Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Auw mijn rug

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 24 mar 2016 10:43

ik heb dit topic gevonden en wilde eigenlijk niet voor elk dingetje een nieuw topic openen. Dus vandaar dat ik inbreek. Mocht het beter zijn om toch een nieuw topic te openen, moeten de moderators me maar hierop attent maken. Oke, nu naar mijn vraag.

Ik heb sinds begin dit jaar mijn stuurpen veranderd van:

Afbeelding

naar:

Afbeelding

Die hoge stuurpen zat op de tweedehands fiets die ik vorig jaar gekocht heb. Het zal wel comfortabel en prima. ik was beginner, dus ik vond het best. Ik wilde wat dieper gaan zitten, dus ik heb een andere stuurpen gekocht, rekening gehouden met de stack en reach. echter ik ervaar nu wat rugpijn...na het fietsen. dus tijdens het fietsen heb ik nergens last van. zou dit komen door de drastische verandering of kan ik gewoon niet zo diep zitten? ik ben nog niet bekend met core-oefeningen, hier wil ik wel mee gaan beginnen. 5 - 10 minuten oefeningen voor ik naar bed ga bijv.
is het fietsen aan het her-ontdekken

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 mar 2016 12:04

Ik zou er maar vanuit gaan dat het gewenning is.
Zou het na een paar weken niet beter worden dan kan je eens over maatregelen gaan denken.
Ik heb mijn hele carriere diep gezeten en als ik er noodgedwongen een paar weken uit ben dan voel ik mijn rug toch weer na de eerste rit en na de derde rit niet meer.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 mar 2016 12:39

Dat is wel een hele grote stap die je daar maakt.
Het zou gewenning kunnen zijn, maar ook iets anders. Niet iedereen is even buigzaam. Even een controlevraag: als je met je neus naar je knieën gaat, hoever kom je dan met gestrekte vingers? Wel je benen gestrekt houden!

De een legt fluitend zijn handen voor zijn voeten plat op de grond. De andere komt net voorbij de knie.

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 24 mar 2016 13:24

dank voor de reacties. ik hoop inderdaad dat het gewenning is. ik heb normaal gezien nooit last van mijn rug.
Nee_Nee schreef:Dat is wel een hele grote stap die je daar maakt.
Het zou gewenning kunnen zijn, maar ook iets anders. Niet iedereen is even buigzaam. Even een controlevraag: als je met je neus naar je knieën gaat, hoever kom je dan met gestrekte vingers? Wel je benen gestrekt houden!

De een legt fluitend zijn handen voor zijn voeten plat op de grond. De andere komt net voorbij de knie.
dank voor je raectie. ik weet dat het een grote stap is, maar mijn stuurpen heb ik omgedraaid. dus hij richt wat omhoog. als ik dat jouw controlevraag uitvoer kom ik tot aan mijn enkels ongeveer. ik kan net geen veters strikken ;-)

ik zie net dat ik in mijn eerdere post het had over stack en reach. dat is natuurlijk dom. ik bedoelde de afstand van zadel naar einde stuurpen.
is het fietsen aan het her-ontdekken

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 mar 2016 16:04

Nee_Nee schreef:Dat is wel een hele grote stap die je daar maakt.
Het zou gewenning kunnen zijn, maar ook iets anders. Niet iedereen is even buigzaam. Even een controlevraag: als je met je neus naar je knieën gaat, hoever kom je dan met gestrekte vingers? Wel je benen gestrekt houden!

De een legt fluitend zijn handen voor zijn voeten plat op de grond. De andere komt net voorbij de knie.
Niet zo heel relevant.
Ik kom niet eens met de vingertoppen op de grond en kan toch diep zitten, kwestie van heupbuiging en bekken naar voren kantelen.
Mede daarom is het van belang om niet te kort te gaan zitten, dat belast de rug meer dan wat gestrekter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 24 mar 2016 22:12

Keezx schreef:
Nee_Nee schreef:Dat is wel een hele grote stap die je daar maakt.
Het zou gewenning kunnen zijn, maar ook iets anders. Niet iedereen is even buigzaam. Even een controlevraag: als je met je neus naar je knieën gaat, hoever kom je dan met gestrekte vingers? Wel je benen gestrekt houden!

De een legt fluitend zijn handen voor zijn voeten plat op de grond. De andere komt net voorbij de knie.
Niet zo heel relevant.
Ik kom niet eens met de vingertoppen op de grond en kan toch diep zitten, kwestie van heupbuiging en bekken naar voren kantelen.
Mede daarom is het van belang om niet te kort te gaan zitten, dat belast de rug meer dan wat gestrekter.
Dank voor de tips. Vanavond begonnen met core oefeningen. Tsjonge, dat heb ik wel nodig...niet echt stabiel allemaal haha.
is het fietsen aan het her-ontdekken

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 10 jul 2016 22:20

Een maand geleden ben ik naar het Rijwielpalijs in Bilthoven geweest en daar nog eens naar de afstelling van mijn fiets laten kijken, want ik had nog steeds die rugpijn.
Ze hebben mijn zadel lager gezet en de blokjes onder mijn schoenen meer naar voren gezet. Sindsdien heb ik nergens meer last van en fiets ik gemiddeld ineens 3 a 4 km/h harder.
Het enige waar ik nu tegen aan loop is verzuring. Of dat door spierbouw komt, anaerobe vet verbranding of door het eten/drinken heb ik geen idee van.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 10 jul 2016 22:33

Danny091283 schreef: Ze hebben mijn zadel lager gezet en de blokjes onder mijn schoenen meer naar voren gezet. Sindsdien heb ik nergens meer last van en fiets ik gemiddeld ineens 3 a 4 km/h harder.
Sure :roll: Gemiddelde snelheid zegt enkel iets als je over erg lange tijd meet zodat diverse factoren zich uitmiddelen.
Danny091283 schreef: Het enige waar ik nu tegen aan loop is verzuring. Of dat door spierbouw komt, anaerobe vet verbranding of door het eten/drinken heb ik geen idee van.
Je zadel zal nu wel te laag staan. Zet het eens terug na eerst even de huidige stand te merken zodat je precies terug kunt.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jul 2016 10:04

"Anaerobe vetverbanding", zou fijn zijn als dat ook een optie was.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

EFV
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 sep 2014 16:48

EFV 14 jul 2016 11:11

Weer een iets andere insteek geloof ik: de bovenrug!

Ik heb de afgelopen 5 dagen 3x35km gefietst (wielrennen). Niks geks. De laatste ronde was eergisteren en sinds de dag daarna verga ik werkelijk van de pijn in mijn bovenrug. Tussen de schouderbladen. Alsof de hele boel in brand staat. Geïrriteerd/ontstoken gevoel. Zolang ik een beetje beweeg gaat het wel. Maar vanochtend fietsen naar mijn werk (stadsfiets) was geen pretje. En nu ook, zittend achter mijn bureau een continu zeurend gevoel tussen de schouderbladen.

Het enige dat wellicht anders is dan bij andere ritjes is dat ik wat dieper ben gaan zitten. Ik ben wat soepeler de laatste tijd waardoor ik lager in mijn stuur kan hangen. Kan dat er mee te maken hebben? En hoe kan ik dat voorkomen? Oefeningen, moet ik er even doorheen, stuur anders, zadel anders.. of gewoon niet zo diep willen zitten ;-)

Thanks!

Plaats reactie