Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Auw mijn rug

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 28 sep 2015 18:33

Ik heb geen idee waar TS voor staat, behalve dan voor teamspeak een programmaatje wat gebruikt word voor gamers. Maar goed ik begrijp dat je mij bedoelt.
Mijn Focus Mares AX heeft een framemaat M en dat is 56cm. Ik ben zelf 1m80. Ik heb de fiets laten aanmeten door 12go biking. Toen ik gisteren langs wat winkelruiten fietste zag ik er wel goed uit op mijn fiets, maar goed ik ben geen kenner.
Een racefiets heb ik niet.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 sep 2015 18:54

Danny091283 schreef:Ik ben niet echt wezen crossen nog. Ik heb zeg maar 75% op de weg gereden en 25% wat meer offroad. Ik zal het proberen wat rustiger op te bouwen.
Hoe meer de geometrie van de fiets waar je aan gewend bent, afwijkt van de fiets waar je aan moet wennen, hoe groter de impact op je lichaam. Dat levert dus gewoon pijntjes op. Als je dan ook nog van verhard naar onverhard gaat, komt er nog een keer een factor bij. Zeker op de cx-er, want dat is echte hardcore.

(En als je ouder wordt, duurt het allemaal nog wat langer, maar daar lachen we om :P .)

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 28 sep 2015 20:41

Voordat je aan een 27-staps core-stability programma begint zou ik in ieder geval eens een waterpas op je zadel leggen, als het goed is staat hij namelijk bijna waterpas.

Als dat zo is zou ik even kijken hoe ver je je been strekt bij normaal trappen, als het goed is strek je je been net niet helemaal. Zo niet, kun je je zadel hoger of lager zetten (hoewel een hoger zadel niet snel zal helpen bij rugklachten).

Dan ga je kijken of je zadel naar voren of achteren moet, als het goed is zit je knie op het moment dat je trapper op 90 graden staat precies recht boven de as van je trapper.
Zo niet, dan zadel naar voren of achteren schuiven.

Als dit allemaal klopt staat je zadel goed, dus niet meer aan komen.
Heb je dan nog last van je rug, of het gevoel dat je op je handen hangt, of jezelf uit het zadel trekt, dan moet je je stuur gaan verzetten.

Zo zou je je stuur wat hoger kunnen zetten (spacers onder de stuurpen ipv. er boven), of de stuurpen omkeren, zodat je stuur als het ware dichterbij komt.

Of heeft 12Gobiking al deze punten al nagelopen?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 29 sep 2015 10:34

Beste Ruud,

Ik schrijf al geruime tijd op dit forum en geef gratis advies via het openbare deel van het forum, maar ook via privé berichten. Er zijn mensen die mijn berichtjes kunnen waarderen en er zijn mensen die mijn berichtjes niet kunnen waarderen.

Iets dat voor jouw werkt hoeft niet voor andere mensen te werken. Je kunt hierover je mening en ervaringen delen, maar dan zul je er ook rekening mee moeten houden dat er andere mensen kritiek op geven. Ik krijg ook regelmatig kritiek op mijn denkwijzen. Ik kan het alleen niet waarderen dat je mij lastig valt met privé berichtjes. Ik heb je gevraagd dit privé berichtje in het openbare forum te zetten zodat ik erop kan reageren. Jij zet echter een heel nieuw berichtje op het forum met een iets minder genuanceerde tekst.

Ik kan jouw privé berichten helemaal niet waarderen dus bij deze jouw privé bericht met mijn antwoord erop:
ruud_k schreef:Je begrijpt er echt niets van Alan... Jij hebt het alleen maar over boekjes en tegeltjes wijsheden.

Terwijl met 25 jaar duursport ervaring (waarvan 9 jaar sub top triathlon en 5 jaar wedstrijd Cross Country MTB) weet ik echt wel waar ik het over heb.

Dat programma, dat ik "even op Google heb gezocht" volg ik al sinds januari met variaties op het programma om de prikkel te houden. Raad eens ? Op langere afstanden NOOIT meer last van mijn rug, incl. zware beklimmingen etc.

Nu TS aangeeft dat hij nog niet veel het veld is in geweest is het mij ook wel duidelijk dat het aan de afstellingen ligt.

Maar je moet eens open staan voor alternatieven en eens buiten je gebaande paden denken en DOEN. Geloof me, daar word je beter van...

Succes, de eerste stap begint bij jezelf namelijk.

Ruud
Ik heb inderdaad niet veel praktijk ervaring. Ik zit de hele dag voor mijn computer schema's te schrijven en af en toe loop ik naar de koelkast voor een glas cola of een reep chocola. Tussen de middag beklim ik de trap naar mijn slaapkamer om daar een middag dutje te doen. Ik heb dit jaar toch al 510 km op mijn fiets gezeten en met mijn huidige gewicht ben ik meer dan tevreden. Tegen 25 jaar sub sub sub top triatlon kom ik inderdaad niet op.

Ik moet van jouw buiten mijn gebaande paden denken en doen. Ik geef terechte kritiek op een google schema dat toevallig voor jouw wel goed uitgepakt heeft. Iedere fysiotherapeut op dit forum zal kunnen beamen dat je iemand die rugklachten heeft geen sprong oefeningen laat doen om zijn core te verstevigen. De belasting op de rug zelf is dan veel te groot. Dus de TS (Topic Starter) heeft absoluut geen baat bij dat trainingsprogramma! Daar zit ook geen commerciële bedoeling van mij achter.

Ik heb je koolhydraat arme dieet met wetenschappelijk onderbouwde argumenten onderuit gehaald en nu krijg ik als kritiek dat ik niet opensta voor jouw alternatieve religie die je hier predikt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 sep 2015 10:48

Naast de sprongen zitten bevat dat schema wel meer zaken die niet echt aan te raden zijn. Ik heb heel wat dagen door geklikt, maar ik ben geen rustdag tegen gekomen. Dit is dus nooit een langere termijn vol te houden.
Daarnaast is de opbouw veel te snel voor iemand die een zwakke core heeft. Met daarnaast natuurlijk het risico dat oefeningen helemaal niet goed uitgevoerd worden, wat de kans op blessures groot maakt. Door de grote verscheidenheid aan oefeningen acht ik die kans vrij reeel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 29 sep 2015 19:23

Ik ben ook nog maar een beginner en ik weet dus ook niets over fietsafstelling enzo. Ik denk dat ik zaterdag maar eens langs een fietsenzaak rij voor een second opinion. Anders hoop ik dat er hier iemand is uit omgeving Soest die me kan helpen. Overigens heb ik ondanks mijn zere rug wel erg veel plezier in het fietsen.
Ik ga toch een paar core oefeningen doen van gcn. Als ik hierbij maar goed naar mijn lichaam luister en stop bij eventuele klachten.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 sep 2015 20:04

Danny091283 schreef:Ik ben ook nog maar een beginner en ik weet dus ook niets over fietsafstelling enzo.
Alles is te leren. Je kunt om te beginnen je nieuwe fiets naast je oude zetten. En dan eens een meetlint ernaast. Simpelste is de afstand tussen het bracket en het zadel te vergelijken. Maak anders een twee foto's; van elke fiets éen.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 29 sep 2015 20:15

Nou een city bike kun je niet echt vergelijken met een crossbike lijkt me.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 sep 2015 10:32

Je moet ergens beginnen :-)

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 01 okt 2015 20:37

Kan de pijn in mijn rug misschien komen omdat ik net 1 a 2 tandjes te zwaar trap? Ik vind het namelijk prettig fietsen op een lage cadans, maar nu weet ik totaal niet goed hoe ik mijn cadans moet plaatsen tov anderen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 okt 2015 20:54

Uitproberen. Lage cadans is zwaar voor je onderrug. Lichte cadans/hoge trapfrequentie is in het begin best moeilijk. Blijven oefenen is het devies.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 01 okt 2015 21:14

Danny091283 schreef:Sinds een 2 weken heb ik een cyclocross fiets, maar ik heb elke keer spierpijn in mijn rug. Vandaag heb ik 44 km gedaan en ben 2 keer moeten stoppen, omdat de pijn naar mijn benen zakte en daardoor niet echt kracht kon zetten.
Ik zie niemand hier speciefiek ingaan op dat zakken van pijn naar de bene hetgeen me toch echt wel cruciaal lijkt. Het zou op een hernia kunnen wijzen die door de grotere belasting op je onderrug (fietsafstelling/discipline) nu meer onder druk komt te staan.

Dat je in het begin met een nieuwe fiets (wellicht niet lekker afgesteld) krijgt op een tevens nieuwe discipline als off road rijden en crossen, spierpijn krijgt in je onderrug is an sich geen verassing/probleem.

Hoe manifesteert zich dat afdalen van pijn naar je benen anders dan 'geen kracht kunnen zetten'? Voel je verder nog iets?

Hoe voelt het de volgende ochtend?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie