Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ideale Fietspositie?

Gebruikersavatar
markvanvos
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 okt 2015 19:58
Locatie: Drenthe-Zuid

Gebruikersavatar markvanvos 26 dec 2015 11:53

Graag zou ik van jullie expertise gebruik maken. Ik heb namelijk het idee dat ik niet ideaal op mijn fiets zit. Wel is het zo dat ik op deze manier nergens pijntjes mee krijg (behalve van mijn handen, maar dat heb ik op bijna alle sportieve fietsen), maar ik denk dat het beter kan.

Afbeelding
(het boompje staat er voor de extra feestelijke sfeer)

Deze fiets (http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod111919 mt 60) heeft een fietsenmaker mij 3 jaar geleden op het oog aangemeten. Ik heb het gevoel dat ik ver naar voren moet reiken om bij de remgrepen te kunnen, maar toch niet aerodynamisch zit. Vaak zit ik ook met mijn handen op de bocht/hoek van het stuur.
Ik heb op verschillende sites al maten ingevoerd, maar hier word ik niet veel wijzer uit. Wie heeft er een idee wat ik kan aanpassen? Of misschien is het allemaal wel in orde.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 dec 2015 15:04

Hoogte en lengte lijken me Ok, zeker as je geen last hebt. Voor meer aerodynamica zou ik beginnen met de spacers onder je stuur eens bovenop je stuurpen te zetten, scheelt zo te zien als 2 cm stuurhoogte.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4358
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 26 dec 2015 15:12

http://www.bikedynamics.co.uk/guidelines.htm
Kijk daar eens wat zij te melden hebben. De maten zou je dan op kunnen meten met een programma als kinovea.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 dec 2015 15:13

Ziet er idd niet zo verkeerd uit. en als je geen klachten hebt.., waarom dan veranderen?

Het gevoel van reiken naar je stuur.., wordt dat minder als je bewust je ellebogen buigt? Je zult dan wel dieper komen te zitten met, wat wellicht je lage rug wat lastig gaat vinden, maar als je flexibel genoeg bent is dat geen issue.
Tegelijk zorg je op die manier voor een meer actieve fietshouding, ipv passief leunen op je stuur. Het kost meer buik en core stability spieren, maar verlicht misschien de druk op je handen (en schouders/schouderbladen).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

detrage
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 dec 2014 11:12

detrage 27 dec 2015 22:50

Kan je voor langere tijd in de beugels rijden? Als dat problemen geeft zou eerst aan je flexibiliteit werken nuttig zijn alvorens een aerodynamischere zit proberen te creëren.

Mij valt het ook op dat je je ellebogen bijna niet buigt. Hierdoor hang je op het stuur (verklaard de pijnlijke handen) en moet vrijwel alle "reiklengte" (hiermee bedoel ik in dit geval de horizontale afstand tussen je heupen en je handen) uit je torso komen. Daarnaast is het minder aerodynamisch dan met vlakkere onderarmen rijden.

Je stuur lijkt inderdaad een stuk omlaag te kunnen, maar zolang je zo met gestrekte armen blijft hangen zal het niet veel aerodynamischer worden en het gevoel dat je remgrepen te ver weg staan zal er ook niet minder door worden.

Sprekend vanuit persoonlijke ervaring, zomaar een gek idee (ervan uitgaande dat je flexibel genoeg bent om een stuk meer vanuit je heupen te buigen): misschien kan een langere (ja, langer) stuurpen (of een ander, dieper, stuur) uitkomst bieden. Visualiseer maar wat er gebeurd wanneer je je ellebogen meer buigt (en verder vanuit je heupen buigt om je handen weer op dezelfde hoogte te krijgen): je reiklengte wordt langer.
Zelf heb ik ook fietsen gehad waar ik ongeveer zo op zat als jij nu; na het omwisselen van stuurpen en/of stuur om meer reach te creëren was het probleem opgelost, nam als vanzelf een actievere zit aan (met meer gebogen ellebogen).

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 28 dec 2015 14:04

Ben geen expert maar ik heb het idee dat je op een te kleine (korte reach) fiets zit.

Ik zou de spacers weghalen en een langere stuurpen monteren,(wat zit er nu op, 100?). Kun je misschien wel te leen krijgen bij de FM die je opgemeten heeft. Daarmee een tijdje gaan fietsen en kijk eens hoe dat gaat.
older Budweiser

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 28 dec 2015 14:12

Ik heb ook het idee dat het frame een maat te klein is. De bovenbuis lijkt me aan de korte kant. Volgens mij als je je rug plat doet zit je neus over je stuurpen. Ik kijk min of meer op m'n stuurpen.

Je zadelpen steekt volgens mij ook behoorlijk uit je frame.

Je kan het wel oplossen door een langere stuurpen te monteren.

Maar aan de andere kant, als je nergens last van hebt en niet per se heel diep wil zitten, is dit ook prima.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 dec 2015 15:22

Het lijkt mij ook wat klein maar dat kan ook aan je zadelpositie of positie op het zadel te maken hebben. Misschien ook een foto plaatsen van de fiets en eentje waarop je voorbij komt rijden. Voordat je dingen gaat veranderen eerst (zoals eerder gezegd ) die ellebogen wat meer buigen. Als dit lastig is zou je core stability oefeningen kunnen gaan doen. Je zult ook merken dat de druk op je handen en de trillingen die ze moeten verwerken dan ook minder wordt.

Het kan ook zijn dat de drop groter is dan je aankunt waardoor je je armen te ver moet strekken. Je zou eens kunnen proberen om je stuurpen om te draaien maar dan kom je wel erg kort te zitten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 28 dec 2015 21:57

Het lijkt alsof je zadel te hoog staat, misschien wel een centimeter of drie. Je bent al door de maximale afstand zadel/pedaal heen en je been is nog steeds overstrekt. (er van uitgaand dat je bekken op dit fotomoment perfect horizontaal is)

Geen van de hoeken (rug/benen, rug/armen) ziet er gek uit.

Als jij het gevoel hebt dat je te ver moet reiken om op je remgrepen te zitten dan is dat gewoon een feit. Pas je fiets aan aan wat je lijf je vertelt. Overstrekken kan je tegengaan door een kortere stuurpen te proberen.

Aerodinamica is eigenlijk een verkeerd thema. De snelste winst behaal je door gewoon onder in de beugels te gaan zitten. Als je geen wedstrijdfietser bent moet je je in de eerste plaats afvragen wat je comfortabel vindt voor het soort rit dat jij het vaakst/liefst fietst. Voor twee keer per week twee uurtjes heb je een heel andere afstelling nodig dan mensen met andere gewoontes.

Probeer eerst het zadel wat te verlagen. Zelf houd ik het meest van de hakken-op-de-pedalen methode maar ieder z'n meug. Als je kont zakt komt je stuur dichterbij en hoef je dus minder ver te reiken. Probeer wat, in kleine stapjes, een paar weken. Als dat geen sjoege geeft probeer je een andere stuurpen.

Hoe staat je zadel op z'n rails? Levert iets naar voren zetten verbetering op?

Je opvattingen over wat je een wenselijke zitpositie vindt veranderen naarmate de tijd verstrijkt: je fietsgedrag verandert en je lijf blijft ook niet het zelfde.

Een antwoord op de vraag hoe je tot een optimale verhouding vermogensafgifte tov aerodinamische winst kunt komen is niet iets dat een fietsmeting of een forum je kan verschaffen.
Laatst gewijzigd door sloeren op 30 dec 2015 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.

detrage
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 dec 2014 11:12

detrage 29 dec 2015 14:31

Ik wil nog het volgende toevoegen:
markvanvos schreef:Vaak zit ik ook met mijn handen op de bocht/hoek van het stuur.
Tenzij je in een peletonnetje rijdt is daar niets mis mee, toch? In een auto heb je ook je voet niet constant op het rempedaal. Als je in die positie comfortabel zit en nog wel goed bij de remmen kan komen, is dat op zich geen reden om iets aan de afstelling te veranderen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 dec 2015 17:34

Kilowatt schreef:Ben geen expert maar ik heb het idee dat je op een te kleine (korte reach) fiets zit.

Ik zou de spacers weghalen en een langere stuurpen monteren,(wat zit er nu op, 100?). Kun je misschien wel te leen krijgen bij de FM die je opgemeten heeft. Daarmee een tijdje gaan fietsen en kijk eens hoe dat gaat.
De framehoogte is goed. De framelengte is te kort.
Je zit veel te recht op. Mensen met flinke rugklachten kiezen deze setup. Dan is het goed. Als dat niet voor geldt, dan inderdaad eens uitproberen wat 'Kilowatt aanbeveelt: spacers van onder naar boven (ze kunnen altijd weer terug als het niet bevalt en een langere stuurpen uitproberen. Kan je ook de kop niet kosten.

Bij je volgende fiets moet je er een kiezen met een langere reach bij een gelijkblijvende stack.

Gebruikersavatar
markvanvos
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 okt 2015 19:58
Locatie: Drenthe-Zuid

Gebruikersavatar markvanvos 01 jan 2016 16:56

Dank allen voor de reacties.
De reden waarom ik beter op mijn fiets wil zitten is dat dat ik sneller wil rijden. Ik weet wel dat dit niet voornamelijk komt door aerodynamica, maar toch. Tot een paar maand geleden fietste ik op snelheid en altijd zo snel mogelijk. Nu ben ik mij meer aan het verdiepen in trainingen en fietsen.
Met die flexibiliteit zit het wel goed, ik kan wanneer ik mijn benen strek bijna plat met mijn handen op de grond komen (dat is niet in een handstand).
Wanneer ik mij plat druk op de fiets kom in inderdaad met mij neus voorbij de stuurpen (met mijn kin aan de voorkant van de pen). De stuurpen is overigens 120 mm.
Ik heb eerst geprobeerd om 2 uur te fietsen, steeds een half uur of in de beugel of met gebogen ellebogen. Qua flexibiliteit hield ik dit wel vol, maar ik kreeg behoorlijk last van mijn polsen, als ik remde deed het pijn.
Dus ik heb het een en ander aangepast; spacers (20 mm) boven het stuur, zadel 18 mm naar beneden en het stuur iets naar beneden gekanteld. Dat ziet er als volgt uit:
Afbeelding
Door deze veranderingen ga ik nu automatisch met gebogen ellebogen zitten en verminderd de druk op mijn handen aanzienlijk.
Afbeelding Afbeelding
Is het door deze veranderingen nog nodig/beter om een langere (130 mm) stuurpen te monteren?
Nog even over de maten van de fiets, de stack is 601 mm en de reach 395 mm. Wanneer ik ooit een andere fiets wil kopen is het dus beter om één te zoeken met een reach van rond de 410 mm zodat dat niet gecompenseerd hoeft te worden door een langere stuurpen? Voor de volledigheid; ik ben 188 cm en heb een binnenbeenlengte van 91 cm

Plaats reactie