Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 08 okt 2016 17:24

milonus01 schreef:In de wintemaanden wil ik meer in D1 gaan trainen als opbouw naar het volgende seizoen. Afgelopen tijd heb ik dit en andere draadjes over dit onderwerp met veel interesse gelezen.

Nu probeer ik mijn D1-zone te bepalen maar ik merk verschil tussen Garmin Connect (waar ik mijn trainingen log) en Doefiets. Ik vraag mij af welke van de twee de 'juiste' is. Drempel is 160 bpm.
Volgens Garmin Connect is D1: 128-140
Volgens Doefiets: 120-136

M.n. aan de onderkant vind ik dat nog best een aardig verschil.
Gewoon zorgen dat je niet ritmisch begint te ademen, dan zit je goed.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 okt 2016 18:25

Praten = D1
Korte zin = D2
Allen ja of nee =D3
Geen antwoord = pijnlijden ;-)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 08 okt 2016 18:39

mao schreef:Praten = D1
Korte zin = D2
Allen ja of nee =D3
Geen antwoord = pijnlijden ;-)
Dit geldt alleen voor mannen trouwens. In de diverse fietsgroepen valt me altijd op dat vrouwen gewoon doorpraten (D1 t/m weerstand. Enige variant hierop is de enkele keer dat ze ineens afhaken (uitgeput).

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 okt 2016 18:52

Hanz Bé schreef:
mao schreef:Praten = D1
Korte zin = D2
Allen ja of nee =D3
Geen antwoord = pijnlijden ;-)
Dit geldt alleen voor mannen trouwens. In de diverse fietsgroepen valt me altijd op dat vrouwen gewoon doorpraten (D1 t/m weerstand. Enige variant hierop is de enkele keer dat ze ineens afhaken (uitgeput).
Je vergeet de :D Hanz Bé en als resultaat zul je nu alle forumvrouwen over je heen gaan krijden :lol: 'Hoezo praten wij altijd?'
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 08 okt 2016 19:29

Keezx schreef: 130 alijd goed.
Vastpinnen op een getalletje heeft geen zin.
:lol: +1 voor je gevoel voor humor Kees

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 okt 2016 20:06

@Zorro Ik rijd nooit in een groep, daarom praat ik niet. Wel wil ik, als ik in the middle of nowhere rijd meezingen met mijn muziek.(Thuis mag ik dat niet omdat het echt niet aan te horen is.) Maar ja, zingen staat niet in het rijtje ;)

Gebruikersavatar
milonus01
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:30
Locatie: Nijkerk

Gebruikersavatar milonus01 08 okt 2016 20:24

Keezx schreef:
milonus01 schreef:In de wintemaanden wil ik meer in D1 gaan trainen als opbouw naar het volgende seizoen. Afgelopen tijd heb ik dit en andere draadjes over dit onderwerp met veel interesse gelezen.

Nu probeer ik mijn D1-zone te bepalen maar ik merk verschil tussen Garmin Connect (waar ik mijn trainingen log) en Doefiets. Ik vraag mij af welke van de twee de 'juiste' is. Drempel is 160 bpm.
Volgens Garmin Connect is D1: 128-140
Volgens Doefiets: 120-136

M.n. aan de onderkant vind ik dat nog best een aardig verschil.
130 alijd goed.
Vastpinnen op een getalletje heeft geen zin.
Vanmorgen 3 uur gefietst met een gemiddelde hartslag van 130.
Met dank aan gouden tip van Keesx :like:

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 08 okt 2016 20:25

Zorro schreef:
Hanz Bé schreef:
mao schreef:Praten = D1
Korte zin = D2
Allen ja of nee =D3
Geen antwoord = pijnlijden ;-)
Dit geldt alleen voor mannen trouwens. In de diverse fietsgroepen valt me altijd op dat vrouwen gewoon doorpraten (D1 t/m weerstand. Enige variant hierop is de enkele keer dat ze ineens afhaken (uitgeput).
Je vergeet de :D Hanz Bé en als resultaat zul je nu alle forumvrouwen over je heen gaan krijden :lol: 'Hoezo praten wij altijd?'
Was ook geen grapje ;-)

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 okt 2016 21:16

milonus01 schreef:
Keezx schreef:
milonus01 schreef:In de wintemaanden wil ik meer in D1 gaan trainen als opbouw naar het volgende seizoen. Afgelopen tijd heb ik dit en andere draadjes over dit onderwerp met veel interesse gelezen.

Nu probeer ik mijn D1-zone te bepalen maar ik merk verschil tussen Garmin Connect (waar ik mijn trainingen log) en Doefiets. Ik vraag mij af welke van de twee de 'juiste' is. Drempel is 160 bpm.
Volgens Garmin Connect is D1: 128-140
Volgens Doefiets: 120-136

M.n. aan de onderkant vind ik dat nog best een aardig verschil.
130 alijd goed.
Vastpinnen op een getalletje heeft geen zin.
Vanmorgen 3 uur gefietst met een gemiddelde hartslag van 130.
Met dank aan gouden tip van Keesx :like:
Ja, 130 HR is 'the magic number' en met 132 was je niet anders thuis gekomen.

Zoiets had je zelf ook ongeveer kunnen bedenken:

Volgens Garmin Connect is D1: 128-140
Volgens Doefiets: 120-136

Fietsen geleid door hartslag is zo jaren 90 net zoals fietsen op gemiddelde snelheid is er sinds mensenheugenis. Hartslag is een resultaat van en niet noodzakelijk het resultaat van de mate van inspanning. Zoveel meerdere factoren die je hartslag beinvloeden.

De combinatie snelheid, vermogen en hartslag is veel beter maar dat maakt het ook wat lasteriger om de zaken te analyseren.
Laatst gewijzigd door Zorro op 08 okt 2016 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 08 okt 2016 21:26

Fietsen is voor mij een hersteltraining voor het hardlopen, ik fiets net als bij hardlopen op tempo en niet op hartslag. 28-32 km gemiddeld (gemiddeld volgt dan een hs van ruim onder de 130). Hardlopen doe ik ook op tempo. Ik loop 85-90% van mijn hardloopkilometers zijn zogenaamde E-kilometers (Easy tempo hs (130-140) de overige 10-15% bestaat voornamelijk uit treshold-tempo, marathon tempo en max 5% Interval/Herhaal tempo. De laatste trainingen voor een wedstrijd bestaan meestal uit langere duurlopen bv 45 minuten op E-tempo plus 30 minuten op M-tempo plus 20 minuten op T-tempo (in die volgorde)

Specifiek trainen op hartslag is wel een beetje oldschool zoals net al geschreven is.

Ben wel op zoek naar een goed boek voor fietstraining maar dat ligt wat lastiger als een goed boek voor hardlopen (er is overigens veel rotzooi te koop)
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 okt 2016 00:23

Ik snap de hang naar schema's en cijfertjes van veel relatieve beginners wel, maar wil daar eigenlijk wel wat relativering tegenover stellen.
Door zomaar wat te doen met een algemeen verhaaltje zelfs zonder metertjes kan je in vrij korte tijd (enkele maanden) pakweg >90% van je kunnen bereiken, vooral omdat fietsen geen sport is die qua coordinatie jarenlange training vereist
Pas als je de rest daar bovenop wil zetten kan het zinvol worden met een persoonlijk afgestemd schema te gaan werken.
En dat die laatste procenten niet bepaald simpel te bereiken zijn zien we aan de vele topsporters die ondanks de uitgebreide, professionele training en begeleiding toch nogal eens op DE momenten waar het zou moeten gebeuren niet in vorm zijn.
Een voorbeeldje op mezelf betrokken:
Ik rij al zowat 2 maanden als een trein, geen dag slechte benen gehad en ik heb geen idee hoe dat komt.
Ik doe niks anders dan de afgelopen 6 jaar (word over 2 weken 64).......behalve dat ik dit jaar geen echte wedstrijdjes meer heb gereden.
Heb een broertje dood aan rustig fietsen en dat doe ik 's zomers dus ook maar zeer zelden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 09 okt 2016 07:49

Ben het grotendeels met Kees eens. Er wordt veel naar schema's gevraagd. En tenzij je echt het max uit jezelf wilt halen voor wedstrijden vind ik het overbodig. Je moet gewoon lekker gaan fietsen de rest komt vanzelf.
Ik fiets zelf pas een paar jaar. Heb altijd op redelijk tempo gereden bovenin D2/D3. Dat laatste heb ik later pas geconstateerd maar dit is een tempo dat ik van nature lekker vind fietsen. Ik heb langzaamaan mijn afstanden steeds groter gemaakt. De snelheid ging vanzelf mee omhoog. Je hoeft geen schema te hebben, je lichaam geeft wel aan wat je aan kunt. En af en toe als een dweil thuiskomen met hongerklop leert je ook weer dat je moet eten onderweg.
Dus nooit D1 training, interval of iets dergelijks maar gewoon lekker fietsen. Inmiddels rijd ik wel in mijn eentje 140km met een gemiddelde boven de 33u/km en daarmee rijd ik diverse wielertoeristen voorbij.

Overigens gebruik ik wel een hartslagmeter en heb ik door een SMA mijn omslagpunt laten bepalen. Voor langere tochten wel handig om te snelle verzuring te voorkomen door te hoog in D3 te rijden.
o'7o

Plaats reactie