Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 03 okt 2016 15:53

Dat had ik dus vroeger met tennissen, ik braaf aan de AA drankjes en mn maatjes aan het bier.
En ik maar aankomen, begreep je niets van....... :D
Laatst gewijzigd door mao op 03 okt 2016 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 okt 2016 15:57

Een mueslireep is toch maar zo'n 100 kcal terwijl je ca. 400 - 600 kcal per uur verbrand?

Ik voel me na 3 uur D1 fietsen (gem HR +/- 130, max 202) zonder eten echt als een vaatdoekje en wil dan zo snel mogelijk naar huis (plus dat ik er op die wijze geen plezier in heb). Met 4-5 simpele muesli repen (ca. 500kcal) kan ik de 5 uur gemakkelijk volmaken en dus betaald die brandstof zich dubbel en dwars terug in zowel snelheid (ik voel me niet als een vaatdoekje) als in dat je achter de streep meer calorieën verband (het verschil tussen 3 en 5 uren). Dat is bij een gelijke hartslag wel te verstaan.

5 uren op 1 of 2 reepjes/ontbijtkoeken lijkt me echt killing voor de prestaties en het plezier. Dat laatste is toch wel mijn hoofddoel bij het fietsen en afvallen en presteren zijn allemaal bijzaak.

Hiermee probeer ik niet te zeggen dat het één goed is en het ander fout, maar ik neem wel aan dat het per mens behoorlijk verschillen kan hoe zuinig de motor is. Ik ben overigens ook geen kleine jongen met een wielerlichaam.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 03 okt 2016 16:14

Gewoon eten onderweg (bij langere ritten), crashdieet en fietsen gaan niet samen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 okt 2016 16:34

Net 2,5 uur gefietst, 55km hs 140 (mijn max 178) 700 hms. Alleen 3/4 liter gedronken. Niet gegeten.
Ik heb echt niet het idee dat ik nu als een vaatdoek achter computer zit.
Ik kan me best voorstellen dat mensen een reepje eten, maar om nu 3 repen te eten op zo'n ritje. (Mijn reepjes hebben trouwens 128 kcal)

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 03 okt 2016 16:45

NoChain schreef:Volgens doefiets.nl begint je D1 bij 75% van je overslag, (in mijn geval) hartslag 134 en gaat deze zone zomaar even tot 151! Dan is bijna iedere training een LSD. Op andere sites kom ik 65% van de maximale hartslag tegen, wat dan maar 125 is.

Max 125 of max 151, het is nogal een groot verschil ...
Als je je omslagpunt weet (gemeten hebt); ga daar dan van uit. Als je het omslagpunt heb afgeleid of berekend dan zou het kunnen dat het een beetje te hoog is.

De ondergrens van D1 zou ik me niet druk over maken want dat gebruik je toch nooit.

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 03 okt 2016 16:57

@ypuh: Regel#91!

Als je je vetverbranding wilt trainen moet je je lichaam juist niet met mueslirepen voederen. Als je je lichaam van koolhydraten blijft voorzien zal hij nooit echt in de vetverbranding raken. Dan maar een paar ritjes met lage intensiteit en een slap gevoel na afloop, wordt je toch beter van.

Trouwens, begin dit jaar (maart?) postte ik in dit topic dat ik een rusthartslag had van rond de 60. Afgelopen seizoen heel veel duur gedaan en ik zit nu rond de 45. Heb m'n hoge intensiteit eigenlijk ook teveel verwaarloosd, maar heb bij mezelf wel echt een effect op m'n rustpols gezien.
Nu nog de juiste balans tussen duurritjes en hoge(re) intensiteit trainingen vinden ;-)

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 03 okt 2016 17:01

Wel interessante discussie van Brutus. Ik dacht altijd dat je juist heel veel moet trainen in D1/lange duurtraining, om je vetverbranding (ook wel efficiëntie) te verbeteren. Dat je daardoor juist minder hoeft te eten onderweg.

Maar kan het ook andersom? Dus minder koolhydraten eten (en ook trainen natuurlijk) en zo je vetverbranding te verbeteren?

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 03 okt 2016 17:38

Jammer dat Brutus niet meer terug komt met de gegevens en zich liet wegjagen. Dit is en blijft lastige materie. Iedereen is verschillend. Maar er zijn inmiddels wel enkele feiten bekend waarbij enkele niet iedereen prettig in de oren zullen klinken..... Stel jezelf eens de vraag of je gemakkelijk een dag zonder eten kunt doorkomen of dat je dan flauw wordt. Zo ja, dan ben je al op weg naar insuline resistentie. Bij inspanning ligt het natuurlijk anders. Je verbrandt altijd een mix van vetten en glucose. In welke verhouding ligt onder meer aan de intensiteit van de activiteit. Je bent dus nooit alléén maar suikers aan het verbranden en nooit alléén maar koolhydraten. Je kunt het lichaam zeer zeker trainen om efficient(er) om te gaan met brandstof (vetten want die zijn er lekker veel in een lichaam). Ga jet een lichaam bij een rustige training steeds volstoppen met gelletjes en andere suikers, dan zullen die gewoon gebruikt worden. Doe je dat niet en train je rustig, dan train je ook als het ware de vetverbranding. Bij het hardlopen kan ik rustig 30 km lopen zonder voeding. Bij het fietsen heb ik daar baat bij, want ook daar eet ik eigenlijk niets.

Ik lees echter ook over hartslag. Trainen op hartslag is interessant en nuttig. Ik weet nog niet goed genoeg hoe het met fiets trainingen gaat zo over het algemeen, maar hardlopers lopen dikwijls veel te snel tijdens trainingen. De hartslag is hoog en het lichaam raakt vermoeid zonder dat de loper dat door heeft. Als je dan iemand op lage hartslag laat lopen die zou kunnen passen (zonder test altijd maar een schatting) bij maximale aerobe zone, dan zegt men vaak dat ze dan veel te langzaam moeten lopen en bijna omvallen van traagheid. Laat je dan iemand een poosje trainen op lage hartslag, dan gaat het tempo meestal mooi omhoog bij gelijkblijvende lage hartslag. Leuk om te zien.

@ janlouws: ja zeker, dat is ook juist wat je doet. Lees je maar eens in op low carbs high fat (LCHF)

@ knukkel: lage rustpols is niet altijd goed en kan nooit los worden bekeken van de andere parameters zoals maximale pols, mate van versnelling bij inspanning en herstel.

@ sieper; niemand spreekt over een crash dieet volgens mij.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 03 okt 2016 17:50

5/6 uur fietsen op water en zonder één hapje voedsel klinkt mij als een te streng (dieet)regime in de oren, maar het was inderdaad interpretatie. ik zou zelf gewoon een banaantje meenemen en een koekje oid eten.
Afbeelding

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 03 okt 2016 18:21

Sieper schreef:5/6 uur fietsen op water en zonder één hapje voedsel klinkt mij als een te streng (dieet)regime in de oren, maar het was inderdaad interpretatie. ik zou zelf gewoon een banaantje meenemen en een koekje oid eten.
Als je goed getrained bent en je blijft netjes onder je aerobe drempel dan is dat wel te doen, maar erg gelukkig zal je je op dat moment niet voelen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 okt 2016 18:39

Er is ook niemand die het over niet eten heeft gehad toch bij 5-6 uur fietsen?
Het ging er juist om dat in mijn ogen iemand best veel at om zijn D1 ritjes door te komen.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 03 okt 2016 18:49

2,5 uur (was idd een post van jou) te snel gelezen, de 5 was blijven hangen. Bij zulke ritten red ik het ook (net) nog wel zonder iets weg te happen. mijn vaste rondje is 50k en gaat alleen op bidons, vorig jaar puur water, dit jaar toch maar zo'n suikers/zouten aanlengmengsel erin gedaan en dat vind ik echt prettiger, zeker ook in het herstel.
Afbeelding

Plaats reactie