Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trainer + indoortrainer

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 26 nov 2015 23:35

En hoe meet jij vooruitgang in training dan?

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 27 nov 2015 06:07

Bandje op 8 bar, en stelschroef 3 halve slagen extra geven, zodat de rol beter aandrukt.
Scheelt waarschijnlijk ook in de ftp waardes.

Buiten dat, als je goed traint zal je vooruitgang boeken, en zal deze ftp waarde stijgen. Dan maakt het niet zoveel uit wat de waardes zijn, als je het maar bij een dezelfde meter houd.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 27 nov 2015 08:11

hoedinie schreef:En hoe meet jij vooruitgang in training dan?
Door bijv om de 6 weken de test te herhalen (wel zelfde bandendruk en andere instellingen). Dan zie je vanzelf of 396 omhoog gaat. Of 396 echt 396 is is niet zo belangrijk het gaat om de vooruitgang te weten.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 27 nov 2015 09:04

Een mooi plaatje van DC Rainmaker.
Afbeelding

De rechter is wat je wil en dat is wat een goed gecalibreerde vermogensmeter doet.
Als jouw trainer het doet zoals de linker is dat prima. Je data is alleen vergelijkbaar met jezelf

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 27 nov 2015 09:16

@houdini : heb je ook de activiteit in strava ofzo staan, kan misschien interessant zijn deze dan eens hier te zetten zodat we dat kunnen bekijken.

Gezien je gewicht zal je ftp in normale conditie wel wat hoger liggen dan iemand van pakweg 70-80kg.
Momenteel zit je met 396 en 120 kilo aan een W/kg van 3,30. Lijkt me gezien je comments inderdaad wat aan de hoge kant.

Als je evolutie echt wil opvolgen hou je best ook rekening met je gewicht. Als je binnen pakweg 1-2 maanden een nieuwe ftp-test doet, deel dan de behaalde waarde opnieuw door je gewicht. Is je gewicht hetzelfde gebleven dan zou je FTP moeten stijgen. Is je gewicht in tussentijd gezakt, dan is het goed mogelijk dat je ftp niet stijgt of zelfs ietsje daalt. Dat wil dan niet zeggen dat je geen vooruitgang hebt geboekt, integendeel zelfs. Als de verhouding W/kg hoger ligt dan eerste test dan heb je gewoon ook vooruitgang geboekt.

Hou er trouwens ook rekening mee dat je door ervaring ook gewoonweg al vooruitgang boekt. De eerste test is meestal weinig accuraat omdat je te snel/traag start omdat je niet echt goed kan inschatten wat je nog te wachten staat. Ik zou tweede FTP-test dan ook snel uitvoeren, die zal op zich al een stuk accurater zijn omdat je weet wat je te wachten staat.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 27 nov 2015 12:53

Melda. Je eerste vraag stond al hierboven.
hoedinie schreef:Als ik strava zo vergelijk dan zou mijn FTP ergens tussen de 175-225W moeten liggen denk ik. Of kloppen die waardes ook niet?
https://www.strava.com/activities/415458220 bijvoorbeeld
Over W/kg een vraag: Stel ik val 30kg af maar blijf trainen zonder progressie, dan zou mijn W/kg toch stijgen en wordt de indruk gewekt dat ik vooruit ga. Ik ga dan wel sneller vanwege minder gewicht maar spiermassa zal dan hetzelfde zijn. toch?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 27 nov 2015 13:07

hoedinie schreef:Melda. Je eerste vraag stond al hierboven.
hoedinie schreef:Als ik strava zo vergelijk dan zou mijn FTP ergens tussen de 175-225W moeten liggen denk ik. Of kloppen die waardes ook niet?
https://www.strava.com/activities/415458220 bijvoorbeeld
Over W/kg een vraag: Stel ik val 30kg af maar blijf trainen zonder progressie, dan zou mijn W/kg toch stijgen en wordt de indruk gewekt dat ik vooruit ga. Ik ga dan wel sneller vanwege minder gewicht maar spiermassa zal dan hetzelfde zijn. toch?
In principe ja.
What makes the boat go faster?

Co Boone
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2016 11:17

Co Boone 27 jun 2016 13:14

hoedinie schreef:Reactie ontvangen van Trek:

Ongeacht het gewicht, raden wij het gebruik van trainers in combinatie met carbon frames af. Doordat de achteras vastgezet wordt in de trainer, wordt het frame dermate anders belast dan bij 'normaal' gebruik dat wij geen garantie geven voor de gevolgen voor het frame.

Zijn er eigenlijk al meldingen bekend van carbon frames die het begeven in een trainer?
Zie advies van BMC http://www.bmc-switzerland.com/us-en/su ... rbon-care/ en SENZA http://www.sensabikes.com/newsletter/Ca ... 0Sensa.pdf
Zie mijn oplossing: http://www.bikeacces.com/kantelplaat-info.html
mvg Co

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 27 jun 2016 21:39

mogelijk interessant, maar is dit niet een commerciele reclame/SPAM?

Plaats reactie