Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Auw mijn rug

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 27 sep 2015 16:06

Sinds een 2 weken heb ik een cyclocross fiets, maar ik heb elke keer spierpijn in mijn rug. Vandaag heb ik 44 km gedaan en ben 2 keer moeten stoppen, omdat de pijn naar mijn benen zakte en daardoor niet echt kracht kon zetten.
Nu heb ik hier wat over gevonden op youtube en ik denk zelf dat ik nogal korte kuit spieren heb. Toen ik namelijk een oefening ging doen merkte ik al snel dat ik niet plat op mijn rug kan liggen en mijn benen verticaal kan krijgen. Mijn knie bleef wat ligt gebogen en als ik verder ging dan deed het zeer.
Weet iemand hier of ik dat kan trainen of dat ik ermee naar een huisarts/fysiotherapeut moet? Of valt het met veel fietsen wel op te lossen?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 27 sep 2015 17:01

Korte kuitspieren hebben niets met je rug te maken.

Op een crossfiets moet je ook een goede afstelling hebben. Daarnaast is het belangrijk dat je in het veld niet met een te lage trapfrequentie gaat rijden.

In het veld is core stability nog belangrijker dan op de weg. Met name de spieren in de heup zijn belangrijk om lage rug klachten te voorkomen.

Je kunt altijd naar een fysio gaan, maar je zou ook jezelf eens op een tacx kunnen filmen van voor, achter, links en rechts om te kijken hoe je op de fiets zit en of je geen "nutteloze" bewegingen maakt.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 27 sep 2015 17:53

Als je al zo snel (binnen een uur) klachten krijgt, lijkt me dat je fiets niet goed staat afgesteld.
Check in ieder geval even online (youtube bijvoorbeeld) wat basics voor fietsafstelling, en kijk of je fiets daar een beetje aan voldoet. met name zadelhoogte de hoek waarop je zadel staat, en de afstand tot je stuur kunnen rugklachten veroorzaken.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 27 sep 2015 17:58

Ik mag toch aannemen dat 12gobiking mijn fiets goed heeft afgesteld toch?
Vandaag ben ik niet echt aan het crossen geweest Alan. Ik heb vooral op de weg gereden en wat grind paadjes gepakt.
Hoe kan ik overigens weten of mijn cadans goed is zonder cadansmeter?

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 27 sep 2015 18:01

Danny091283 schreef:Ik mag toch aannemen dat 12gobiking mijn fiets goed heeft afgesteld toch?
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 sep 2015 18:59

Neem nooit iets aan wat je zelf goed kunt controleren.

Als je met CX begint, doet alles pijn. Je moet er gewoon aan wennen. Waarom denk je dat een cross maar een uurtje duurt? Die gasten kunnen heus wel langer fietsen, maar alles piept en kraakt na zo'n uur.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 27 sep 2015 22:15

Klinkt als een combinatie van een voor crossen te zwakke core en arm/borstspieren .

Vergeet ook niet dat 44km crossen niet niks is he ! Je hebt geen demping zoals bij een MTB, dus je lichaam moet al die klappen opvangen. Dat werkt door naar je rug. Als je core dan niet sterk genoeg is, dan ga je dat wel merken.

Ga dit programma maar eens volgen naast het fietsen en crossen, dan komt het wel goed met die core ;)

http://darebee.com/programs/30-days-of-hiit.html

joseph
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 18 mei 2009 22:33

joseph 27 sep 2015 22:42

Core stability inderdaad. Elk jaar begint het met rugpijn en na een paar weken oefeningen en vooral blijven rijden is het over..
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 28 sep 2015 07:13

Ik ben niet echt wezen crossen nog. Ik heb zeg maar 75% op de weg gereden en 25% wat meer offroad. Ik zal het proberen wat rustiger op te bouwen.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 28 sep 2015 10:40

ruud_k schreef:Klinkt als een combinatie van een voor crossen te zwakke core en arm/borstspieren .

Vergeet ook niet dat 44km crossen niet niks is he ! Je hebt geen demping zoals bij een MTB, dus je lichaam moet al die klappen opvangen. Dat werkt door naar je rug. Als je core dan niet sterk genoeg is, dan ga je dat wel merken.

Ga dit programma maar eens volgen naast het fietsen en crossen, dan komt het wel goed met die core ;)

http://darebee.com/programs/30-days-of-hiit.html
Even een schema op google opgezocht? Dat springen is inderdaad leuk voor de rug. Na drie dagen kun je helemaal niets meer!

Als TS nog niet veel in het veld gereden heeft dan zijn het toch de instellingen van je fiets die anders zijn. Film je zelf eens. Een andere optie is om de maten van je wegfiets op te meten en die over te nemen op je cross fiets. De cross fiets is net iets anders dan een wegfiets maar dan zit je waarschijnlijk dichter in de buurt bij de positie die je normaal hebt.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 28 sep 2015 11:19

vermeulen schreef:Als je al zo snel (binnen een uur) klachten krijgt, lijkt me dat je fiets niet goed staat afgesteld.
...................................... met name zadelhoogte de hoek waarop je zadel staat, en de afstand tot je stuur kunnen rugklachten veroorzaken.
Ik herinner me mijn eerste ATB; ik kon amper de pauze halen bij een toertochtje van 40 km door de pijn in mijn rug. Het zadel stond enigszins met met de punt omhoog in plaats van vlak. Dat aanpassen was een wereld van verschil.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 28 sep 2015 17:09

Alan Smeets schreef:
ruud_k schreef:Klinkt als een combinatie van een voor crossen te zwakke core en arm/borstspieren .

Vergeet ook niet dat 44km crossen niet niks is he ! Je hebt geen demping zoals bij een MTB, dus je lichaam moet al die klappen opvangen. Dat werkt door naar je rug. Als je core dan niet sterk genoeg is, dan ga je dat wel merken.

Ga dit programma maar eens volgen naast het fietsen en crossen, dan komt het wel goed met die core ;)

http://darebee.com/programs/30-days-of-hiit.html
Even een schema op google opgezocht? Dat springen is inderdaad leuk voor de rug. Na drie dagen kun je helemaal niets meer!

Als TS nog niet veel in het veld gereden heeft dan zijn het toch de instellingen van je fiets die anders zijn. Film je zelf eens. Een andere optie is om de maten van je wegfiets op te meten en die over te nemen op je cross fiets. De cross fiets is net iets anders dan een wegfiets maar dan zit je waarschijnlijk dichter in de buurt bij de positie die je normaal hebt.
Da's makkijk scoren Alan ! Maar nu is eea duidelijk gezien TS aangeeft nog niet veel in het veld heeft gereden.

Wat betreft dat schema dat ik "even van Google" heb geplukt. Ik begrijp dat dit een commercieel risico voor je handeltje is, maar feit is dat ik dit schema, met aanvullende programma's al sinds januari volg. Resultaat, hoe vermoeid ik ook ben door het fietsen van lange afstanden of juist meer krachtsinspanningen tijdens bijv het klimmen. Ik heb NOOIT last van mijn rug meer.

Jij zou beter moeten weten, al dat springen slecht voor je rug ? Niet dus, dat springen etc vang je op met... Juist !!! Je core.
Weer een bewijs dat al je goed bedoelde advies vooral op basis is van boekjes en tegeltjes wijsheden en niet op basis van ervaring en praktijk. Jammer voor je klanten.


@TS, wat is de maat van je crosser en wat is de maat van je racer ? Meestal koop je een crosser namelijk een maatje kleiner omdat je toch anders op een crosser zit + dat het nog wat andere voordelen heeft.

Desalniettemin, ik zou zeker beginnen met oefeningen om je core en je bovenlichaam te versterken. Daar word je een veel completere crosser van.

Plaats reactie