slakkentempo duurtraining :)
Hoge kant. Op doefiets.nl is dit onder in D1. Op het laatst kroop de hartslag iet wat, maar om nu te zeggen dat ik op snelheid fiets. Nog lager betekend bijna stil staan. Als ik naar mijn fiets kijk heb ik al een hartslag van 120 (bijwijse van).
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Was je hartslag echt zoveel hoger ineens of was het een oprisping van je hartslagmeter?
Enne: gemiddelde hartslag is geen relevante maat. Die ligt veel lager dan je 'kruishartslag' omdat je regelmatig je benen stilhoudt in bochten enzo, en als je meer op snelheid let, betekent het ook dat je hartslag mogelijk met wind mee te laag is en met wind tegen te hoog (e.d.). In D1 train je niet door achteraf te kijken hoe je gemiddelde hartslag was, maar door tijdens het fietsen jezelf voortdurend te begrenzen in die ene zone.
Louise
Enne: gemiddelde hartslag is geen relevante maat. Die ligt veel lager dan je 'kruishartslag' omdat je regelmatig je benen stilhoudt in bochten enzo, en als je meer op snelheid let, betekent het ook dat je hartslag mogelijk met wind mee te laag is en met wind tegen te hoog (e.d.). In D1 train je niet door achteraf te kijken hoe je gemiddelde hartslag was, maar door tijdens het fietsen jezelf voortdurend te begrenzen in die ene zone.
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
Dan denk ik dus dat je de basis mist, en juist slakken tempo training moet doen. Dat is juist waar dit topic over gaat.Frigide schreef:Hoge kant. Op doefiets.nl is dit onder in D1. Op het laatst kroop de hartslag iet wat, maar om nu te zeggen dat ik op snelheid fiets. Nog lager betekend bijna stil staan. Als ik naar mijn fiets kijk heb ik al een hartslag van 120 (bijwijse van).
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Zelf doe ik vaak duurrondjes (op vermogen), maar gem. hartslag is dan tussen 115-120 (mijn max. Is 190), en dat heeft ook mij een uitstekende basis opgeleverd.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
De zone D1 is meestal nogal ruim. En om continue aan de onderzijde te blijven werkt volgens mij ook niet. D1 loopt bij mij van 143 door tot 157. Meestal probeer ik wel onder de 150 te blijven, maar ik beschouw mijn training niet als verloren als ik om wat voor reden ook eens in d2 terecht kom;-)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
Om op de vraag van Frigide terug te komen: mijn hartslag vliegt soms ook wel eens omhoog bij "stressvolle" verkeersituaties. Hierbij hoeft de snelheid dus niet op te lopen, maar zorgt de situatie ervoor dat mijn hartslag even een stukje hoger is. Zodra de situatie weer "normaal" is zakt de hartslag weer terug naar de normale waarde. In mijn geval niet iets om je druk over te maken dus,
Volgens doefiets.nl begint je D1 bij 75% van je overslag, (in mijn geval) hartslag 134 en gaat deze zone zomaar even tot 151! Dan is bijna iedere training een LSD. Op andere sites kom ik 65% van de maximale hartslag tegen, wat dan maar 125 is.
Max 125 of max 151, het is nogal een groot verschil ...
Max 125 of max 151, het is nogal een groot verschil ...
Het makkelijkste is om gewoon op je ademhaling te letten. Als deze ritmisch begint te worden zit je te hoog.NoChain schreef:Volgens doefiets.nl begint je D1 bij 75% van je overslag, (in mijn geval) hartslag 134 en gaat deze zone zomaar even tot 151! Dan is bijna iedere training een LSD. Op andere sites kom ik 65% van de maximale hartslag tegen, wat dan maar 125 is.
Max 125 of max 151, het is nogal een groot verschil ...
Ik rijdt vrij veel D1, ook regelmatig lange ritten van ongeveer 5 uur.
Bleek dat mijn vetverbranding slecht was, zeg maar niet, ik ging bijna meteen op koolhydraten over.
Zonder de juiste voeding kun je dus D1 rijden tot je een ons weegt (spreekwoordelijk) maar de vetverbranding blijft weg.
Bleek dat mijn vetverbranding slecht was, zeg maar niet, ik ging bijna meteen op koolhydraten over.
Zonder de juiste voeding kun je dus D1 rijden tot je een ons weegt (spreekwoordelijk) maar de vetverbranding blijft weg.
Hoe kom je daar dan achter en wat moet je veranderen aan je voeding?brutus schreef:Ik rijdt vrij veel D1, ook regelmatig lange ritten van ongeveer 5 uur.
Bleek dat mijn vetverbranding slecht was, zeg maar niet, ik ging bijna meteen op koolhydraten over.
Zonder de juiste voeding kun je dus D1 rijden tot je een ons weegt (spreekwoordelijk) maar de vetverbranding blijft weg.
Dus jij reedt 5 uur in D1 op bijna puur koolhydraten? Hoe is dat vastgesteld?brutus schreef:Ik rijdt vrij veel D1, ook regelmatig lange ritten van ongeveer 5 uur.
Bleek dat mijn vetverbranding slecht was, zeg maar niet, ik ging bijna meteen op koolhydraten over.
Zonder de juiste voeding kun je dus D1 rijden tot je een ons weegt (spreekwoordelijk) maar de vetverbranding blijft weg.
Dan was of je D1 compleet verkeerd en reedt je D3 oid of er is iets anders aan de hand waardoor je bijna meteen voornamelijk koolhydraten ging verbranden.
Na zo ongeveer 90 tot maximaal 120 minuten (D2-D3) zijn echter je glycogeen voorraden uitgeput en zul je, zonder aanvulling, wel op vetverbranding over moeten gaan anders val je letterlijk om.
Koolhydraten (Glucose/Glycogeen) verbruik je altijd (je hersenen kunnen niet zonder).
Laatst gewijzigd door Zorro op 02 okt 2016 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock