Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 okt 2016 13:57

J.Edge87 Doe gewoon waar je je goed bij voelt. Er zitten, zoals op ieder forum, wel heel veel "deskundigen". En soms zitten er ook nog echte deskundigen onder. Maar zie het koren maar eens van het kaf te scheiden. ;)

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 04 okt 2016 13:58

J.Edge87 schreef:heb me nooit gerealiseerd dat je vetverbranding 'aan' moet zetten tijdens een duur training.
Heb jij niet zo'n knopje dan? Dat er dan een lampje bij gaat branden: 'vetverbranding aan'? ;)

Doet deze discussie mij ook aan denken, hoor, alsof we een soort machientjes zijn met aan/uit-schakelaren.

Louise (die ook graag regelmatig eet)
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 okt 2016 14:06

knukkel schreef:Het getalletje ‘15’ in de vergelijking zal voor iedereen anders zijn (was voor mij toevallig 15.5 tijdens een test).

Mijn interpretatie van het artikel was, dat als je door (duur)training je rustpols lager weet te krijgen, je VO2max hoger wordt.
Dat klopt toch?
Je rust pols wordt lager omdat je hart in 1 slag meer bloed gaat rond pompen als je veel duursport hebt gedaan. VO2Max wordt beperkt door de opname van zuurstof door je spieren, dit kun je verhogen door te zorgen van meer aanbod van zuurstof (dus meer rode bloedcellen).

Er is zeker geen rechtstreeks verband tussen rust pols en VO2Max.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 04 okt 2016 20:21

amclassic-fan schreef: Je rust pols wordt lager omdat je hart in 1 slag meer bloed gaat rond pompen als je veel duursport hebt gedaan. VO2Max wordt beperkt door de opname van zuurstof door je spieren, dit kun je verhogen door te zorgen van meer aanbod van zuurstof (dus meer rode bloedcellen).

Er is zeker geen rechtstreeks verband tussen rust pols en VO2Max.
Ik weet niet of onze stellingen zoveel verschillen.
Volgens mij zeggen we beiden dat ten gevolge van de juiste training je VO2max omhoog gaat en je rustpols naar beneden.
Daar is wel eens onderzoek naar gedaan en toen is er ook een verband gevonden. Zie hier bijvoorbeeld.

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 04 okt 2016 20:35

Jans schreef:@scoloo Waarom rijd je dan nuchter? Als ik daardoor niet vooruit te branden zou zijn, zou het voor mij betekenen dat het dus geen zin heeft. Maar ieder zijn meug.
Ik begin pas met eten om 12 uur. Intermittent fasting. Ik voel me goed daarbij en ik presteer er ook goed bij. Al is het wel zo dat ik wel ga eten als het een zware tocht wordt. Doe het al jaren zo en mijn vet verbranding is top.
Biking is Living!

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 05 okt 2016 23:14

Kilowatt schreef:D1 is voor mij in de winter 22,23 km/h , 's zomers rond de 28. Ik ben de doorsnee wielertoerist (nou ja, niet een met een Rabo pakje en 30mkg. teveel aan zijn lijf op een carbonfiets) die voor de lol 6 tot 9000 km/jaar fietst.

En als ik een week niet kan fietsen word ik sjagrijnig. Ja, ik ken het gevoel van ingehaald worden door scholieren. Je zit op een RACEfiets. Maar harden the fuck up, het is jouw training en je hebt tenminste de discipline en toewijding om dat te doen waarvan je denkt dat goed voor je is.
En bij terugkomst kijk je op je Garmin en zie je 130 bpm gemiddeld en 22 km/h. Well done, doel bereikt!

En in april is het 130 bpm en 26 km/h. Vooruitgang, it gets even better.
In augustus trap je 28 km/h 200 km weg met 130-140 bpm en lag je alle hardrijders uit die 30 km/h volhouden tot 100 km en dan in je wiel gaan hangen (do the math, ze moeten even wachten tot je voorbij dieselt natuurlijk )

Overigens fiets ik in januari / februari niet meer "volgens schema". Ben al lang blij als ik gewoon kan fietsen . Vanaf maart probeer ik weer langere duurritjes, 80% D1...
Niet om te pochen maar als uitleg:
3 weken geleden 223 km met 29.5 gemiddeld, HF141. 1e helft rustig aan gedaan met 120 bpm gemiddeld. Toen ik het gevoel had dat ik wat over had ben ik tegen de 160 bpm gaan fietsen.
Maar samenvattend: Basis leggen in het voorjaar, blijven afwisselen en af en toe echt uit je comfortzone komen (Interval, blokjes). Na 5 a 6000 km fietsen op die manier merk je echt vooruitgang.
En genieten van het fietsen natuurlijk
older Budweiser

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 06 okt 2016 08:19

Mooi dat je op deze manier terug kan zien dat jouw opbouw werkt, Heel mooi!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5058
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 okt 2016 10:00

Kilowatt schreef:
Kilowatt schreef:D1 is voor mij in de winter 22,23 km/h , 's zomers rond de 28. Ik ben de doorsnee wielertoerist (nou ja, niet een met een Rabo pakje en 30mkg. teveel aan zijn lijf op een carbonfiets) die voor de lol 6 tot 9000 km/jaar fietst.

En als ik een week niet kan fietsen word ik sjagrijnig. Ja, ik ken het gevoel van ingehaald worden door scholieren. Je zit op een RACEfiets. Maar harden the fuck up, het is jouw training en je hebt tenminste de discipline en toewijding om dat te doen waarvan je denkt dat goed voor je is.
En bij terugkomst kijk je op je Garmin en zie je 130 bpm gemiddeld en 22 km/h. Well done, doel bereikt!

En in april is het 130 bpm en 26 km/h. Vooruitgang, it gets even better.
In augustus trap je 28 km/h 200 km weg met 130-140 bpm en lag je alle hardrijders uit die 30 km/h volhouden tot 100 km en dan in je wiel gaan hangen (do the math, ze moeten even wachten tot je voorbij dieselt natuurlijk )

Overigens fiets ik in januari / februari niet meer "volgens schema". Ben al lang blij als ik gewoon kan fietsen . Vanaf maart probeer ik weer langere duurritjes, 80% D1...
Niet om te pochen maar als uitleg:
3 weken geleden 223 km met 29.5 gemiddeld, HF141. 1e helft rustig aan gedaan met 120 bpm gemiddeld. Toen ik het gevoel had dat ik wat over had ben ik tegen de 160 bpm gaan fietsen.
Maar samenvattend: Basis leggen in het voorjaar, blijven afwisselen en af en toe echt uit je comfortzone komen (Interval, blokjes). Na 5 a 6000 km fietsen op die manier merk je echt vooruitgang.
En genieten van het fietsen natuurlijk
Herkenbaar. Toen ik begon met slakkentempo duurtrainingen trapte ik 115w met een hf van 135. Midden in het seizoen zit ik op 150-160w met hf van 130. Nu offseason zit ik op 140w met een hf van 135.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 07 okt 2016 19:01

Karl66 schreef: Op een normale dag begin ik met ontbijt en eet ik pas weer tijdens de lunch. Als ik ga fietsen eet ik ook een ontbijt en ga ik aan die plakken ontbijtkoek als het lunchtijd is. Maar ik kan me voorstellen als je normaal de hele dag door eet, dat je lichaam dat tijdens het fietsen ook verwacht.
Als ik niet fiets eet ik ook iedere 2 uur over het algemeen wel iets. Tenzij ik een stevig ontbijt op heb dan kan ik rustig wachten tot na de lunch. En dat is met fietsen ook niet anders. Het hangt er ook vanaf hoeveel je de avond ervoor gegeten hebt, etc. Soms kan ik prima 2-3 uur fietsen zonder iets te eten (enkel water), en kom ik thuis en neem ik een bakje yoghurt. Op andere dagen heb ik na een uur rustig trappen al wat honger. (of trek. Kindjes in Afrika, die hebben honger........). Ik hou geen eetdagboek bij dus ik weet niet precies waar de verschillen in zitten en ook niet of er een verband is tussen een stevige tocht op dag 1 en dag 2 na uur honger, of juist een lange rustige rit op dag 1.

Gebruikersavatar
milonus01
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:30
Locatie: Nijkerk

Gebruikersavatar milonus01 08 okt 2016 12:03

In de wintemaanden wil ik meer in D1 gaan trainen als opbouw naar het volgende seizoen. Afgelopen tijd heb ik dit en andere draadjes over dit onderwerp met veel interesse gelezen.

Nu probeer ik mijn D1-zone te bepalen maar ik merk verschil tussen Garmin Connect (waar ik mijn trainingen log) en Doefiets. Ik vraag mij af welke van de twee de 'juiste' is. Drempel is 160 bpm.
Volgens Garmin Connect is D1: 128-140
Volgens Doefiets: 120-136

M.n. aan de onderkant vind ik dat nog best een aardig verschil.

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 08 okt 2016 12:45

Een D1 training komt echt niet op een paar hartslagen meer of minder aan.
Mijn omslagpunt ligt rond de 190 en in ik doe de duurtrainingen ook rond de 130-135 slagen. Ik zit dan ook echt niet continu op m'n teller naar de hartslag te kijken. Het gaat er vooral om dat je 'rustig' fietst, dat hoeft niet EXACT op een bepaalde hartslag te zijn.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 okt 2016 13:19

milonus01 schreef:In de wintemaanden wil ik meer in D1 gaan trainen als opbouw naar het volgende seizoen. Afgelopen tijd heb ik dit en andere draadjes over dit onderwerp met veel interesse gelezen.

Nu probeer ik mijn D1-zone te bepalen maar ik merk verschil tussen Garmin Connect (waar ik mijn trainingen log) en Doefiets. Ik vraag mij af welke van de twee de 'juiste' is. Drempel is 160 bpm.
Volgens Garmin Connect is D1: 128-140
Volgens Doefiets: 120-136

M.n. aan de onderkant vind ik dat nog best een aardig verschil.
130 alijd goed.
Vastpinnen op een getalletje heeft geen zin.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie