Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Inspanningstest en Sport Medisch Onderzoek

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 16 okt 2015 14:22

Ik ga volgend jaar voor Klimmen tegen MS de Ventoux beklimmen en moet daar voor een sportmedische keuring doen. Nu heb ik dit ooit als tiener gedaan, maar daarna niet meer dus zo'n onderzoek is ook wel nodig ;)

Ik zit nu alleen te twijfelen ik wil namelijk ook graag een inspanningstest doen. Doe ik deze samen met de sportmedische keuring of doe ik ze los van elkaar.

Mijn reden om het eventueel los van elkaar te doen is dat ik mij in het voorjaar sportmedisch wil laten keuren, maar ik ben nu behoorlijk in vorm en is even de vraag of ik zo sterk de winter door kom.

Voor een inspanningstest denk ik dat nu de beste tijd is. Klopt dit?

Daarnaast zat ik de te denken dat ik dan dit jaar nog deel van de inspanningstest vergoed krijg van zorgverzekeraar en volgend jaar een deel van de sportmedische keuring.

Is het verstandig dit allemaal apart te doen of gewoon in 1 keer?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 16 okt 2015 15:31

Ik heb je stukje een paar keer gelezen, maar ik snap niet waarom je nu je inspanningstest wil doen. Je geeft zelf al aan dat je je afvraagt of je wel goed de winter doorkomt. Dan zou ik denken om het juist komend voorjaar te doen. Dat weet je gelijk hoe je ervoor staat en kun je van daaruit gaan trainen.

Nu een inspanningstest doen is misschien wel leuk om te pochen met je resultaten (als dat belangrijk voor je is moet je het zeker doen), maar deze heeft mi volgend jaar zijn waarde verloren. Bovendien kun je die test dan mooi combineren met de keuring. Is nog eens handiger ook.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 okt 2015 15:39

Het hangt er vanaf wat je er mee wilt doen.
Je doet een inspanningstest om je trainingszones te definieren, niet om een zo goed mogelijk score te behalen op dat moment. Dus het argument "nu ben ik in vorm, en straks in het voorjaar misschien wel niet" is wat dat betreft niet valide.

Als je voorbereidingen al in de winter beginnen, en je wilt weten hoe je goed kunt trainen, zou ik juist wel nu een test doen. Maar dan met de reden van goede training komende winter en niet als reden om je goede vorm in een goed resultaat in de test te zien eindigen.

Ga je van t winter toch niet of nauwelijks iets doen met je verworven kennis.. Dan kan je net zo goed die inspanningstest in het voorjaar doen, nadat je weer een week of 3-5 aan t trainen bent geweest.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Frunk
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 okt 2014 09:27

Frunk 24 okt 2015 17:09

Kijk even hoe je verzekerd bent. Ik had vorig jaar hetzelfde geval. Heb toen even een ander zorgpakket gepakt voor het jaar 2015 waardoor ik een groter deel van het sportmedisch onderzoek vergoed kreeg.
Daarnaast, heb je al een hartslagmeter en dergelijke, zonder is het lastig om heel gericht in de zones te trainen (in het begin althans).

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 okt 2015 17:24

Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen wel veel geld uitgeven voor het fietsen, lange reizen om iets met een goed doel mee te doen, en het dan heel belangrijk vinden dat de inspanningstest door de verzekering betaald wordt. Als je het uitrekent, heb je hem waarschijnlijk uiteindelijk toch nog zelf betaald.

Frunk
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 okt 2014 09:27

Frunk 24 okt 2015 17:26

Jans, ik kon door maandelijks 10 euro extra te betalen 200 euro vergoed krijgen.. Dan heb ik 80 euro over om aan het goede doel te sponsoren of paar uur minder te werken om meer te trainen ;)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 okt 2015 17:41

Frunk schreef:Jans, ik kon door maandelijks 10 euro extra te betalen 200 euro vergoed krijgen.. Dan heb ik 80 euro over om aan het goede doel te sponsoren of paar uur minder te werken om meer te trainen ;)
Makkelijke baas heb jij, waar je zo maar 4 uurtjes minder kunt gaan werken. ;) Ik weet het, wielrenners zijn vaak hoger opgeleid, dus het zijn misschien helemaal niet 4 uren, als je pech hebt maar één.

aldo1
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jun 2014 22:05

aldo1 14 feb 2016 20:39

Hallo, ben een fietser van 45 jaar. en al flink wat jaren actief. Ik heb altijd maar wat op gevoel getraind, en zou het wat gerichter willen doen. Ben soms snel buiten adem vooral met harde wind, wil dit ook graag verbeteren.
Een inspanningstest lijkt een goede zet...(?)
Er zijn tests met mondkap zoals van Wattsbike en Sma en zonder. Sportvasten bv. raad met mondkap af.
Heeft iemand ervaring met dergelijke tests en/of tips voor mijn situatie ?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 14 feb 2016 22:45

Sportvasten?

http://www.nocnsf.nl/stream/statement-t ... 1205111921

Het enige statement dat het noc*nsf over een commercieel bedrijf publiceerd.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 15 feb 2016 07:47

aldo1 schreef:Hallo, ben een fietser van 45 jaar. en al flink wat jaren actief. Ik heb altijd maar wat op gevoel getraind, en zou het wat gerichter willen doen. Ben soms snel buiten adem vooral met harde wind, wil dit ook graag verbeteren.
Een inspanningstest lijkt een goede zet...(?)
Er zijn tests met mondkap zoals van Wattsbike en Sma en zonder. Sportvasten bv. raad met mondkap af.
Heeft iemand ervaring met dergelijke tests en/of tips voor mijn situatie ?
Ik heb bij MCHaaglanden (een SMA) de test laten doen met mondkap (adam analyse). Ik zou ook niet weten waarom iemand de mondkap niet zou adviseren (tenzij regelmatig je bloed geprikt wordt om waardes te lezen?). Juist de ademanalyse wordt gebruikt je omslagpunt te bepalen ("De ademgasanalyse (oxycon)test is een zeer nauwkeurige test die veel informatie geeft over fitheid en conditie. Tijdens de test krijgt u een masker op. Hierdoor kan de opname van zuurstof en de uitstoot van kooldioxide (een afvalstof optredend bij verzuring) gemeten worden.").

Zonder meting, alleen maar wat trappen dus, kun je net zo goed de test van http://doefiets.nl/training/basisprinci ... Omslagpunt volgen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 feb 2016 09:38

GJEvK schreef:Zonder meting, alleen maar wat trappen dus, kun je net zo goed de test van http://doefiets.nl/training/basisprinci ... Omslagpunt volgen.
Behalve dat je dan dus geen ECG hebt. In sommige gevallen ook niet onbelangrijk.

aldo1
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jun 2014 22:05

aldo1 16 feb 2016 08:25

Alan Smeets schreef:Sportvasten?

http://www.nocnsf.nl/stream/statement-t ... 1205111921

Het enige statement dat het noc*nsf over een commercieel bedrijf publiceerd.

Was een fout ingefietst, ik bedoelde Sportrusten. Zij bieden inspanningstest aan zonder mondkap; https://www.sportrusten.nl/waarom-je-no ... moet-doen/

Plaats reactie