Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen voor Fiets Elfstedentocht

Remko_oe
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2016 08:56

Remko_oe 27 jan 2016 09:13

Hoi,

Klein beetje achtergrond info:
- Ben een woon-werk fietser. 7km enkele reis.
- Fiets door weer en wind.
- verder doe ik niet aan sport etc.

Algemene conditie:
Redelijk, rook/drink niet. Een fietstochtje van 30-40km is geen probleem, maar iets langer ga ik denk ik wel voelen.

Nu ga ik met een aantal collega's de elfsteden route fietsen op 2e pinksterdag. 240km op 1 dag.

Om een beetje goed voor de dag te komen wil ik me een beetje goed voorbereiden.
Nu heb ik het volgende schema gevonden: http://www.wielersportinfo.nl/fietssche ... ginner.htm

Je gaat dan uit van 1-2 trainingen door de week van max 1-1,5 uur. en daarnaast nog 1 duurtraining die elke week iets langer duurt.

Planning is om over 2-3 weken hiermee te beginnen en dan in 13-14 weken hiernaar toe te werken.

Graag verneem ik jullie mening over dit schema of dat ik me beter anders kan voorbereiden?

Daarnaast nog enkele tips voor kleding? Verwachte temperatuur zal rond de 15-18 graden liggen. Echter hoef ik niet als een Tom Dumoulin aan de start te verschijnen, daarnaast is het budget ook beperkt.
Ik heb als budget 100 euro gesteld voor een broek en helm. Een helm is verplicht en ga gewoon voor de goedkoopste variant (ong 25 euro). Dus houd ik 75 euro over voor een goede broek.
Bovenkleding ga ik gewoon in t-shirt of een soft-shell jacket erover.
Grootste pijnpunt zal mijn kont zijn, dus ik ontvang graag advies over een goede broek.

Verder zoek ik nog wat ideeën over voeding voor en tijdens deze tocht.
Ik ben geen grote ontbijter, een groot bord met pasta om 4:30 smorgens gaat er dus niet in. Iemand tips om gedurende de tocht toch het energie peil omhoog te houden?

Het doel is om de eindstreep te halen (ook wanneer de omstandigheden niet ideaal zijn zoals met wind/regen etc), dat ik daarna 3 dagen spierpijn heb maakt me niet uit. :lol:

wdfl
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 27 jan 2016 09:43

broek voor 75€ komt zeker goed, castelli, sportfull, vermarc, ... ga je wel iets vinden.

eten, kom muesli, havemout, havermoet pannenkoeken, sandwich, ... een ontbijt waar je zelf van weet dat het goed verteerd en niet op ja maag gaat liggen.

onderweg, bidons isostar, of ander sportdrank, banaan, gels (ik ben zeer tevreden over SIS gels), muesli repen, gewone boterham met confituur.

opbouwen, vooral veel fietsen.
opbouwen naar 100 à 150 km in't weekend op rustig tempo.
vooral je kont laten wennen aan de uren in't zadel

tijdens de rit desnoods halfweg es een 30à45 min stoppen rustig hapje eten drinken en terug weg
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 27 jan 2016 09:44

Hoi! Welkom hier.

Ten eerste; voor 75 euro koop je echt wel een goede broek hoor! De Castelli Evoluzione is bijvoorbeeld een erg goede broek. Ik heb vroeger de Elfstedentocht meerdere keren gefietst, op echt slechte broeken. Maar ik begon toen net met fietsen en wist nog niet helemaal wat er te krijgen was.

Qua voeding zou ik me niet teveel zorgen maken. Gewoon veel meenemen en blijven eten, als je honger krijgt ben je te laat. Je komt door veel dorpen en steden dus je kunt altijd wat kopen. Ik had de mazzel dat m'n ouders aan het parcours woonden, dus daar at ik tussen de middag altijd een bord pasta. Verder; de avond vantevoren goed eten.

Dat schema ziet er best goed uit. Mijn tip; focus je niet teveel op snelheid en intensiteit, maar gewoon op uren en kilometers maken. Bouw de afstand geleidelijk op en geniet lekker van het fietsen, dan komt het wel goed. Hou er rekening mee dat je tijdens de Elfstedentocht zelf een moment tegen gaat komen dat het ff tegenzit. De afstand ben je niet gewend, dus dat is onvermijdelijk (bij mij althans ;) ). Als je je daar op instelt, ff een colaatje drinkt en goed eet komt het vast goed.

Remko_oe
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2016 08:56

Remko_oe 27 jan 2016 09:57

Op zich heb je minimaal 16 uur voor de tocht.
Ik wil toch proberen om rond de 11 fietsuren te zitten. (22km/u gemiddeld over de hele tocht).
Geen idee hoe snel de stempelposten gaan, ik hoor hier ook vaak langere wachtijden, ideaal moment om wat te drinken en een snackje tussendoor.
Verder zal ik 2-3x een langere pauze nemen om even goed te eten.

Ik fiets al dagelijks, maar zijn voornamelijk korte afstanden (15-20 minuutjes per rit). Dus zat te denken aan 2x in de week 60-90 minuten, en dan voornamelijk trainen op snelheid. (interval training etc) en duur, en in het weekend een duurtest opbouwen naar 5-6 fietsuren.
Ik fiets nu gemiddeld 22-23km/u naar mijn werk, dit is op redelijk rustig tempo, maar merk dat ik wanneer 25km/u gemiddeld wil fietsen ik wel merk dat ik conditie te kort kom..

Ik zou toch wel willen werken naar een cruise snelheid van gem. 24-25km/h in de eerste uren van de tocht.
Dat ik de laatste 100-120km op een iets lager tempo fiets, vind ik niet erg. Maar heb een hekel om in tijdnood te komen :) dus wil voorkomen dat ik de laatste 40-60km nog een paar tandjes bij moet zetten terwijl ik eigenlijk niet meer kan. :)

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 27 jan 2016 10:20

Volgens mij is je voorbereiding perfect. Ook een leuke uitdaging voor je want je training tot nu toe is nihil. Vooral die lange duurtraining in het weekend is belangrijk. Experimenteer dan al met eten! Test zo'n gelletje minstens een keer voor de Elfstedentocht. Een banaan en mueslireepjes gaan makkelijk mee.
Die eerste paar duurtrainingen ga je wel voelen. Door goed te eten valt het enigszins mee, maar elke wielrenner heeft het meegemaakt dat hij helemaal leeg thuis komt. Dan voel je je wel even kloten.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 27 jan 2016 10:21

Ha eindelijk eens een topic waar ik ook wat over kan zeggen.

Kleding en helm. Voor 75 euro kan je echt een prima broek kopen. Castelli is een idd een goede optie. Voor de helm heb je dan nog 25 euro over. Dan heb je twee opties; of je koopt een goedkoop dingetje bij de Lidl, of je leent een helm van een van je fietscollega's. Als het toch maar voor een dagje is maakt het ook niet zo uit dat het niet helemaal perfect zit en misschien toppie hip is volgens andere fietsers.;)

Lengte van de tocht. Vergeet niet dat het een elf! stedentocht is, je gaat dus regelmatig van de fiets af om te stempelen. Soms moet je stukken lopen omdat het erg druk is. In de praktijk wordt die 240 km dus opgeknipt in handzame kleine stukjes waarvan de langste meen ik 27 km is, dat is echt te doen. Wel zou ik beginnen aan langere tochten als je dat nog niet gewend bent. Probeer in de weekends 100 km tochten te maken en tegen die tijd eens 150 ofzo, met een groep.

Je fietscollega's. Puntje van advies; ik weet niet hoe vaak, lang en fanatiek je collega's al fietsen maar aangezien je zelf niet eens een helm hebt vermoed ik een niveau verschil tussen hen en jou. Als dat (te) groot is dan kan dat onbedoeld resulteren in een hele dag boven je macht moeten fietsen. En dat gaat niet goed komen met 240 km fietsen. Ga voor die tijd ook eens fietsen in die samenstelling en maak goede afspraken over zaken als kruissnelheid en hoe vaak er tussendoor gestopt wordt om bijvoorbeeld te eten.

Eten en drinken. Goed ontbijten en zelf wat broodjes, banaan en een reepje ofzo. Je krijgt op verschillende punten ook eten aangeboden en je kan echt overal onderweg stoppen om iets te eten.
Remko_oe schreef:Op zich heb je minimaal 16 uur voor de tocht.
Ik wil toch proberen om rond de 11 fietsuren te zitten. (22km/u gemiddeld over de hele tocht).
Dat moet absoluut lukken. Ik heb hem vorig jaar gereden met een paar mensen die niet zo snel waren (nog trager dan ik ;)) en we hebben er 10, 5 uur over gedaan. Dat was echt op zijn dooie akkertje.
De tocht wordt uitgereden door mensen op opoefietsen, bakfietsen en steps. Daar is met de tijdslimiet rekening mee gehouden. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je naar de finish moet racen om je elfstedenkruisje niet te missen.

Trainen op snelheid is nergens voor nodig als het om de elfstedentocht gaat, je hebt meer aan gewenning aan lang volhouden en lang op een klein hard zadeltje zitten.
Ik fiets nu gemiddeld 22-23km/u naar mijn werk, dit is op redelijk rustig tempo, maar merk dat ik wanneer 25km/u gemiddeld wil fietsen ik wel merk dat ik conditie te kort kom..

Ik zou toch wel willen werken naar een cruise snelheid van gem. 24-25km/h in de eerste uren van de tocht.
Kruissnelheid en gemiddelde zijn niet het zelfde, niet door elkaar halen hoor.
Veni. Vidi. Fietsie.

Remko_oe
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2016 08:56

Remko_oe 27 jan 2016 10:38

Dat het niet hetzelfde is weet ik.
Maar ik wil toch proberen om mijn kruissnelheid van 22-23 naar de 25 te trekken. En ook wat langere tijd kan volhouden. Door 1x in de week interval te trainen en ook met de duurtesten toch proberen een kruissnelheid vast te houden denk ik dat het na enkele weken wel iets omhoog gaat en ik betere conditie krijg.

Mijn collega's zijn redelijk getraind, sommigen fietsen hem voor de 3e of 4e keer en zitten thuis ook nog wel eens op de racefiets.
Hier zit ook al het verschil, zij hebben een racefiets en ik een goede trekkingfiets. Ik zal ze waarschijnlijk toch niet bij kunnen houden, en dat ben ik ook zeker niet van plan.
Misschien dat we het eerste uurtje samen optrekken, maar dan is het toch ieder voor zich.
Er zijn genoeg andere mensen waarbij ik kan aanhaken :)

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 27 jan 2016 20:59

Leuke uitdaging, respect dat je dit op een trekkingfiets wil doen. Een racefiets of zelfs een mtb lijken me aanmerkelijk lichter in het fietsen.

Een helm van de Aldi of Lidl voldoet vaak wel, ook via Marktplaats is wel wat te vinden. Het gaat er om dat je hooft beschermt is. Ieder helm met een CE keur voldoet, het verschil tussen helmen is vooral het draagcomfort.

Voor de bovenkleding zou ik niet een gewoon katoenen t-shirt kiezen maar een shirtje dat wat strakker om je bovenlijf zit, en ook "ademt". daaronder een shirt dat zweet doorlaat. Een strakke softhshell zou kunnen. Een ondershirt kan je ook goedkoop vinden bij Lidl/Aldi maar ook bij Primark of H&M.
Ook bij de NTFU kon je altijd goedkoop shirtjes vinden. Probeer anders ook eens een kringloopwinkel, misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar soms hele leuke dingen te vinden.
Een broek zou ik dan wel weer nieuw kopen. Er is altijd wel ergens een aanbieding te vinden.

Remko_oe
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2016 08:56

Remko_oe 28 jan 2016 08:53

Ik heb deze fiets: http://www.stevensbikes.de/2014/index.p ... lang=nl_NL
Deze fiets is best wel licht en comfortabel.

Ik zal de Aldi/Lidl eens in de gaten houden voor een helm, en een fietsshirt van MP ofzo, bedankt voor de tip.

Simplon Nexio
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2016 17:34

Simplon Nexio 09 feb 2016 17:52

Ondanks haar lengte, is een Fiets Elfstedentocht, na een behoorlijk maar niet overdreven training prima te doen. Merendeel van de tijd kan je in een groep meerijden en die zijn er in alle varianten. Van rustig tot keihard. Wat je in mijn ogen als eerste zou moeten doen is meedoen aan fietstochten in je omgeving je bij een groepje voegen waarvan je denkt dat zij jouw tempo rijden. Zo leer je, niet onbelangrijk, in een een groep rijden. Afstanden telkens een beetje opschroeven een dan lukt het vast wel. Ik ken zelfs mensen die, heel onverstandig, de tocht ongetraind fietsen. Wat kleding betreft, een goede broek is absoluut noodzakelijk. Daar moet je niet op besparen. € 75 is voldoende voor een behoorlijke broek. Maar als ik lees dat je in een T-shirt wilt gaan fietsen zou ik je dat willen afraden. Je zult ongetwijfeld zweten, katoen neemt dit in tegenstelling tot een zweetshirt op en bij stilstand wordt je koud. Koop een zweetshirt en daar een shirt overheen dat geen vocht opneemt. Hoeft niet perse een wielershirt te zijn. Wel makkelijk want daar kun je je etenswaren, regenjas enz. in kwijt. Eten onderweg zal je moeten leren in de voorbereiding. Alles is goed als het maar genoeg is. Onderweg krijg je een appel, soep en nog wat klein spul.

Simplon Nexio
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2016 17:34

Simplon Nexio 09 feb 2016 17:56

Nog even een reactie. Uiercreme en niet de zalf te koop bij Welkoop van het merk Bogena. € 4,95 doe je een mensenleven mee. Perfect voor het zitvlak.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 09 feb 2016 18:37

Als je puur voor de 11-steden wat aan kleding wil kopen, zou ik eens op aliexpress kijken. Heb je een hele set voor nog geen €40,-
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Plaats reactie