Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 04 feb 2016 14:05

@Livio Livius bij gaat het echt om wedstrijdzwemmen en geen triatlon. 3,8 km in een uur en een kwartier is voor mij extreem rustig, zeker met zo'n latex pak. Dan zit ik wel in mijn vet verbrandingszone.

60-63% van je VO2max is de intensiteit waarop je sport. Dus ook voor het trainen van een triatlon moet je een bepaalde basis hebben en rustige duur zwemmen. In het zwemmen merk je al snel het verschil met D1 en D2 omdat je ademhaling dan anders wordt.

@Jans ik heb eerder in dit topic al eens aangegeven dat je bij mij niet alleen duurtrainingen doet. Dus dat komt overeen met wat er in dat artikel staat.

Ik fiets ook regelmatig, het ene jaar meer als het andere. Afgelopen jaar heb ik wel eens wat op Strava gezet en daar rijdt ik met een gemiddelde hartslag van 125 gemiddeld.

rom
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:05

rom 04 feb 2016 14:15

i-mac schreef:
synapse schreef:@ Jans: ik denk dat veel fietsers wel 30 kilometer per uur denken te rijden maar dat het echte gemiddelde toch lager is. Scheelt bij mij al gauw, afhankelijk van de verkeerssituaties, 2 á 3 kilometer op mijn gemiddelde.
Dat is een feit. Hoeveel keer heb ik gehoord dat ze gemiddeld 30km/u rijden. Blijkt dan ze steevast de 30km/u als snelheid rijden. Maar zo werkt het natuurlijk niet.

]

Met hun mond halen er velen AVG 30km/h, maar in realiteit ??? Of zijn dat diegenen die bij elke oversteek / verkeerslicht / tragere voorliggers hun tellertje op pauze drukken?

De enkele keren dat ik er écht in slaag AVG 30km/h te behalen ( in het zomerseizoen langs jaagpaden/dijken – geen lichten/bochten ) betekent dit dat er bijna constant 32 à 34 km/h kruissnelheid moet onderhouden worden, over 85 à 100 km.Da’s echt wel stevig doorfietsen ( vind ik )

Wat kan ik doen qua training om bv. AVG 32 à 34 km/h te rijden over 85 à 100 km ? ( waarschijnlijk 34 à 36 km/h kruissnelheid ) dit gaat niet lukken in D1. :lol:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 feb 2016 14:22

@Alan De keren dat je op Srava hebt gezet, kan ik zien. (Wat fiets je dan als we het niet mogen zien?) Het gaat er mij om wat het je gebracht heeft. En dat is niet iets wat we als fietsprestatie kunnen meten. Daar gaat het bij jou ook niet om, dat begrijp ik. Maar als je steeds blijft hameren op D1 en jezelf als voorbeeld stelt, dan verwacht ik ook dat ik de "opbrengst" daarvan kan zien. Anders heb ik niets aan die voorbeeldstelling.
En dat artikel gaat wel veel meer uit van stevig door blijven trainen, maar niet als het gevaar met zich meebrengt ivm bijv. de weersomstandigheden. (te koud, te glad) En zeker niet teveel in de winterslaap te vallen door te lage trainingsintensiteit.
@I-mac Helemaal mee eens, vooral genieten.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 04 feb 2016 14:37

@Jans ik ben een zwemmer. Ik zwem vele uren op rustige duur. Afgelopen jaar heb ik nog geen 700km op de fiets gezeten en het jaar ervoor 2500km. Een rustige duurtraining op de fiets draagt een beetje bij aan mijn conditie maar ik doe het vooral omdat ik van een fietstocht geniet. De vragen op dit forum gaan er vaak over om een doelstelling te bereiken. Ik geef alleen aan dat je in Limburg in een glooiend landschap ook op een lage hartslag kunt fietsen.

Net als met het koolhydraat arme eten is er ook zo'n trend in het fietsen dat mensen die eigenlijk geen tijd hebben om te fietsen zware intervallen doen om hun conditie te verbeteren. Met de koolhydraten worden vaak onderzoeken misbruikt die gedaan zijn bij diabetes patiënten en mensen met obesitas. In het wielrennen zijn er ook studies van 4-8 weken die intensieve trainingen vergelijken met rustige duurtrainingen. Daar winnen de intensieve trainingen het altijd! Uit commercieel oogpunt en uit onkunde worden dit nu vertaald als de nieuwe manier van trainen. Als jij een uur traint met intervallen van 30sec max 30 sec rust, dan ga je geen 100km toertocht op een goede manier mee doorkomen.

Ja maar.......ook je duurconditie verbeterd zeggen de onderzoeken. Meer mitochondria etc....... Inderdaad in je minder efficiënte snelle spiervezels. Uiteindelijk wil je in een toertocht, criterium, of race in lijn zo lang mogelijk gebruik willen maken van je meer efficiënte langzame spiervezels of in ieder geval een deel daarvan. Als jij na 5 min in een klim of criterium al diep in het rood zit dan heb je op het einde niets meer over.

Je hebt dus een basis nodig en daarvoor moet je ook rustige duurtrainingen doen.

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 04 feb 2016 15:48

Ik leer een hoop in dit draadje.

Er zijn wielrenners, mwoah laat ik het fietsers noemen, die 200 km lang tegen hun omslagpunt kunnen fietsen :shock:
Dat lijkt mij een wonder :lol:

En er zijn wielrenners, sorry fietsers, die zo'n verschrikkelijk groot ego hebben, dat ze er niet tegen kunnen om tijdens een trainingsritje te worden ingehaald :lol:

En er zijn wielrenners, potverdrie nu vergis ik me weer, die tegenwind niet in D1 kunnen rijden? Rijden die op een fixie? :lol:

Voor de laatste 2 categorieën heb ik een tip: elektrische fiets, tegenwoordig met een mooi woord 'mechanische doping' genoemd.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 feb 2016 16:04

Je hebt het mis De Alternatieve. ik ben een fietsster, en nee, in de bergen en/of met een mistral 6Bft kan en wil ik niet in D1 fietsen. Maar dat betekent echt niet dat je die groep af kunt doen met "dan gaan ze maar electrisch fietsen". Dat is een beslissing die ik ooit zelf zou kunnen nemen, maar me niet op laat dringen.
Maar hier schrijft wel een gelukkige fietser. Die ook accepteert dat je op een bepaald moment aan je max. zit.
(Ik heb de smileys wel gezien)
Laatst gewijzigd door Jans op 04 feb 2016 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

KuotaKharma
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2015 08:14

KuotaKharma 04 feb 2016 16:06

Heerlijk topic, wat elke winter weer terugkeert :-)

Uiteindelijk is de conclusie dat je met duurtraining een goede basis legt, dat je door omstandigheden in de winter inderdaad een stuk langzamer gaat dan in de zomer en dat je vooral moet variëren.

Een mountainbiker op een mtb-forum heeft hier ook een goede theorie over. Die kijkt per week hoeveel tijd hij heeft. Indien veel tijd doet hij die week een hele reeks lange duurtrainingen. Indien weinig tijd doet hij een aantal intensieve, korte trainingen. Door die variatie en door de lengte van de duurtrainingen en intensiteit van de intensieve trainingen langzaamaan te verhogen gedurende het seizoen, boekt hij goede resultaten bij XC-wedstrijden en MTB marathons.

Hij is er van overtuigd dat op deze manier trainen meer effect heeft dan bijvoorbeeld elke week 1 duurtraining, 1 intervaltraining en 1 intensieve rit te doen.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 04 feb 2016 16:21

Zal ik ook nog een duit in het zakje doen:
Uiteindelijk wil je in een toertocht, criterium, of race in lijn zo lang mogelijk gebruik willen maken van je meer efficiënte langzame spiervezels of in ieder geval een deel daarvan. Als jij na 5 min in een klim of criterium al diep in het rood zit dan heb je op het einde niets meer over.
Ik weet niet Alan wanneer jij voor het laatst gekoerst hebt of aan een cyclo heb meegedaan, maar bij Iedere koers en Cyclo rij je na 5 min in het rood als je voorin mee wilt doen.

Verder lees ik dit en andere topics over D1 training al 2 jaar aandachtig en is inderdaad de grote vraag: Ben je in staat om jezelf dusdanig in toom te houden dat je in mijn prachtige provincie met volgens mij deze winter iedere dag windkracht 5 :evil: met een gangetje van 25 of minder over noord beveland gaat fietsen.

Ik kan dat niet, ik vind het ook niet leuk. Beste voorbeeld: Dinsdagavondrit Windkracht 6 ! Ik zou dan in het donker met 22 km per uur richting walcheren moeten fietsen. Sorry maar dan heb ik echt geen plezier in het fietsen. Wat ik heb gedaan is met wind tegen in D3 gefietst, En ja, met wind mee keurig in D1. ( uur wind tegen, uur wind mee, en half uur wind zij (ookD1). Op strava én op fietsmeter gem. 30,5.

Mag ik dat dan wel (een beetje) als D1 training beschouwen?
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 04 feb 2016 16:26

De Alternatieve schreef:Ik leer een hoop in dit draadje.

Er zijn wielrenners, mwoah laat ik het fietsers noemen, die 200 km lang tegen hun omslagpunt kunnen fietsen :shock:
Dat lijkt mij een wonder :lol:

En er zijn wielrenners, sorry fietsers, die zo'n verschrikkelijk groot ego hebben, dat ze er niet tegen kunnen om tijdens een trainingsritje te worden ingehaald :lol:

En er zijn wielrenners, potverdrie nu vergis ik me weer, die tegenwind niet in D1 kunnen rijden? Rijden die op een fixie? :lol:

Voor de laatste 2 categorieën heb ik een tip: elektrische fiets, tegenwoordig met een mooi woord 'mechanische doping' genoemd.
Wat jammer, ik vond dat er best leuke, serieuze en leerzame reacties op mijn vraag kwamen. Dan valt deze reactie toch wel volledig uit de toom. Weet je nog iets opbouwends te vertellen?
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8517
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 feb 2016 16:35

Kom Zondag naar Arnhem heb ik een mooi ritje 105km en 950hm zit alles in,snelheid onbelangrijk.
09:00 uur vertrek adres op het toneel bij de chinees.
Alle zones in deze training zijn aanwezig.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 04 feb 2016 16:42

monique70 schreef:
De Alternatieve schreef:Ik leer een hoop in dit draadje.
Wat jammer, ik vond dat er best leuke, serieuze en leerzame reacties op mijn vraag kwamen. Dan valt deze reactie toch wel volledig uit de toom. Weet je nog iets opbouwends te vertellen?
Die eerste zin in mijn reactie kan je als een compliment beschouwen.
Ik heb een hoop geleerd.

Verder blijf ik mij verbazen over mensen die 'niet kunnen en/of niet willen' in D1 fietsen maar dat zegt meer over mij dan over de betreffende mensen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 feb 2016 17:16

@De Alternatieve Dat laatste lijkt me de juiste conclusie. Het is voor veel mensen, en jou dus ook, niet mogelijk om te kunnen invoelen dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Maar we moeten wel allemaal zo zijn als dat jij vindt?
Gelukkig zijn we ook niet allemaal hetzelfde, zou een dooie boel worden. Maar laat wel een ieder in zijn waarde.
Ik ben er best trots op dat ik op latere leeftijd nog een beetje heb leren klimmen. En dat laat ik me echt niet afnemen.

Plaats reactie