Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trainer + indoortrainer

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 17 nov 2015 11:51

Reactie ontvangen van Trek:

Ongeacht het gewicht, raden wij het gebruik van trainers in combinatie met carbon frames af. Doordat de achteras vastgezet wordt in de trainer, wordt het frame dermate anders belast dan bij 'normaal' gebruik dat wij geen garantie geven voor de gevolgen voor het frame.

Zijn er eigenlijk al meldingen bekend van carbon frames die het begeven in een trainer?

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 17 nov 2015 12:33

hoedinie schreef:Reactie ontvangen van Trek:

Ongeacht het gewicht, raden wij het gebruik van trainers in combinatie met carbon frames af. Doordat de achteras vastgezet wordt in de trainer, wordt het frame dermate anders belast dan bij 'normaal' gebruik dat wij geen garantie geven voor de gevolgen voor het frame.

Zijn er eigenlijk al meldingen bekend van carbon frames die het begeven in een trainer?
Mijn carbon Canyon Ultimate staat al heel wat km's op een Tacx...geen problemen mee.
Weeg dan wel wat minder volgens mij (70-72 kg ergens) maar zoals eerder gezegd moet dat weinig uitmaken.

Misschien enkel als je Greipel heet en volle bak gaat sprinten??? ;-)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 18 nov 2015 10:08

Al eens gedacht aan de Elite Turbo Muin Thru-Axle?

Sowieso is die Elite Turbo Muin een leuk ding. De Misuro B+ er bij en je bent klaar. Dit laatste is een accessoire die ant+ speed, power en cadence rond stuurt en door compatible apparaten kan worden opgevangen. Dus via een ant+ dongle op je pc / table / smartphone. Ik heb het hier over de non-smart versie.

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 18 nov 2015 10:22

opperhoofd schreef:Al eens gedacht aan de Elite Turbo Muin Thru-Axle?

Sowieso is die Elite Turbo Muin een leuk ding. De Misuro B+ er bij en je bent klaar. Dit laatste is een accessoire die ant+ speed, power en cadence rond stuurt en door compatible apparaten kan worden opgevangen. Dus via een ant+ dongle op je pc / table / smartphone. Ik heb het hier over de non-smart versie.
Dank je!. Heb er even naar gekeken maar ik lees dit:

The stable frame of the Turbo Muin is foldable – just fold it and store it once you’re done training. For 10 or 12mm thru axles. Due the special gear transmission ratio its only suitable for MTB with an over lock nut distance of 130/135mm. Compatible with 9/10/11-speed Shimano/SRAM cassettes.

Dat zou dus betekenen dat mij 142*12 niet past toch?
Ik ga het in ieder geval even bij hun neerleggen.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 18 nov 2015 12:15

Past gewoon hoor.

De O.L.D. moet je niet verwarren met de aslengte. De breedte is voor 142x12 hetzelfde als quick release, namelijk 135mm. De achternaaf met steekas heeft kapjes waardoor deze aan beide zijden 3,5mm breder is. Deze 3,5mm is een uitsparing in het frame. Dus frames met steekassen zijn zeg maar aangepast om te kunnen werken met 135mm naven met steekassen. De uitsparing is dat je het wiel makkelijk kan monteren. Je zet het frame van boven op de (endcaps van de) naaf en vervolgens zit deze mooi uitgelijnd om de steekas er door te doen.
Ik hoop dat dit te begrijpen. En anders lees je alleen de eerste regel maar ;-)

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 18 nov 2015 12:20

hoedinie schreef:Reactie ontvangen van Trek:

Ongeacht het gewicht, raden wij het gebruik van trainers in combinatie met carbon frames af. Doordat de achteras vastgezet wordt in de trainer, wordt het frame dermate anders belast dan bij 'normaal' gebruik dat wij geen garantie geven voor de gevolgen voor het frame.

Zijn er eigenlijk al meldingen bekend van carbon frames die het begeven in een trainer?
Nee, en ik lees toch heel wat buitenlandse fora's.
What makes the boat go faster?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 18 nov 2015 12:56

Ik heb die vraag laatst ook gesteld en Tour schijnt aangetoond te hebben dat op de weg rijden meer belasting op je frame veroorzaakt.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 18 nov 2015 19:37

Op basis van al jullie informatie en nog een andere thread hier op het forum zojuist bij de FM de Elite Realtour B+ besteld icm een adapter voor de steekas.
Qua budget en mogelijkheden en levermogelijkheid tot deze gekomen. Dit weekend kan ik al aan de slag thuis :)

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 24 nov 2015 10:14

Gisteravond was het pakjesavond. Nou ja, voor mij dan.

Nu ben ik niet zo van het in elkaar zetten van dingen. Zeker niet als ze niet goed gedocumenteerd zijn. Enerzijds viel het reuze mee maar er waren momenten dat ik er even helemaal klaar mee was. De software had ik al via een downloadlink geinstalleerd dus toen de trainer eenmaal stond kon ik los gaan. De meebestelde adapter gaf meteen al wat hoofdpijn maar ook die zat na 10 minuten op de juiste manier bevestigd.

Dan de software. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet onder de indruk ben. realvideo die vastloopt, een cadansmeting die nergens op slaat en ik vertrouw eerlijk gezegd het vermogen ook niet.

Enfin. een kleine 50km gefietst en toch een goede workout kunnen doen.
Bij afstappen wordt me duidelijk dat ik toch heel snel een trainersband moet kopen want het rubber slijt echt megasnel.
Beneden konden ze merken of ik rustig of hard aan het fietsen was aan de lage danwel hoge "zoemgeluiden". Misschien toch ook maar een mat aanschaffen dan.

Volgende keer maar eens trainerroad proberen en kijken hoe die training en metingen bevallen. Als het goed is kan ik dan mijn eigen snelheids en cadanssensor gebruiken toch?

Ik ben in ieder geval blij dat ik kan trainen binnen. Zeker als ik zo naar buiten kijk en het druilerige weer zie.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 24 nov 2015 12:17

hoedinie schreef:Als het goed is kan ik dan mijn eigen snelheids en cadanssensor gebruiken toch?
Dat mag inderdaad geen probleem zijn.
Ga je toevallig Zwift proberen? Ben benieuwd naar je bevindingen met deze trainer :).

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 24 nov 2015 12:29

NoChain schreef:Ga je toevallig Zwift proberen? Ben benieuwd naar je bevindingen met deze trainer :).
hoedinie schreef:Volgende keer maar eens trainerroad proberen
Ehh nee :) Trainerroad eerst.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 24 nov 2015 13:19

hoedinie schreef:Ehh nee :) Trainerroad eerst.
Probeer dan ook eens de ERG Mode in Trainerroad, werkt perfect i.c.m. de Tacx Vortex Smart. Zeker ook te waarderen door je huisgenoten ;)
http://support.trainerroad.com/hc/en-us ... -Explained
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie