Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Auw mijn rug

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 19 nov 2015 22:50

EmPeHa schreef:De nieuwe gids zit bij de huidige Fiets in de winkel.
Tot slot kun je gedurende een indoortraining ook je buikspieren prima trainen. Zit met je handen in de beugels en laat je handen vervolgens een paar tellen los van het stuur. Gebruik gedurende die tijd je bilspieren om een vlotte, efficiënte pedaaltred te behouden. Focus je op het stabiel houden van je romp. Wissel af tussen vijf seconden de beugels vasthouden en dan vijf seconden loslaten. Verleng het loslaten gaandeweg.
Is fiets eigenlijk een goed blad? Is het een aanrader? Ik zag dat de knwu ook een blad uitbrengt. Is fiets beter?

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 20 nov 2015 08:41

het blad van de KNWU bestaat uit wat wedstrijdverslagen van evenementen waar NL renners aan mee hebben gedaan (weg, baan, veld, mtb, bmx), achtergrond over een bepaald onderwerp, aandacht voor de districten, KNWU bla bla en advertorials.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 20 nov 2015 09:31

ruud_k schreef:Ah jôh..., core training kost je wellicht 5 minuten per dag en is trouwens een prima eerste warming up voor het fietsen heb ik gemerkt.

Ik heb voor de opbouw van mijn core oa dit programma gevolgd: http://darebee.com/challenges/core-challenge.html

En die onderhoud ik oa door deze wekelijks te doen: http://darebee.com/workouts/five-minute ... rkout.html

Flexibiliteit hoort er zeker bij (en zeker bij een stijve hark zoals ik)... met wat simpele en lichte stretch oefeningen na het fietsen kom je ook al een heel eind heb ik gemerkt.

De kunst zit 'm in de discipline om beide te blijven volhouden :mrgreen:
:oops: met 1 gaat het goed, bij 2 is het bij mij vaak dat ik de ander verwaarloos :lol:
Maar ik ga hem eens proberen in te bakken in de routine
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 20 nov 2015 10:32

Core stability is heel belangrijk doe ik ook maar niet elke dag.

Afbeelding

Voor mijn buikspieren heb ik me deze schuine bank gekocht. Werkt perfect. :mrgreen::)
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 nov 2015 10:36

Ach veel goedkoper kan ook hoor: gewoon op een matje van 10 euro kun je de buikspier en andere oefeningen prima doen.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 20 nov 2015 13:55

Yoga matje heb ik ook hoor. Maar vind deze buiktrainer net nog iets pittiger en intenser vooral als hem in dr hoogste stand zet. Dit voel je echt verdomd goed. En ik hou can een beetje pijn bij het trainen. :lol::roll:
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 24 nov 2015 18:59

ik weet niet wat je doet op dat ding, maar standaard buispieroefeningen zijn wat anders dan corestability
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 24 nov 2015 19:30

Planking en opdrukken lijken mij toch ook geen core oefeningen? Het doel is toch je rug te sterken en met die oefeningen hoef je alleen maar je rug recht te houden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 nov 2015 19:35

Danny091283 schreef:Planking en opdrukken lijken mij toch ook geen core oefeningen? Het doel is toch je rug te sterken en met die oefeningen hoef je alleen maar je rug recht te houden.
Zo "alleen maar je rug recht houden"is het ook niet hoor. Je moet je buikspieren er ook wel bij gebruiken. Of kun jij het alleen met je rugspieren?
Opdrukken is dan volgens mij weer meer in de categorie van Sweety2008.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 24 nov 2015 22:13

Danny091283 schreef:Planking en opdrukken lijken mij toch ook geen core oefeningen? Het doel is toch je rug te sterken en met die oefeningen hoef je alleen maar je rug recht te houden.
Ga het maar eens proberen, dan voel het wel ;)

Zonder dollen, bij core oefeningen gaat het erom om je complete rompspieren corset te trainen. Dus je rug en zeker ook je (zij)buikspieren. Bij de meeste buikspieroefeningen train je alleen je vooraan liggende buikspieren. Bij core oefeningen ook de dieperliggende buikspieren die je eigenlijk onderbewust in balans houden. En die zijn juist handig om goed getraind te hebben bij het fietsen (trouwens handig bij iedere sport).

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 25 nov 2015 00:09

Sweety2008 schreef: Voor mijn buikspieren heb ik me deze schuine bank gekocht. Werkt perfect. :mrgreen::)
Zo slecht zo'n schuine bank, hiermee train je meer benen en rug dan je buikspieren + hoog risico op blessures.

Gewoon vlak op je rug op een matje, benen en billen los van de grond en vooral niet te ver omhoog komen. Handen losjes in je nek of voor je uit, niet gebruiken om je omhoog te trekken.
Langzaam opbouwen in setjes van 10, naarmate je langer traint zullen het aantal setjes dat je doet toenemen.
Afbeelding

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 05 jan 2016 21:56

Ik ben sinds een maandje bezig met core oefeningen voor mijn rug die ik ergens op internet heb gevonden. De pijn is er nog wel, maar het is al minder erg. Hopelijk blijft het zich zo verbeteren!

De laatste tijd maak ik best progressie met fietsen. Waar ik wel soms tegen aan loop is dat mijn benen soms ff heel zwaar voelen, terwijl ik denk dat ik qua hartslag nog niet aan mijn max zit. Ik wil sneller/beter, maar dit houd me tegen nog om het maximale er uit te halen.
Ik kan steeds iets harder en dat is leuk om te zien! Volgend voorjaar wil ik eens gaan kijken naar een Garmin, hopelijk kan ik door de hartslag meter meer progressie zien en zien wat mijn max is. De hoofdreden waarom ik ermee in mijn hoofd zit is vooral de navigatie en hierdoor de mogelijkheid om leuke routes uit te zetten.

Plaats reactie