Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ervaringen met scheurtje in de meniscus?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 27 jan 2016 16:10

Waarschijnlijk heb ik het bij een valpartij in oktober opgelopen: Een scheurtje in de meniscus van mijn linkerknie.

Nou hoorde ik van mijn huisarts dat het waarschijnlijk een kijkoperatie wordt.

Voor mij de eerste keer een blessure waardoor ik niet mag fietsen. Ik ben gewoon benieuwd of er hier op het FORUM mensen zijn met ervaringen op dit gebied.

Wat kan ik verwachten m.b.t. hersteltijd? Kun je daarna weer voluit trainen? Dat soort vragen.

pierre69
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 08 aug 2010 23:54

pierre69 27 jan 2016 16:21

Meniscus stelt niet veel voor daags naar de operatie kun je al je oefeningen doen.
Na een week of 4 kun je rustig draaien met de beentjes.
Komt helemaal goed.
Ben zelf herstellende van een een voorste en achterste kruisband correctie dit neemt iets meer tijd in beslag.
S-works vvor de kasseien
Specialized Marathon stumpjumper voor de mud

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 27 jan 2016 16:29

.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 27 jan 2016 16:37

Appeltje eitje tegenwoordig, 2x ondergaan al. (squashen / tennissen)
In greep ( kijkoperatie ) met 2 "breinaalden" bijna geen schade bij ingreep wat herstel bespoedigd.
Paar dagen rustig aan daarna 2 weken bewegen maar niet belasten vervolgens rustig opbouwen.
Fietsen moet heel snel weer lukken, allen maar goed. Zeker met een klein verzetje.
Na 2 maanden weer 100% powerrrrr
Ruggenprik vond ik nog het meest vervelende, maar dat komt meer doordat ik net zo flexibel ben als een spoorbiels.
ps, ik was toen mid 40, als je jonger bent zal het waarschijnlijk sneller gaan, ouder misschien wat langzamer.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 27 jan 2016 16:54

Dat zijn positieve berichten.

:like:

donarrie
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 apr 2013 19:50

donarrie 27 jan 2016 18:42

dagbehandeling gaat zeer snel idem herstel.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 jan 2016 18:43

Maar als ze de meniscus er niet uit halen maar hechten, lijk je langer zoet te zijn. Maar dan heb je het voordeel dat je je stootkussentje wel behoudt. (Heb ik me laten vertellen door neefje dat medicijnen studeert en zelf ook op operatie wacht.)

Gebruikersavatar
ceejee
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 10 apr 2005 22:23

Gebruikersavatar ceejee 27 jan 2016 19:16

Helaas kan het ook anders.

Na een simpele kijkoperatie aan mijn knie (gescheurde meniscus) ben ik na een aantal dagen thuis weer met een mooie gele wagen met blauwe lampjes richting de SEH gegaan.

Na de operatie moest ik lopen en bewegen, maar dit was door de pijn in mijn kuit niet mogelijk. Ik kreeg steeds meer pijn bij de ribben en had steeds meer moeite met ademen.
Toen het niet meer te houden was heb ik mevr. ceejee de HAP laten bellen, na het uitleggen van de klacht kreeg ze heel snel het antwoord 'we komen eraan'.
Eerst de HAP auto, gevolgd door zijn grote broer.

Na en paar uurtjes onderzoek is werd geconstateerd dat ik een dubbele longembolie had.
Onderzoek wees uit dat ik geen trombosebeen heb, maar de oorzaak is een klont bloed in de vaten van de longen, veroorzaakt door de knieoperatie.
Volgens de chirurg van dienst komt dit 1 op de miljoen keer voor.
Na een paar nachtjes in het ziekenhuis, naar huis gestuurd met allerlei pilletjes en injectiespuiten (zet ik zelf). De trombosedienst heeft er een nieuwe klant bij.

Op mijn vraag: hoe zit het met sporten, kreeg ik diverse antwoorden. Heb 3 longartsen aan mijn bed gehad, 2 gaven een vaag antwoord. De laatste kon ik wel zoenen (man!), hij gaf aan juist aan sport te doen, wel goed naar je lichaam luisteren. Hier kon ik wat mee......
Ik weet wel dat ik over een tijdje weer kan fietsen, maar tot de zomer is mijn seizoen naar de kl......

Nu, een maand verder is de knie weer 80%. Conditie wordt dmv Bètablokkers op een laag pitje gehouden i.v.m. te hoge bloeddruk.

Info: Man, 54 jaar, fanatiek wielrenner, niet in een groep, rondes van 70- 140km met 30-33 km/u.

Mijn inschatting is dat je na een week of 6 weer een zo goed als nieuwe knie heb, ingreep stelt weinig voor, wel meekijken. Succes.
Canyon Endurace CF SL 8.0 Aero
Canyon Grizl CF SL 8.0 suspension
Canyon Exceed
Canyon Grand Canyon

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 27 jan 2016 19:36

Dat is wel heel veel pech hebben.

Sterkte met je herstel gewenst. Hopelijk loopt het met mijn ingreep niet zo'n vaart.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 15 mar 2016 19:12

Even een update, zodat anderen er eventueel ook iets aan hebben.

De operatie verliep voorspoedig. De ruggenprik was eerder interessant dan vervelend.
Ik kon de operatie mooi volgen op een monitor.
Er bleek schade aan de binnenmeniscus te zijn (waarschijnlijk toch door langdurig en intensief gebruik. Hoe zou dat toch komen? ;) )Er is uiteindelijk zo'n 30% van deze meniscus weggehapt. De rest van mijn knie was in prima conditie. Dat heb ik zelf ook heel goed kunnen zien. Het verschil tussen de slechte binnenmeniscus en de goede buitenmeniscus was zelfs voor een leek als ik prima te zien.

Ik vrees dat mijn rechterknie eerdaags ook een keer aan de beurt gaat komen.

Nadat de verdoving was uitgewerkt, kon ik zonder krukken het ziekenhuis verlaten. Dat viel me echt 100% mee.
Na de operatie, die op dinsdag was, heb ik een week vrij gehad van mijn werk. De laatste dagen van de week kon ik voorzichtig (zonder weerstand) fietsen op de rollen. Ik merkte dat mijn knie daardoor snel soepeler werd.
Gisteren ben ik weer gaan werken, maar daar moest ik veel meer lopen. Dat viel wat tegen. Vandaag ben ik voor het eerst met de fiets naar mijn werk gegaan, en vreemd genoeg gaat het nu beter dan daarvoor. Ik fiets wel heel rustig, en zorg er voor geen kracht te zetten.

Op dit moment heb ik het meeste last van de hechtingen die in mijn huid trekken als ik mijn knie buig.

Verder is alles wat stram. Ik heb geen pijn gehad.

Nog even afwachten hoe het op langere termijn verloopt, en vooral of de ingreep het beoogde effect gaat hebben.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 15 mar 2016 19:52

Goed en spoedig herstel!
Afbeelding

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 16 apr 2017 15:20

Nog even een terugblik, zodat anderen er misschien ook iets aan hebben.

Ik ben inmiddels ruim een jaar verder. Ik kon al héél snel weer behoorlijk fietsen. Binnen een week zat ik al weer op de fiets naar mijn werk. Twee maanden later een tocht van 254 kilometer.
Het heeft wel lang geduurd voordat ik mijn knie weer helemaal kon buigen (met name op de hurken zitten lukte niet). Dat gaat nu al veel beter, alhoewel ik nog steeds niets forceer. De wondjes zijn inmiddels onzichtbaar. Littekenweefsel (bultjes op de plaatsen van de ingreep) is inmiddels ook helemaal verdwenen.

Ik kan nu wel zeggen dat ik geheel klachtenvrij ben!

Erg tevreden dus.

Plaats reactie