Inspanningstest en Sport Medisch Onderzoek
Ik herken het verhaal wel uit je link.
Ik zal proberen uit te leggen hoe.
Test binnen verloopt vrij kort paar minuten warm fietsen kapje op start test en iedere 3 minuten gaat het wattage omhoog tot dat je het niet meer vol kan houden.
Buiten ga ik bijvoorbeeld 3-4 uur fietsen en ik ga de Wylerbaan (Berg en Dal) bijvoorbeeld op of een andere lopende klim rond de 3-4% dan merk ik dat ik een hogere hartslag haal dan bij de binnentest.
Het gene wat ik zo vreemd vindt bij mij zelf dat als ik een flinke intensieve rit maak ik rond mijn omslagpunt redelijk kan praten na 3,5 uur rijden dus wanneer je flink vermoeid bent.
Wie herkend dit nog meer?Bijvoorbeeld deze rit https://www.strava.com/activities/491737382/analysis
Ik zal proberen uit te leggen hoe.
Test binnen verloopt vrij kort paar minuten warm fietsen kapje op start test en iedere 3 minuten gaat het wattage omhoog tot dat je het niet meer vol kan houden.
Buiten ga ik bijvoorbeeld 3-4 uur fietsen en ik ga de Wylerbaan (Berg en Dal) bijvoorbeeld op of een andere lopende klim rond de 3-4% dan merk ik dat ik een hogere hartslag haal dan bij de binnentest.
Het gene wat ik zo vreemd vindt bij mij zelf dat als ik een flinke intensieve rit maak ik rond mijn omslagpunt redelijk kan praten na 3,5 uur rijden dus wanneer je flink vermoeid bent.
Wie herkend dit nog meer?Bijvoorbeeld deze rit https://www.strava.com/activities/491737382/analysis
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 17 nov 2014 12:04
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat hartslag slechts een reactie op inspanning is en hoe je deze ervaart, niet de daadwerkelijke weergave van de inspanning die je levert zelf. Als je dus een lange rit maakt met een constante hartslag, is de geleverde inspanning niet de hele rit hetzelfde, maar is aan het begin van de rit de inspanning naar verhouding hoger dan de inspanning die je bij die hartslag zou verwachten en aan het eind van de rit de inspanning naar verhouding lager dan de inspanning die je bij die hartslag zou verwachten.nijkie schreef:Het gene wat ik zo vreemd vindt bij mij zelf dat als ik een flinke intensieve rit maak ik rond mijn omslagpunt redelijk kan praten na 3,5 uur rijden dus wanneer je flink vermoeid bent.
Wie herkend dit nog meer?
Voorbeeld: als je een rit maakt van 4 uur dan kun je die hele rit óf je inspanning gelijk houden óf je hartslag (de volgende getallen zijn slechts ter illustratie).
- De hele rit rij je met een hartslag van 150bpm. Dan rij je over het eerste half uur van de rit een gemiddeld vermogen van 250W, maar over het laatste half uur van de rit een gemiddeld vermogen van 150W.
- De hele rit rij je een gemiddeld vermogen van 200W. Dan rij je over het eerste half uur van de rit met een gemiddelde hartslag van 130bpm, maar over het laatste half uur van de rit met een gemiddelde hartslag van 170bpm.
Doordat je vermoeid bent, lever je aan het eind van de rit veel minder vermogen bij dezelfde hartslag dan aan het begin van de rit. De daadwerkelijk inspanning die je levert is veel bepalender voor of je nog een gesprek kan voeren dan wat je hartslag bij die inspanning is. Je kan makkelijk dus een gesprek voeren omdat je relatief slechts een kleine inspanning aan het leveren bent.
Of je bent gewoon een ouwehoer Bij spinning regelmatig dat we ff tot t gaatje gaan en binnen een paar tellen in de rust die we dan hebben (terwijl mijn hartslag nog piekt) begin ik weer te ouwehoeren (misschien wel mijn manier om mezelf af te leiden van het feit dat ik best stuk ben gegaan ).nijkie schreef:Het gene wat ik zo vreemd vindt bij mij zelf dat als ik een flinke intensieve rit maak ik rond mijn omslagpunt redelijk kan praten na 3,5 uur rijden dus wanneer je flink vermoeid bent.
Wie herkend dit nog meer?Bijvoorbeeld deze rit https://www.strava.com/activities/491737382/analysis
Maar misschien is de uitleg van koekiesbakker wel wetenschappelijker
Duidelijk verhaalkoekiesbakker schreef:Een mogelijke verklaring hiervoor is dat hartslag slechts een reactie op inspanning is en hoe je deze ervaart, niet de daadwerkelijke weergave van de inspanning die je levert zelf. Als je dus een lange rit maakt met een constante hartslag, is de geleverde inspanning niet de hele rit hetzelfde, maar is aan het begin van de rit de inspanning naar verhouding hoger dan de inspanning die je bij die hartslag zou verwachten en aan het eind van de rit de inspanning naar verhouding lager dan de inspanning die je bij die hartslag zou verwachten.nijkie schreef:Het gene wat ik zo vreemd vindt bij mij zelf dat als ik een flinke intensieve rit maak ik rond mijn omslagpunt redelijk kan praten na 3,5 uur rijden dus wanneer je flink vermoeid bent.
Wie herkend dit nog meer?
Voorbeeld: als je een rit maakt van 4 uur dan kun je die hele rit óf je inspanning gelijk houden óf je hartslag (de volgende getallen zijn slechts ter illustratie).
- De hele rit rij je met een hartslag van 150bpm. Dan rij je over het eerste half uur van de rit een gemiddeld vermogen van 250W, maar over het laatste half uur van de rit een gemiddeld vermogen van 150W.
- De hele rit rij je een gemiddeld vermogen van 200W. Dan rij je over het eerste half uur van de rit met een gemiddelde hartslag van 130bpm, maar over het laatste half uur van de rit met een gemiddelde hartslag van 170bpm.
Doordat je vermoeid bent, lever je aan het eind van de rit veel minder vermogen bij dezelfde hartslag dan aan het begin van de rit. De daadwerkelijk inspanning die je levert is veel bepalender voor of je nog een gesprek kan voeren dan wat je hartslag bij die inspanning is. Je kan makkelijk dus een gesprek voeren omdat je relatief slechts een kleine inspanning aan het leveren bent.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6085
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik vind het dan weer niet zo'n duidelijk verhaal.
"Hartslag is slechts een reactie op inspanning ... niet de daadwerkelijke weergave van de inspanning zelf"???
Als je een inspanning levert moet je lichaam daarvoor werken. Afhankelijk van getrainedheid, hoe uitgerust je bent, stress level etc. is de resultante bij uitstek je hartslag. Je kan op dat moment niet diezelfde inspanning leveren met een andere hartslag! --> Dat wordt in het voorbeeld dan weer geïllustreerd.
Dat je bij vermoeidheid minder vermogen kunt leveren is duidelijk, maar als je met dezelfde hartslag kunt blijven rijden is je inspanning, mijns inziens, nog hetzelfde... je lichaam werkt nog net zo hard. Dat de output minder is, maakt niet uit voor de inspanning die je lichaam levert. Overigens is het nog wel eens zo dat bij hele lange ritten (>6u) je hartslag op een gegeven moment niet meer mee omhoog komt. Omdat je energievoorraad op raakt en je hart ook maar een spier is die vermoeid aan het raken is.
Hoe goed je nog kunt praten staat hier denk ik helemaal los van en is grotendeels een persoonlijke eigenschap. De 1 zal richting zijn omslagpunt al amper meer een woord willen uitbrengen, de ander kan nog hele verhalen vertellen terwijl hij boven zijn omslagpunt rijdt.
Daarbij moet je wel bedenken dat je in een rit van 4u. niet 4u constant boven je omslagpunt zit. Zeker in het gebied rond Nijmegen, heb je vaak genoeg korte herstelmomenten. Dus dat omslagpunt, wat je een uur lang continue kunt volhouden, is dan op zo'n rit niet direct een "met de tong op het voorwiel" waarde getal, omdat je niet vol continu die inspanning levert.
"Hartslag is slechts een reactie op inspanning ... niet de daadwerkelijke weergave van de inspanning zelf"???
Als je een inspanning levert moet je lichaam daarvoor werken. Afhankelijk van getrainedheid, hoe uitgerust je bent, stress level etc. is de resultante bij uitstek je hartslag. Je kan op dat moment niet diezelfde inspanning leveren met een andere hartslag! --> Dat wordt in het voorbeeld dan weer geïllustreerd.
Dat je bij vermoeidheid minder vermogen kunt leveren is duidelijk, maar als je met dezelfde hartslag kunt blijven rijden is je inspanning, mijns inziens, nog hetzelfde... je lichaam werkt nog net zo hard. Dat de output minder is, maakt niet uit voor de inspanning die je lichaam levert. Overigens is het nog wel eens zo dat bij hele lange ritten (>6u) je hartslag op een gegeven moment niet meer mee omhoog komt. Omdat je energievoorraad op raakt en je hart ook maar een spier is die vermoeid aan het raken is.
Hoe goed je nog kunt praten staat hier denk ik helemaal los van en is grotendeels een persoonlijke eigenschap. De 1 zal richting zijn omslagpunt al amper meer een woord willen uitbrengen, de ander kan nog hele verhalen vertellen terwijl hij boven zijn omslagpunt rijdt.
Daarbij moet je wel bedenken dat je in een rit van 4u. niet 4u constant boven je omslagpunt zit. Zeker in het gebied rond Nijmegen, heb je vaak genoeg korte herstelmomenten. Dus dat omslagpunt, wat je een uur lang continue kunt volhouden, is dan op zo'n rit niet direct een "met de tong op het voorwiel" waarde getal, omdat je niet vol continu die inspanning levert.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 17 nov 2014 12:04
Volgens mij zijn we het helemaal met elkaar eens en is het pure semantiek die onduidelijkheid oplevert. We hebben allebei een andere invulling van het woord “inspanning”. Misschien had ik beter een andere term kunnen gebruiken, zoals vermogen. Met inspanning bedoelde ik geleverde arbeid sec, volgens mij bedoel jij ermee het geheel van geleverde arbeid en hoe je lichaam op die geleverde arbeid reageert.MarkVeenstra schreef:Ik vind het dan weer niet zo'n duidelijk verhaal.
"Hartslag is slechts een reactie op inspanning ... niet de daadwerkelijke weergave van de inspanning zelf"???
Als je een inspanning levert moet je lichaam daarvoor werken. Afhankelijk van getrainedheid, hoe uitgerust je bent, stress level etc. is de resultante bij uitstek je hartslag. Je kan op dat moment niet diezelfde inspanning leveren met een andere hartslag! --> Dat wordt in het voorbeeld dan weer geïllustreerd.
- janlouws
- Forum-lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
- Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen
Het is vrij normaal dat je vermogen minder wordt naarmate je langer rijdt. Je wordt namelijk moe .
Joe Friel noemt dit fenomeen 'decoupling' en daaraan kan je zien hoe goed je conditie is:
zie: http://www.trainingbible.com/joesblog/2 ... -ride.html
Het is eigenlijk vrij simpel; hoe sneller het vermogen terugloopt, hoe slechter je conditie. In praktijk ben je dus snel vermoeid en kan je de snelheid niet vasthouden.
Joe Friel noemt dit fenomeen 'decoupling' en daaraan kan je zien hoe goed je conditie is:
zie: http://www.trainingbible.com/joesblog/2 ... -ride.html
Het is eigenlijk vrij simpel; hoe sneller het vermogen terugloopt, hoe slechter je conditie. In praktijk ben je dus snel vermoeid en kan je de snelheid niet vasthouden.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga binnenkort een veldtest doen ipv een binnentest. De kosten speelden ook wel een rol , omdat ik ook nog een goede fietsmeting nodig heb..
Toch wel een goed begin van het nieuwe fietsseizoen, en het maakt het fietsen er wel leuker door denk ik ..
Toch wel een goed begin van het nieuwe fietsseizoen, en het maakt het fietsen er wel leuker door denk ik ..
Heeft een van jullie ook een goed adres in oost/midden Nederland voor een inspanningstest?
Ik heb twee keer eerder een GSMO laten doen bij SMA Oost in Deventer, maar hier gebruiken ze geen ademgasanalyse (meer).
Ik heb twee keer eerder een GSMO laten doen bij SMA Oost in Deventer, maar hier gebruiken ze geen ademgasanalyse (meer).
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 17 aug 2014 12:23
dag steven,
ben een jasr of anderhalf voor een GSMO - Groot Sport Medisch Onderzoek geweest in Apeldoorn,..er is daar een optie voor een GSMO met ademgasanalyse,..
onderaan pagina van deze web-pagina
http://www.smaoostnederland.nl/index.ph ... -onderzoek
succes,
squash
ben een jasr of anderhalf voor een GSMO - Groot Sport Medisch Onderzoek geweest in Apeldoorn,..er is daar een optie voor een GSMO met ademgasanalyse,..
onderaan pagina van deze web-pagina
http://www.smaoostnederland.nl/index.ph ... -onderzoek
succes,
squash
Omg. Deventer
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
SMA Midden-Nederland in Amersdfoort door Guido Vroemen.
What makes the boat go faster?
SMA Papendal ( Bij Arnhem) , en dan de Uitgebreide SMO ( € 333 ) , deze bevat ook een ademgasanalyse
Als " Inspanningstest + directe zuurstofmeting" ook de ademgasanalyse bevat ( lijkt er wel op toch?) , dat is los 190 euro, 207 met lactaatmeting ....
Als " Inspanningstest + directe zuurstofmeting" ook de ademgasanalyse bevat ( lijkt er wel op toch?) , dat is los 190 euro, 207 met lactaatmeting ....