Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Interessant artikel over nut duurtraining in de winter

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 13 dec 2015 18:33

daniel1975 schreef:Ik heb niet de kennis om er serieus op te schieten, maar deze 'beweging' zie je momenteel ook bij het hardlopen. Er zijn serieuze trainers die beweren (en bewezen hebben) dat je met de juiste intensiteit maximaal 14km als langste training hoeft te trainen om een marathon te volbrengen in een acceptabele tijd.
Benieuwd naar de onderbouwde reacties die hier gaan komen!!
klopt. o.a. deze meneer

https://www.sportrusten.nl/

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 dec 2015 18:50

Ik vond toch dat het in het artikel vooral ging om alles te zetten op kortere intensieve trainingen, ten koste van de rustige duur. Dat is m.i. net zo eenzijdig trainen als enkel rustige duurtraining doen.

En zoals Louise al aanhaalt ; er worden beweringen gedaan die kant noch wal raken om toch maar het gelijk van de auteur te bewijzen.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 dec 2015 19:03

daniel1975 schreef:Ik heb niet de kennis om er serieus op te schieten, maar deze 'beweging' zie je momenteel ook bij het hardlopen. Er zijn serieuze trainers die beweren (en bewezen hebben) dat je met de juiste intensiteit maximaal 14km als langste training hoeft te trainen om een marathon te volbrengen in een acceptabele tijd.
Benieuwd naar de onderbouwde reacties die hier gaan komen!!
Een marathon volbrengen in een acceptabele tijd is natuurlijk wel een heel rekbaar begrip. Maar het zal ongetwijfeld wel mogelijk zijn een marathon uit te lopen zonder hele lange duurlopen.
Ik ken persoonlijk ook meerdere fietsers die de Ronde van Vlaanderen of Liege-Bastogne-Liege uitrijden met als langste trainingsrit iets van een 100tal km.

De vraag is echter of het met meer trainingskilometers niet sneller/beter zou gaan ?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 13 dec 2015 20:19

louise schreef:Afwissselen, ja, okee, maar ik vind dat ze een raar negatief beeld van rustig trainen schetsen. Vooral aan het eind staan een paar rare dingen, vind ik. Dat je tegenwoordig minder gauw overtraind zou raken vanwege de moderne meetmethoden (het omgekeerde kan ook: te veel alleen maar op je metertjes koekeloeren en te weinig naar je lichaam luisteren) en dat rustige duur/basistraining 'ongestructureerd' zou zijn. Wat is er ongestructureerd aan 'netjes' in D1 rijden? Zomaar wat doen is vaak juist harder dan dat.

Louise
:winkthumb:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 13 dec 2015 20:49

dwangarbeider schreef:
daniel1975 schreef:Ik heb niet de kennis om er serieus op te schieten, maar deze 'beweging' zie je momenteel ook bij het hardlopen. Er zijn serieuze trainers die beweren (en bewezen hebben) dat je met de juiste intensiteit maximaal 14km als langste training hoeft te trainen om een marathon te volbrengen in een acceptabele tijd.
Benieuwd naar de onderbouwde reacties die hier gaan komen!!
Een marathon volbrengen in een acceptabele tijd is natuurlijk wel een heel rekbaar begrip. Maar het zal ongetwijfeld wel mogelijk zijn een marathon uit te lopen zonder hele lange duurlopen.
Ik ken persoonlijk ook meerdere fietsers die de Ronde van Vlaanderen of Liege-Bastogne-Liege uitrijden met als langste trainingsrit iets van een 100tal km.

De vraag is echter of het met meer trainingskilometers niet sneller/beter zou gaan ?
helemaal mee eens. Een bepaald tempo kun je uren lang aanhouden. Ik train zelf voor de halve marathon en kan hem waarschijnlijk nu al uitlopen op een bepaald tempo. Echter, ik wil natuurlijk de lat hoog leggen voor me zelf. Juist door in het begin afstanden te lopen en later in het trainings-schema de kwaliteit van de training op te voeren, kun je je grenzen verleggen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 dec 2015 08:24

Ik vond 't zelf een slecht artikel, er wordt veel te veel nadruk op workload gelegd. Voor iedereen met een vermogensmeter vertaalt dat zich naar een zo hoog mogelijke TSS per rit halen, dat lukt vooral goed met korte zeer intensieve momenten (zo rond de 30 seconde). Prima om een keertje te doen om het lichaam een prikkel te geven, maar je moet niet denken dat je tijdens de Marmotte er veel aan zal hebben als 2 uur achter elkaar moet klimmen.

De meeste wedstrijdrenners hebben het zelf ook wel eens ervaren in de zomer. Een paar criteriums per week rijden, je denkt dat je een goede basis hebt van alle klassiekers in de eerste helft van het seizoen, maar als je na een week of wat weer een keer een duurtraining doet dan valt het vies tegen. Compleet andere belasting van de spieren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 dec 2015 19:59

Het hangt er inderdaad ook sterk vanaf waarvoor je traint. Echter afwisseling is zeker goed.

De meeste wielrenners fixeren teveel op fietsen en vooral op duur. daarnaast vind k het erg lastig om in topconditie te komen op de racer in het vlakke Nederland.

Ik heb daar toch echt de MTB voor nodig voor intensiteit en power, ook gewoon op de weg, het is toch net een andere belasting ook op je benen.

Maargoed iedereen is anders laten we dat ook niet vergeten. Ik denk niet dat je elk schema willekeurig op iedereen kan toepassen.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 15 dec 2015 10:42

Als je 40 uur per week werkt, een gezin hebt, wat ouder wordt en afhankelijk bent van het herfst- en winterweer kun je bijna elk schema wel in de prullenbak gooien.
older Budweiser

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 15 dec 2015 11:03

Kan het artikel wel volgen en geloof na bijna 40 jaar fietsen ook wel onderschrijven. Als je gelimiteerd bent in je tijd moet je vooral intensief trainen als je doel is een wedstrijd van zeg 1 tot 2 uur tot een goed einde brengen. Dat is volgens mij wat het artikel aangeeft en dat kan ik helemaal volgens. Als je andere doelen hebt, een cyclo van 250km, een heel seizoen "goed"zijn in de vartiatie van wedstrijden van criterium tot klassieker en ook nog een een flinke cyclo of meerdaagse rijden, dan gelden er andere trainingswetten. Voor de fietser met als doel in de zomer op de wekelijks trainingsavond sterker te zijn als de fietsmaatjes geld inderdaad beter intensiever trainen. Wat vooral toeneemt door lange rustige duurtrainingen is je herstelvermogen en je vermogen om minder snel te vermoeien, maar dit is allen interessant als je veel wedstrijden rijd, of prestatietochten van zeg >3 uur. Volgens mij is dat de inhoud van het artikel ongeveer en daarmee lees ik eigenlijk niets nieuws en niets wat als niet uitgebreid bewezen is. Lange extensieve trainingen helpen overigens zeker wel om pezen en gewrichten te laten wennen aan inspanning en sterker te maken om vervolgens de zwarte intervallen zonder blessures te kunnen doorstaan.

Toevoeging, ik ken nog al wat atleten (vooral fietsers) die na jaren fulltime of toch bijna een stapje terug doen en minder tijd krijgen, die gaan dan vaak korter en intensiever trainen en rijden dan ineens nog beter uitslagen dan ervoor in juist criteriums of ander korte wedstrijden.
Ach, ik zeg ook maar wat

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 15 dec 2015 12:14

Prima artikel.
Het geeft goed de nieuwe inzichten weer die men tegenwoordig heeft over training.
Ik heb het altijd al zeer vreemd en niet praktisch gevonden om in de wintermaanden alleen maar lange rustige duurtrainingen te doen. De dagen zijn dan veel te kort en het weer leent zich er ook niet voor.
De lange rustige duurtrainingen zijn geschikt om bij mooi weer en lekker temperatuurtje uit te voeren.
De wintermaanden zijn uitermate geschikt om kracht, explosiviteit en VO2max intervallen te doen.
Dit kan in korte sessies van max een uurtje.
Als het dan toevallig een keertje goed weer is in het weekeinde doe ik er wel een rustige duurtraining bij.
Ik moet er nog wel bij zeggen dat vooral oudere sporters die al een flink aantal jaren duurgetraind zijn baat hebben bij explosieve intervallen.
De jonkies onder ons zullen meer lange duurtrainingen moeten doen.

opdiefiets
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 sep 2011 20:17

opdiefiets 15 dec 2015 14:44

Ben zeker geen expert in trainingsleer, maar volgens mij gaat het al fout in de eerste alinea van het artikel met de premisse dat mensen in de winter lage-intensiteit duurritten zouden doen "in de hoop een sterkere aerobische basis op te bouwen". Met nadruk op het woord "sterkere". De meeste mensen verwachten denk ik helemaal niet "sterker" uit de winter te komen dan dat ze erin gaan, maar streven vooral een zekere mate van vormbehoud na.
Dus welke "mythe" wordt er hier nu helemaal doorgeprikt?

Jorisee
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:03

Jorisee 15 dec 2015 15:48

amclassic-fan schreef:Ik vond 't zelf een slecht artikel, er wordt veel te veel nadruk op workload gelegd. Voor iedereen met een vermogensmeter vertaalt dat zich naar een zo hoog mogelijke TSS per rit halen, dat lukt vooral goed met korte zeer intensieve momenten (zo rond de 30 seconde). Prima om een keertje te doen om het lichaam een prikkel te geven, maar je moet niet denken dat je tijdens de Marmotte er veel aan zal hebben als 2 uur achter elkaar moet klimmen.
TSS is toch gewoon je gemiddelde wattage over een uur als percentage van je FTP? Waarom zouden 30 seconde sprints hier meer invloed op hebben?

Plaats reactie