijn uithouding is er dus op vooruit gegaan maar ik merk dat ik wel veel meer moeite heb om rond het omslagpunt te blijven rijden dan vroeger.

Hoe lang heeft het bij jullie geduurd vooraleer jullie progressie maakten met deze trainingstechniek?



Mvg

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 mei 2018 07:34

Ik doe dus gewoon al jaren maar wat. Alleen is dat wel redelijk gevarieerd.
Gemiddeld 1x per week met de club 1x allen en 1x met een maatje. Met regelmaat een behoorlijk intensieve MTB rit van 3 tot 5 uur. Ik rijd vaak gewoon hoe ik me voel en waar ik zin in heb.

Als ik bovenstaande zie dan denk ik dat kan wel wat harder, ziet er vrij tam uit.
Gewoon harder als je goed voelt, leer je lichaam kennen. en voel je je een keer slecht vermoeid, lekker rustig doen.

Als je bewust op deze manier gaat trainen zou ik je toch een watt meter adviseren (misschien heb je die al).
Hartslag is een redelijk graad meter, maar de combinatie is veel beter.

Rijd die lange duurtraining niet te traag je mag best een keer met een gemiddelde harstalg terugkomen die 85 - 90 % van je omslag punt ligt. dat heb ik dan vooral op de MTB op de racert gaat dat gevoelsmatig wat minder makkelijk. Dan krijg je dat standaard gedrag. bij bv LBL, 90% gaat als een malle van start, twee heuvels later is het al normaal op en bij de helft is het over.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 05 mei 2018 09:59

@ypsilon
1972? Je bent dus 46 jaar?
Probeer eens 2x 15 min. Vol (liefst in D3) te rijden of 3 x 10 min.
Allen bij lage! ochtend pols

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 05 mei 2018 11:58

Ik vind het wel goed klinken als aanpak, Ypsilon, 80 % rustige duur en 20 % intensieve intervallen is een prima verhouding. Drie opmerkingen:

- Zijn je trainingszones betrouwbaar bepaald en rijd je met hartslagmeter en liefst ook vermogensmeter?

- Zorg voor (a) variatie en (b) geleidelijke verzwaring van je intervallen. Dus 6X3 minuten rond je omslagpunt is op zich een mooie training, maar dan moet het de week erna wel 7 keer, of 4 minuten, of met kortere rust. Of eens 15' achter elkaar - enzovoort.

- Moeite om rond je omslagpunt te rijden kan duiden op gebrek aan training daarbij, maar ook op vermoeidheid (lichamelijk en/of geestelijk). Daarvoor zul je bij jezelf te rade moeten gaan.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 05 mei 2018 13:14

Ik zou een rustige duur ook echt rustige duur houden (D1 dus), geen stevige blokken erbij. En op een andere dag dat juist variëren bv 20 minuten D1, daarna wat blokken van 5 minuten rond omslagpunt, 3 minuten D1. Daarna weer even D1 en dan nogmaals zo'n blok. En weer een andere dag wat variëren met blokken in D1 en onderin D2.

Volgens mij zet een rit van 2 uur waarvan je uiteindelijk een kwartier "piekt" niet zoveel zoden aan de dijk en kun je beter die 2 uur rustig doen, en een andere dag genoeg pieken dat je bv op 75 minute D1 en 45 minuten pieken uitkomt.

ypsilon1972
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2018 22:41

ypsilon1972 05 mei 2018 13:51

Bedankt voor de antwoorden. Zoals ik vermoedde zijn de intensieve blokken niet lang genoeg als ik jullie opmerkingen zie. Mijn trainingszones zijn niet bepaald via een conditietest. Wel op basis van enkele tijdritten van 90-120 minuten vorig jaar waar ik een hartslag van 160 (ik ben 46 jaar) kon aanhouden gedurende de volledige afstand. Dus op percentages van het omslagpunt. Ik ben wel van plan om binnenkort een test te doen. Als jullie in D3 trainen is dat dan ook in blokken van 15-20 minuten of kan je ook bijvoorbeeld een uur constant in D3 rijden als de conditie dit toelaat?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 mei 2018 14:19

ypsilon1972 schreef: 05 mei 2018 13:51 Bedankt voor de antwoorden. Zoals ik vermoedde zijn de intensieve blokken niet lang genoeg als ik jullie opmerkingen zie. Mijn trainingszones zijn niet bepaald via een conditietest. Wel op basis van enkele tijdritten van 90-120 minuten vorig jaar waar ik een hartslag van 160 (ik ben 46 jaar) kon aanhouden gedurende de volledige afstand. Dus op percentages van het omslagpunt. Ik ben wel van plan om binnenkort een test te doen. Als jullie in D3 trainen is dat dan ook in blokken van 15-20 minuten of kan je ook bijvoorbeeld een uur constant in D3 rijden als de conditie dit toelaat?
D3 laag of hoog daar zit een groot verschil in,je kan beter in % rekenen van je omslagpunt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie