Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Invloed van zithouding op hartslag.

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 11 dec 2015 20:39

Tijdens het fietsen in D1 zone merk ik altijd dat mijn hartslag 5-10 slagen hoger uitvalt zodra ik recht op het zadel ga zitten met handen van het stuur. Hartslag is het laagste bij een lage (tijdrit)houding met armen op het stuur. Hogere luchtweerstand zou daar mogelijk een verklaring voor kunnen zijn, echter merk ik op de Tacx hetzelfde effect. Zodra ik overeind kom tijdens het fietsen om de rug te ontlasten gaat de hartslag omhoog en blijft dat ook, als ik daarna weer met handen op het stuur zit zakt hij weer (bij constant vermogen en trapfrequentie). Wat is hier de verklaring voor?
Laatst gewijzigd door hond op 11 dec 2015 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2015 21:13

Waarschijnlijk gebruik je andere spieren of spieren op een andere lengte dan waar je ze meestal op belast.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 dec 2015 21:14

Aanspannen buikspieren en rugspieren en ook nog grote bilspier, om stabiel te blijven met losse handen, dat zijn totaal heel veel spieren met heel veel spiervolume, zou zo maar eens invloed kunnen hebben op je hartslag is mijn eerste gedachte.
Ach, ik zeg ook maar wat

oldsteel

oldsteel 11 dec 2015 23:14

als je rechtop zit, moet je hart meer arbeid verrichten.

als je ligt, gaat je hartslag omlaag, als je staat, gaat je hartslag omhoog.

simpel as that.....

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 12 dec 2015 11:11

Ik heb precies hetzelfde, bij mij scheelt het ook 10 slagen bij rechtop zitten. Ook op de Tacx.
Zit je met veel moeite eindelijk laag in D1...

Je zou eens kunnen kijken of het in alle zones zo is of ook in rust.

Als bovenstaande verklaringen juist zijn dan zou het ook in situaties moeten gelden als opstaan uit bed, uit de auto stappen of uit je stoel op staan.
Is wel een experimentje waard.
older Budweiser

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 12 dec 2015 11:31

Als ik al een slokje water neem gaat mijn hartslag ook omhoog. Dus dit is heel normaal hoor.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 dec 2015 11:49

Sweety2008 schreef:Als ik al een slokje water neem gaat mijn hartslag ook omhoog. Dus dit is heel normaal hoor.
Wel een voorbarige conclusie.,. "als sweety het ook heeft is het normaal" :P

anyhoe, in dit geval klopt het wel. Al zal het niet in alle zones 10 slagen verschil opleveren. Stel je voor dat je op max instensiteit zit en je dan rechtop zou gaan zitten ipv in de beugel..., dan kan je hart echt niet nog 10 erbij krijgen. Terwijl als je met een hf van 50 wakker geworden bent.., je staat op om naar de wc te gaan, heb je best kans dat hartslag meer oploopt dan die 10 slagen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 12 dec 2015 12:00

mss heeft dees iets van nut.
vandaag op Global Cycling Network

https://www.youtube.com/watch?v=bT-JOg_ ... fj&index=1
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 12 dec 2015 14:36

Mij is ook wel eens opgevallen dat mijn rusthartslag het laagst is als ik 'dubbelgevouwen' zit, zoals bij het strikken van veters. Lager dan normaal zittend of liggend.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 dec 2015 15:23

hond schreef:Tijdens het fietsen in D1 zone merk ik altijd dat mijn hartslag 5-10 slagen hoger uitvalt zodra ik recht op het zadel ga zitten met handen van het stuur. Hartslag is het laagste bij een lage (tijdrit)houding met armen op het stuur. Hogere luchtweerstand zou daar mogelijk een verklaring voor kunnen zijn, echter merk ik op de Tacx hetzelfde effect. Zodra ik overeind kom tijdens het fietsen om de rug te ontlasten gaat de hartslag omhoog en blijft dat ook, als ik daarna weer met handen op het stuur zit zakt hij weer (bij constant vermogen en trapfrequentie). Wat is hier de verklaring voor?
De zwaartekracht en het effect daarvan op de pompfunctie van je hart. Hetzelfde als je vertelt over het strikken van je veters.
Je hart moet het bloed dat in je tenen zit helemaal omhoog pompen tot een het hart. En van het hart weer tot in je hoofd. Best een prestatie als je er over nadenkt. Dat gaat allemaal een stuk makkelijker als je alles een beetje verzameld houdt.

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 12 dec 2015 18:28

Bedankt voor de antwoorden, het is dus volkomen normaal.
Verder merk ik bij een lange training in D1 dat de hartslag ook oploopt (5-10 slagen hoger) na zo'n 3,5 uur fietsen bij dezelfde inspanning/snelheid. Zal waarschijnlijk door de vermoeidheid/gebrek aan training komen dat de hartslag dan oploopt.
Is het dan verstandiger om op dezelfde snelheid door te blijven fietsen zoals de eerste 3 uur, of is het beter om het dan rustiger aan te doen zodat de hartslag weer zakt? Want ik lees dat er steeds vaker met vermogensmeters getraind wordt, in dat geval zou het vermogen dus leidend zijn en zou de snelheid/vermogen dus gelijk moeten blijven gedurende heel de training. Wat dan dus kan leiden tot een hogere hartslag naar het einde toe, maar dat doet er dan blijkbaar niet toe, of heb ik dit mis?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 dec 2015 10:36

Als je een training binnen een bepaalde zone (in dit geval D1) doet, dan moet je binnen die zone blijven. De snelheid op de km-teller is dan geen factor. Hetzelfde geldt voor de factor wind. Daardoor ga je harder of langzamer, maar omdat je een training in de zone D1 doet, laat je je daar niet door beïnvloeden.

Gezien het feit dat je hartslag na 3,5 uur oploopt, heb je dan je vermoeidheidsgrens wel bereikt. En dus is het dan tijd te training af te breken en naar huis te rijden. Als het goed is, herstel je daarna van de vermoeidheid van de training en kom je elke keer verder. Als je blijft trainen voorbij de vermoeidheidsgrens, verbeter je jezelf niet meer.

Plaats reactie