slakkentempo duurtraining :)

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
monique70
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 03 feb 2016 13:26

Ik zoek een beetje motivatie :)

Ik ben heel hard mijn best aan het doen om ook in D1 te gaan fietsen. Om te beginnen was dat al een uitdaging, want ik kon bijna niet in de zone blijven, dijkje, wind tegen en mijn hartslag vloog omhoog. In D3 fiets ik veel makkelijker, ook lang, rustig 200km tegen mijn omslagpunt aan (is dat eigenlijk wel mogelijk?). Omslagpunt (gemeten met inspanningstest) is 163, gemiddelde hartslag tijdens een 200km tocht in december was 159. Weet dat gemiddelde niks zegt, maar ik zat ongeveer 70% onder omslagpunt en 30% boven omslagpunt

Maar, dat tempo. Ik weet dat ik het los moet laten, maar ik ben gewoon een slak op de weg. Gemiddeld 25 km/uur tijdens een D1 training, daar droom ik van.

Nu zat ik, tijdens mijn rustige ritje vandaag, na te denken. Doel van training is dat mijn vermogen op omslagpunt hoger wordt. Dus dat ik harder kan fietsen (meer vermogen) op dezelfde hartslag. Dan zou ik toch ook mogen verwachten dat mijn snelheid uiteindelijk ook wat hoger wordt tijdens de langzame duurtraining? En theoretisch zou ik verwachten dat mijn hartslag stabieler zou moeten blijven als ik met iets meer vermogen ga fietsen, dus dat mijn hartslag niet meer meteen omhoog schiet tijdens een stukje tegenwind of een bultje?

Voor mezelf denk ik dat mijn 1e winst al is dat ik mezelf kan dwingen in een zone te blijven en dat, hoewel rustig, mijn hartslag stabieler blijft tijdens het fietsen.
Hoe snel kan je effect merken van een ander type training?
Hoe lang moet je fietsen in de week om snel effect te merken en maakt het wat uit of je 3x een uur of 1x 3 uur fietst?
En is het echt zinvol om met 21 km/uur in (lage) D1 te fietsen? (in dat geval gooi ik mijn tasjes op de racefiets zodat ik in elk geval niet de illusie wek dat ik een wielrenner probeer te zijn)
Parijs-Brest-Parijs 2019. En nu meer dan 11 minuten over houden en meer genieten.

Gebruikersavatar
knutmo
Forum-lid
Berichten: 1134
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

Gebruikersavatar knutmo 03 feb 2016 13:46

Duurtraining doe ik op mijn gewone stadsfiets. Gewoon boodschappen doen in een winkel 20km verderop, dan heb je meteen 2 uur D1 te pakken en niet het gevoel helemaal zinloos bezig te zijn. Plus je hoeft je er niet eens voor om te kleden. Ideaal.

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 03 feb 2016 14:41

(Beetje rare vraag van een langeafstandsfietser ;) Wat was het ook weer, 1300km? :shock: maar oke)

Tip: Wat ik soms doe is na de warmup 3x een interval te doen van 20sec bijna voluit en 1min rust. Hierna ben je redelijk moe en is het veel makkelijker om je hartslag laag te houden. De sprints in deze intervallen zijn bijna voluit zodat je hartslag (pas) na het interval boven je omslagpunt uitkomt. Dit geeft wat meer uitdaging en je onderhoudt ook je vermogen boven je omslagpunt.

Denk erom; Duurtraining doe je om Efficiëntie te verbeteren, dus je vetverbranding tov koolhydraatverbranding. Je vermogen op lage hartslag gaat naar boven en de rest gaat mee. Het is niet makkelijk maar de aanhouder wint!

Trouwens; onderin zone D1 hoeft ook niet. Ik ben altijd al erg blij als ik bovenin D1 uitkom.

Het lijkt me ook zinvol om (zeker naar mate het seizoen vordert) om niet alleen D1 trainingen maar ook D3/D4 (extensieve) interval trainingen te doen. Hiermee creëer je snelheid.

Gebruikersavatar
AmstelGoldRaas
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2015 21:15

Gebruikersavatar AmstelGoldRaas 03 feb 2016 14:55

Ik vraag me af of je omslagpunt (en daarmee je zones) wel klopt. Volgens mij is het onmogelijk om 200 km rond je omslagpunt te rijden, zelfs voor een profwielrenner. In dat geval is wat jij denkt dat D1 is, dus eigenlijk Herstel en zou je dus inderdaad iets harder mogen in D1.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 4156
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 feb 2016 15:34

Monique, heb je dit artikel wel gelezen? http://www.fiets.nl/2016/01/04/strava-in-2015/
Dan valt het met je slakkengang wel mee.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 03 feb 2016 15:43

Ik heb wel eens een ploegleider horen zeggen dat als je in Limburg 150 km afleg met een gemiddelde van 30 km per uur in je D1 zone hij je direct een profcontract zou aanbieden.
Dit even ter info..

louise
Forum-lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 03 feb 2016 15:56

knutmo schreef:Duurtraining doe ik op mijn gewone stadsfiets. Gewoon boodschappen doen in een winkel 20km verderop, dan heb je meteen 2 uur D1 te pakken en niet het gevoel helemaal zinloos bezig te zijn. Plus je hoeft je er niet eens voor om te kleden. Ideaal.
Ja, goeie tip, ik onderhoud mijn conditie in de winter grotendeels op de stadsfiets.

Nog een andere gedachte: juist in D1/bij laag vermogen is de invloed van de wind op je snelheid heel groot. Ik heb er op dit moment trainingen bij dat ik 3 km/u langzamer ben bij een vast ritje in D1 dan 's zomers, en dat ligt alleen daaraan. Het is de laatste tijd ook nogal winderig immers.

Enne: wegdoen die snelheidsmeter ;)

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1645
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 03 feb 2016 16:05

je kan de snelheidsmeter wel weg doen, maar ik begrijp het sentiment, daar zit je dan op je mooie fiets met je pakkie aan en wordt je door een boodschappend halende 50er op de (al dan niet electrische) fiets vrolijk voorbijgestevend. Of die blikken van andere soorgelijk uitgedoste fietsers die je over de dijk zien "kruipen" (of verbeeld je je die blikken eigenlijk zelf en begrijpen ze best wat je aan het doen bent). Ik ga dan ook hooguit begin 20 in ieder geval (wind nog even buiten beschouwing).

Van de andere kant, zit je hoog in de hartslag een (voor jou) hoog tempo te rijden komen ze je ook altijd nog voorbij alsof je stil staat, baas boven baas.

Laat gaan, van fietsen wordt je mentaal sterker!
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 7152
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 feb 2016 16:57

Ik snap oprecht het probleem niet. Je geeft aan 200 km te kunnen fietsen, volgens mij op een voor jou acceptabele snelheid. Wat boeit het dan wat je hartslag dan is?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 4156
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 feb 2016 17:04

53x11 schreef:Ik snap oprecht het probleem niet. Je geeft aan 200 km te kunnen fietsen, volgens mij op een voor jou acceptabele snelheid. Wat boeit het dan wat je hartslag dan is?
De hartslag lijkt inmiddels belangrijker dan het fietsen. ;)

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 03 feb 2016 17:09

Laag in D1 is geen probleem, ik houd zelfs lagere zones aan. Je langzame spiervezels train je optimaal op ongeveer 50% van je VO2max en je vetverbranding is ongeveer optimaal op 60-63% van je VO2max. Ik zeg ongeveer want dat is voor iedereen anders en kun je alleen bij een test meten.

De kans is groot dat je al meer vermogen trapt, alleen moet je er nu rekening mee houden dat door het weer (wind) de weerstand ook een stuk groter is. Je hoeft je dus ook niet te schamen als je nu met 18-21km/uur rond fietst. Ik zie bij veel wedstrijd renners rond deze maanden ook lagere snelheden als ze alleen trainen, terwijl de hartslagen en vermogens wel goed zijn.

Vals plat of een klein klimmetje heeft net zoals de wind invloed op je weerstand. Als jouw route glooiend is dan is 25km/uur een aardig tempo, zeker als de wind ook een rol speelt.

2 uur vlak onder je omslagpunt is goed te doen. 70% eronder en 30% erboven is uitstekend!

Laat je niet gek maken door de snelheid en zeker niet door anderen. Bedenk ook dat anderen 25-30 gemiddeld rijden en helemaal niets opbouwen. Die fietsen geen 100km maar rijden er wel 50 met 30 gemiddeld.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 7152
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 feb 2016 17:10

Dat bedoel ik en snap ik niet (iig niet voor de gemiddelde pannenkoek, mezelf inclusief, die lekker zijn of haar rondjes fietst en hier op het forum aanwezig is)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten