Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maagproblemen bij inspanning

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 31 aug 2015 20:01

Het laatste jaar heb ik diverse keren gehad dat mijn maag begon op te spelen bij een zware inspanning. Meestal zat ik dan hoog in mijn hartslag en speelt het ineens op. Op een goede manier doorrijden is dan haast niet meer mogelijk. De energie is gelijk weg en zit niet lekker meer op de fiets.

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd om het te voorkomen. Ik heb gevarieerd in hetgeen ik voor het fietsen eet of wat ik tijdens fietsen eet. Ook heb ik meer of minder gedronken.
Het komt ook niet elke keer voor, maar ik denk dat ik het nu een keer of 5-10 heb gehad en de laatste tijd gebeurd het vaker.

Iemand die hetzelfde heeft of wie mij verder kan helpen in de zoektocht naar de oorzaak?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 aug 2015 20:40

Geen fris praatje, maar effe lekker kotsen, lucht geweldig op.

Het kan zijn dat er iets niet lekker op je maag ligt. Het kan ook zijn dat je lichaam zo hard moet werken dat de productie- en verwerkingsprocessen in je darmen stil komen te liggen.

Je sympatisch systeem (je gaspedaal) verbruikt dan zoveel energie dat er geen energie voor je parasympatisch (rempedaal) systeem meer over is (je darmen komen stil te liggen en je vertering krijgt de instructie "wachten jullie maar even") . Daar kan je maag verkeerd op reageren, wat jij ervaart als misselijk. Vandaar mijn opmerking over kotsen.

Je kunt varieren met met wat je wel/niet eet. Je kunt ook je gaspedaal wat minder ver in drukken. Dan blijft er energie over voor je spijsvertering.

Wat zegt de huisarts trouwens?

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 31 aug 2015 20:51

Het komt niet zo ver dat ik over mijn nek ga. Het zijn meer maagkrampen.

Ik heb nog geen overleg gehad met mijn huisarts.

Mijn werkgever (eerder serieus wedstrijden gefietst) adviseerde mijn een voedingsadvies te laten maken maar zou niet weten waar ik daarvoor terecht zou kunnen.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 31 aug 2015 21:03

@RobiOne met een voedingsadvies kan ik je wel helpen. In eerste instantie denk ik alleen niet dat voeding de oorzaak van je probleem is.

Je geeft aan dat het gebeurd bij zware inspanningen. Op een hoge intensiteit produceer je ook veel lactaat. Als je hele hoge lactaat waarden hebt kun je last van hoofdpijn krijgen, maar ook een zuur gevoel in je maag. Bij een sprint, zoals ik als zwemmer heb bij een 100m vrij, dan heb je eerder last van hoofdpijn. Bij langere inspanningen heb je langere tijd hogere verzuringswaarden, dit kan een kleine invloed hebben op de ph waarde in je lichaam.

Heb je wel eens last van brandend maagzuur?

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 31 aug 2015 21:38

Brandend maagzuur heb ik eigenlijk nooit last van, maar wel regelmatig last van hoofdpijn.

De hoofdpijn kan ik goed koppelen aan langdurig hoge intensiteit.
Voor mijn maag lijkt er nog geen echte structuur in te zitten maar lijkt eerder voor te komen met langdurige hoge intensiteit zonder herstel moment.
Het komt alleen niet per definitie voor een kan per keer verschillen.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 31 aug 2015 23:00

Ik denk dat het ook een beetje door aanhoudende vermoeidheid komt. Hierdoor heb je er eerder minder last van gehad.

Er zijn verschillende adviezen mogelijk, maar wat is slim?

Allereerst zou ik een tijdje terug naar de basis gaan en alleen een aantal rustige duurtrainingen doen. Dat is een optie die het best is voor de lange termijn periode.

Een andere optie is het nemen van bicarbonaat. Dit is een eiwit dat als buffer kan dienen. Maar goed te hard trainen en vermoeidheid los je niet op met een supplement.

Een laatste optie is eens een lichte maagzuur remmer proberen. Dat is ook eigenlijk een optie die de klachten misschien kan verminderen maar het probleem niet wegneemt.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 31 aug 2015 23:41

Oeps foutje. Bicarbonaat is wel een buffer maar natuurlijk geen eiwit.

Dat moet zijn beta alanine.

Bicarbonaat is wat lastig om in te nemen. Backing soda bevat bicarbonaat maar door het hoge natrium gehalte neem je dat niet zomaar in. Er zijn peperdure pilletjes te krijgen maar die bevatten bij lange na niet de hoeveelheid die gebruikt wordt bij onderzoeken.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 31 aug 2015 23:55

Alan Smeets schreef: Een laatste optie is eens een lichte maagzuur remmer proberen. Dat is ook eigenlijk een optie die de klachten misschien kan verminderen maar het probleem niet wegneemt.
Hoi Alan ik begrijp eigenlijk dit deel van je reactie niet temeer RobiOne zegt dat:
RobiOne schreef:Brandend maagzuur heb ik eigenlijk nooit last van, maar wel regelmatig last van hoofdpijn.
Mis ik wat?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 01 sep 2015 01:01

Beste Robi,

Wellicht slik je te veel lucht in. Moet je ook 'meer" boeren?

Groet

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 01 sep 2015 01:13

Probeer dus voornamelijk je ademhaling te beheersen. En probeer gedoseerd uit je bidon te drinken tijdens het sporten. Dit zijn vaker voorkomende klachten. Heb je ook klachten terwijl je je niet inspant? Brandend maagzuur hoef je overigens niet per definitie te voelen.

Gretz

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 01 sep 2015 07:02

@Alan: Kan dit ook voorkomen bij aanhoudende stress (werk)?
@rokseltje: Daar heb ik niet heel veel last van. Ik probeer mijn ademhaling wil onder controle te houden maar aangezien ik astmatisch ben (bijna klachten vrij) is het soms lastig. In het dagelijks leven heb ik een vrij zwakke maag die soms bij iets verkeerd eten overstuur is.

Gebruikersavatar
maikelvw
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 jul 2015 08:51

Gebruikersavatar maikelvw 01 sep 2015 08:07

Heb hier ook een tijd last van gehad bij langere inspanning met een hoge hartslag.
bij mij hielp het om licht verteerbare zaken te eten. voorheen at ik voor een tocht/wedstrijd bruine boterhammen met hagelslag, nu witte broodjes met kip. Tijdens een intensieve tocht/wedstrijd gebruik ik alleen maar gels en sportdrank.

Plaats reactie