Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 03 feb 2016 20:55

Wolfhound32 schreef:Ik rijd niet met een hartslagmeter. Kan ik toch iets in de buurt van D1, D2 en D3 trainen?
Met andere woorden, kan ik ook op "gevoel" een beetje aanklooien?
Ja hoor. Gewoon hardop tegen jezelf blijven praten tijdens het fietsen. Als je nog hele verhalen kunt houden --> D1
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

rodeo
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 31 aug 2015 20:09

rodeo 03 feb 2016 20:57

Alan: als je normaal altijd D3 rijdt en moeite hebt met D1, heeft het nog conditioneel voordeel om D2 te proberen rijden? Met andere woorden, als je iets rustiger fietst in plaats van heel rustig?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 feb 2016 20:59

plantagenet schreef:
Wolfhound32 schreef:Ik rijd niet met een hartslagmeter. Kan ik toch iets in de buurt van D1, D2 en D3 trainen?
Met andere woorden, kan ik ook op "gevoel" een beetje aanklooien?
Ja hoor. Gewoon hardop tegen jezelf blijven praten tijdens het fietsen. Als je nog hele verhalen kunt houden --> D1
Korte verhaaltjes --> D2
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 03 feb 2016 21:02

Knutmo, woonwerk doe ik ook in rustig tempo op de stadsfiets, maar dat is maar 30min enkele reis en tijd voor een ommetje is er niet.

Janlauws, daarom durfde ik de vraag niet te stellen :) Ik dacht: ik fiets lange afstanden dus ik moet goed zijn in duurtrainingen, maar de inspanningstest gaf een andere uitslag.

Amstelgoldraas, ik denk dat mijn omslagpunt wel aardig klopt. Rond het omslagpunt gaat ook de ademhalingsfrequentie naar een bepaalde waarde en dat klopte heel netjes.

Louise, die wind kan inderdaad wel een spelbreker zijn. Wie weet gaat het over een paar weken makkelijker.

53x11. Wat het mij boeit? Ik kan heel lang hoog in mijn hartslag fietsen, maar fiets dan wel tegen mijn ma. Wanneer ik in een groepje zit en het gaat eensteeds valsplat omhoog, sta ik stil en de rest rijdt Door alsof het vlak is. Ik wil ook meekunnen als het wat moeilijker gaat. Zolang ik tegen mijn max zit, blijft er niks over. Dus ik wil kunnen rijden wat ik nu rij, en dan wat over houden.

Jans, nee, mijn hartslag is niet alles. Ik kan ook heerlijk fietsen zonder metertjes. Maar ik wil graag iets beter zijn. Of ik 1200km rij met 22 of 23, scheelt toch weer 2 uur fietsen en dan hou ik op zo' n afstand misschien meer over dan 12 minuten ;)

Dwangarbeider, ik train ook in andere zones hoor. Maar die gaan me makkelijker af. Altijd hetzelfde doen is niet zinvol, zo is altijd volle bak fietsen ook niet zinvol omdat ik daar uiteindelijk ook niet verder mee leek te komen.

Alan, dus de wind maakt het nu dus echt lastiger. Ik ben benieuwd hoe het over een paar maanden gaat. Geduld en volhouden dus.

Tumtumtum, vandaar de tasjes op de racefiets, dan lijkt het niet zo gek om minder hard te fietsen.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 feb 2016 21:13

Monique ik citeer:
Ik kan heel lang hoog in mijn hartslag fietsen, maar fiets dan wel tegen mijn ma. Wanneer ik in een groepje zit en het gaat een steeds vals plat omhoog, sta ik stil en de rest rijdt Door alsof het vlak is. Ik wil ook mee kunnen als het wat moeilijker gaat. Zolang ik tegen mijn max zit, blijft er niks over. Dus ik wil kunnen rijden wat ik nu rij, en dan wat over houden.

Dat betekent toch dat de groep op bv 75-80% rijdt en jij op omslagpunt dan blijft er weinig over voor je als het vals plat wordt.
Dus de groep rijdt te hard voor jou om over te kunnen houden bij vals plat of hogere snelheid.
Vraag of ze iets rustiger kunnen rijden lijkt een redelijke vraag aan je groep waar je mee fiets dan.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 03 feb 2016 21:32

Volgens mij heeft ze besloten dat niet te willen vragen maar veel D1 te gaan trainen om meer vermogen bij lagere hartslag te kunnen leveren. Lijkt mij in overeenstemming met veel theorie daarover. De vraag is dan wanneer dat dat merkbaar effect gaat opleveren begrijp ik uit de openingspost. En ook wel een vraag die ikzelf heb. Mijn eigen ervaring is dat ik het resultaat van veel lage duur pas merk als ik het weer aanvul met intensieve training. Dan merk ik dat ik meer snelheid ontwikkel bij lage hartslag.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 03 feb 2016 21:36

D1 is voor mij in de winter 22,23 km/h , 's zomers rond de 28. Ik ben de doorsnee wielertoerist (nou ja, niet een met een Rabo pakje en 30mkg. teveel aan zijn lijf op een carbonfiets) die voor de lol 6 tot 9000 km/jaar fietst.

En als ik een week niet kan fietsen word ik sjagrijnig. Ja, ik ken het gevoel van ingehaald worden door scholieren. Je zit op een RACEfiets. Maar harden the fuck up, het is jouw training en je hebt tenminste de discipline en toewijding om dat te doen waarvan je denkt dat goed voor je is.
En bij terugkomst kijk je op je Garmin en zie je 130 bpm gemiddeld en 22 km/h. Well done, doel bereikt!

En in april is het 130 bpm en 26 km/h. Vooruitgang, it gets even better.
In augustus trap je 28 km/h 200 km weg met 130-140 bpm en lag je alle hardrijders uit die 30 km/h volhouden tot 100 km en dan in je wiel gaan hangen (do the math, ze moeten even wachten tot je voorbij dieselt natuurlijk )

Overigens fiets ik in januari / februari niet meer "volgens schema". Ben al lang blij als ik gewoon kan fietsen . Vanaf maart probeer ik weer langere duurritjes, 80% D1...
older Budweiser

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 03 feb 2016 21:41

+3 Kilowatt :winkthumb:
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
Jannijm
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2013 20:35

Gebruikersavatar Jannijm 03 feb 2016 22:00

:like: Helemaal eens met Kilowatt! :like:

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 03 feb 2016 22:14

Dank Kilowatt. Dus waarschijnlijk kan ik mijn snelheid nu (herfstweer) niet vergelijken met mijn snelheid in de zomer. Ik ben benieuwd! Waar blijft het voorjaar?

Nijkie. Voordat ik ga vragen of het rustiger kan..... of ik rij mee of ik haak af. Druk me hooguit met kopwerk :) . Ik wil gewoon mee kunnen en het zou me met de lange afstanden wat meer speling geven om een passend groepje te vinden. Een groepje scheelt veel in snelheid en energie, dus ik mag graag aanhaken. Dus ik wil verbeteren, maar hoef op de lange afstanden niet perse harder te rijden dan ik nu doe.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 03 feb 2016 22:57

Monique, geloof me maar, het werkt
Ik kan (en kon) zelf ook urenlang knallen rond mijn omslagpunt en heb mezelf vaak genoeg in het rood gejaagd.
Leuk? Jawel hoor. Maar in de zomer zat er dan geen verbetering meer in.
Als je van jezelf weet dat je kunt afzien, wat wil je dan nog voor jezelf bewijzen? Juist, rustige duur en verstandig opbouwen. Natuurlijk afwisselen met D2 en meer, maar de basis is Rustige duur. In de zomer en het najaar heb je er zoveel profijt van.
older Budweiser

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 03 feb 2016 23:42

Ben zelf ERG gevoelig voor wat anderen van mij denken ( nee, dat verander ik niet zo snel) , dus de wat rustiger trainingen ( maar altijd nog te weinig) doe ik gewoon op een MTB met redelijke slickbanden met een zeem-wielerbroek onder een normale trainingsbroek en normaal sportshirtje , dus als gewone " toerist" , vooral begin voorjaar als de conditie nog erg laag is, en dan lekker uurtje of 2 / 3 wegtrappen in D1 dus ( en soms toch stukje D2 in smokkelen ;) )
Als mijn fietsclub (rustige rijders) savonds clubritten gaat doen vanaf april/mei, heb ik dan meestal genoeg basisconditie om lekker mee te tokkelen, grotendeels in D1 (beetje goed weggestoken in de wielen ;) )

Maar als het bezwaar puur de lage snelheid is , zou je wellicht nu een leuke "snelle" fiets kunnen overnemen van een niet nader te noemen belgische veldrijdster ;)

Plaats reactie