Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 09 okt 2016 08:26

Douglas schreef:Ben het grotendeels met Kees eens. Er wordt veel naar schema's gevraagd. En tenzij je echt het max uit jezelf wilt halen voor wedstrijden vind ik het overbodig. Je moet gewoon lekker gaan fietsen de rest komt vanzelf.
Ik fiets zelf pas een paar jaar. Heb altijd op redelijk tempo gereden bovenin D2/D3. Dat laatste heb ik later pas geconstateerd maar dit is een tempo dat ik van nature lekker vind fietsen. Ik heb langzaamaan mijn afstanden steeds groter gemaakt. De snelheid ging vanzelf mee omhoog. Je hoeft geen schema te hebben, je lichaam geeft wel aan wat je aan kunt. En af en toe als een dweil thuiskomen met hongerklop leert je ook weer dat je moet eten onderweg.
Dus nooit D1 training, interval of iets dergelijks maar gewoon lekker fietsen. Inmiddels rijd ik wel in mijn eentje 140km met een gemiddelde boven de 33u/km en daarmee rijd ik diverse wielertoeristen voorbij.

Overigens gebruik ik wel een hartslagmeter en heb ik door een SMA mijn omslagpunt laten bepalen. Voor langere tochten wel handig om te snelle verzuring te voorkomen door te hoog in D3 te rijden.
Kun je nagaan hoe hard je zou fietsen als je wèl D1 trainingen en intervallen zou doen ;)

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 09 okt 2016 09:12

vitamineb schreef:
milonus01 schreef:In de wintemaanden wil ik meer in D1 gaan trainen als opbouw naar het volgende seizoen. Afgelopen tijd heb ik dit en andere draadjes over dit onderwerp met veel interesse gelezen.

Nu probeer ik mijn D1-zone te bepalen maar ik merk verschil tussen Garmin Connect (waar ik mijn trainingen log) en Doefiets. Ik vraag mij af welke van de twee de 'juiste' is. Drempel is 160 bpm.
Volgens Garmin Connect is D1: 128-140
Volgens Doefiets: 120-136

M.n. aan de onderkant vind ik dat nog best een aardig verschil.
Gewoon zorgen dat je niet ritmisch begint te ademen, dan zit je goed.
wat is dat: ritmisch ademen? volgens mij doe ik dat m'n hele leven al: in - uit, in - uit :mrgreen:

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 09 okt 2016 09:13

Hanz Bé schreef:
mao schreef:Praten = D1
Korte zin = D2
Allen ja of nee =D3
Geen antwoord = pijnlijden ;-)
Dit geldt alleen voor mannen trouwens. In de diverse fietsgroepen valt me altijd op dat vrouwen gewoon doorpraten (D1 t/m weerstand. Enige variant hierop is de enkele keer dat ze ineens afhaken (uitgeput).
Niet waar: mannen doen dat ook (of het zijn misschien toch stiekem vrouwen)

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 09 okt 2016 15:40

+1 de gemiddelde fietsclub doet niet onder voor een breikransje. Dat is ook de reden dat ik grasg alleen fiets!
o'7o

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 09 okt 2016 17:38

Douglas schreef:+1 de gemiddelde fietsclub doet niet onder voor een breikransje. Dat is ook de reden dat ik grasg alleen fiets!
Ik heb hetzelfde als ik alleen fiets aangezien ik altijd in mezelf praat. Ik ben zeer interactief met mezelf :D
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

November
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 okt 2013 19:10

November 05 apr 2018 09:51

D1 is achterhaald en heeft geen zin als je voorruit wil komen. Vooral op gevorderde leeftijd zoals bij mij (55).
Volgens nieuwe inzichten is het juist zo dat je alleen met korte intensieve training vooruit kan komen. Daarbij moet je af en toe flink diep gaan. B.v. drempel training, over under.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 apr 2018 09:57

November schreef: 05 apr 2018 09:51 D1 is achterhaald en heeft geen zin als je voorruit wil komen. Vooral op gevorderde leeftijd zoals bij mij (55).
Volgens nieuwe inzichten is het juist zo dat je alleen met korte intensieve training vooruit kan komen. Daarbij moet je af en toe flink diep gaan. B.v. drempel training, over under.
Vertel...., waar heb je die kennis vandaan? Waarbij ik niet wil zeggen dat ik het niet geloof. Wel dat er vooral steeds wisselende inzichten voorbij komen, om "ons" allemaal aan de gang te houden.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 05 apr 2018 09:57

November schreef: 05 apr 2018 09:51 D1 is achterhaald en heeft geen zin als je voorruit wil komen. Vooral op gevorderde leeftijd zoals bij mij (55).
Volgens nieuwe inzichten is het juist zo dat je alleen met korte intensieve training vooruit kan komen. Daarbij moet je af en toe flink diep gaan. B.v. drempel training, over under.
D1 achterhaald? Hoe kom je daarbij? Bron?

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 05 apr 2018 10:14

SiO2 schreef: 05 apr 2018 09:57
November schreef: 05 apr 2018 09:51 D1 is achterhaald en heeft geen zin als je voorruit wil komen. Vooral op gevorderde leeftijd zoals bij mij (55).
Volgens nieuwe inzichten is het juist zo dat je alleen met korte intensieve training vooruit kan komen. Daarbij moet je af en toe flink diep gaan. B.v. drempel training, over under.
D1 achterhaald? Hoe kom je daarbij? Bron?
Ik begreep dat Joe Friel hier eea over geroepen heeft oa in http://www.joefrielsblog.com/2015/01/wh ... er-50.html
en https://www.trainingpeaks.com/blog/fast ... g-athlete/

Maar dit geld vn voor mensen boven de 50: niet te veel genieten van de vrije tijd die je hebt, maar meer boven de 80% draaien om conditie goed te houden.
Laatst gewijzigd door dickw op 05 apr 2018 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 apr 2018 10:17

November schreef: 05 apr 2018 09:51 D1 is achterhaald en heeft geen zin als je voorruit wil komen. Vooral op gevorderde leeftijd zoals bij mij (55).
Volgens nieuwe inzichten is het juist zo dat je alleen met korte intensieve training vooruit kan komen. Daarbij moet je af en toe flink diep gaan. B.v. drempel training, over under.
Een goede schaatstrainer, meneer Orie, laat zijn atleten slechts 2 tot 5% van de effectieve trainingstijd, intensief sporten. Dat is dan inclusief alle tests die hij uitvoert met ze. De invulling van de andere 95% van de trainingstijd zal natuurlijk niet alleen D1 zijn, en ook afhangen van de atleet hoe dat precies ingericht is (Sven Kramer zal meer lange duur doen dan Smeekens bijv).

Is dit te vergelijken met fietsen? het doel is natuurlijk anders, namelijk veel kortere inspanningen in wedstrijden. En het gaat om jonge topatleten. Maar het principe van een lichaam verbeteren gaat gewoon op.

Als je alleen met korte intensieve trainingen vooruit kan komen. En je doet alleen die trainingen (met afwisselingen), zit je nooit langer dan 1 of 2 uur op een fiets? Hoe ga je dan bijvoorbeeld een Amstel Gold race uitfietsen aan 250km?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 apr 2018 10:34

@Mark, even los van de rest van je betoog, hoeveel mensen rijden lange afstanden? Je kunt ook trainen om gewoon op zondagochtend mee te kunnen met de 80 km 32km/u van de groep.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 05 apr 2018 10:53

Maar dit geld vn voor mensen boven de 50: niet te veel genieten van de vrije tijd die je hebt, maar meer boven de 80% draaien om conditie goed te houden.
[/quote]

Ik geniet wel van mijn fietstochen in D1 waarom ook niet. Intervalltraining op de fiets doe ik regelmatig tussendoor.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie