Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maagproblemen bij inspanning

Gebruikersavatar
bdb01
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2014 16:26

Gebruikersavatar bdb01 01 sep 2015 16:20

Alan geeft eigelijk Al het antwoord is minder hard trainen hf niet omhoog krijgen duidt vaak op vermoeiedheid kan nog andere oorzaken hebben. Daarnaast heb je er last van met hoge inspanning. Mogelijk dat je lichaam het lactaat niet goed kan verwerken wat weer effect heeft op je ph waarde. Dit kan opgelost worden door voedingsadviezen, sportarts of een osteopaat te raadtplegen.

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 01 sep 2015 18:39

Zoals Rokseltje zegt zouden galstenen ook een pijn kunnen geven in de maagstreek, maar dat lijkt me sterk dat dit alleen bij grote inspanning gebeurt.

Wat nog wel kan zijn is dat het geen maagproblemen zijn, maar dat het hartproblemen zijn. Sommige mensen hebben in plaats van een druk op de borst meer het gevoel dat het maagpijn is. Wel iets om serieus mee om te gaan. Zeker ook omdat je schrijft dat je hartslag dan niet hoger komt dan 150bpm en dat even rechtop zitten (rustig aan doen) het probleem weer opheft.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 01 sep 2015 18:53

Ik denk niet aan Angina. Volgens mij zou je met hart problematiek ook meer andere klachten moeten krijgen. En Angina bijv. Zou al werdee optreden dan na zo veeel tijd inspanning. Volgens mij had Rob zowiezo niet zo lang kunnen rijden als hij een accuut hartprobleem had gehad. Maar ik weet het niet zeker ook..

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 01 sep 2015 19:01

Geen idee. Topic starter schrijft:
Het laatste jaar heb ik diverse keren gehad dat mijn maag begon op te spelen bij een zware inspanning. Meestal zat ik dan hoog in mijn hartslag en speelt het ineens op. Op een goede manier doorrijden is dan haast niet meer mogelijk. De energie is gelijk weg en zit niet lekker meer op de fiets.

Het lijkt dus met flinke inspanning te komen, vandaar mijn bericht om hier voorzichtig mee te zijn en dat het ook iets anders dan de maag kan zijn..... Ik zou zeggen: Naar de dokter.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 01 sep 2015 22:44

Ik denk zelf dat er wel wat ver gedacht wordt en dat het lijkt alsof ik ineens vanalles mankeer. :-)
De klachten komen alleen naar voren bij grote inspanning, dus ik denk dat ik het daar ook moet zoeken. Ik ben al een stuk wijzer geworden waardoor e.e.a. kan worden veroorzaakt bij hoge inspanning.
De komende tijd ga ik nog verschillende dingen proberen en ga ook wat minder intensieve ritten doen.

Als het dan niet minder wordt ga ik maar eens een (sport)arts raadplegen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 sep 2015 20:00

RobiOne schreef:De klachten komen alleen naar voren bij grote inspanning, dus ik denk dat ik het daar ook moet zoeken.
+1. Als je je max. niet helemaal tot het puntje opzoekt, blijft er in je lichaam energie over voor je maagdarmstelsel. Ik gok erop dat het dan wel goed zal gaan.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 03 sep 2015 12:27

Ik heb het ook weleens en als ik terugdenk komt het altijd doordat ik te lang wacht met eten/drinken en dan in 1x teveel naar binnen kieper. Dat pikt mijn maag niet. Ik moet mezelf echt er toe dwingen zeer regelmatig kleine hoeveelheden eten/drinken te nemen tijdens zware inspanningen, dan gaat het goed.

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 03 sep 2015 12:30

Ik ga hier de komende tijd inderdaad even op letten. Met de hartslag kan ik dit wel in de gaten houden.
Het eten verdeel ik ook zoveel mogelijk. Eigenlijk wil ik elke 30 min kleine hoeveelheden eten.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 03 sep 2015 14:05

Bij mij werkt het het beste als ik (bij zware inspanning dan) sportdrank met extra koolhydraten neem (Isostar rood bijvoorbeeld) en daar minstens iedere 10 minuten een flinke slok van neem. Vloeibare voeding dus. Ik ontbijt overigens ongeveer twee uur voor de start (zodat dat al aardig verteerd is) en vlak voor de start eet ik nog een "long energy" reep. Gelletje dat ik het beste verdraag is OTE (volgens mij wat lager gedoseerd dan de gemiddelde gel).

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 30 sep 2015 11:49

Brandendmaagzuur en angina pectoris hebben dezelfde symptomen. Geen risico nemen en direkt een cardio test laten doen. Een inspanningstest laat in 40% van de gevallen niet zien wat er met het hart aan de hand is, dus een cardioloog raadplegen. Bedenk dat jaarlijks meer dan 200 wielrenners in NL door een hartstilstand om het leven komen.
Augustus 2014 had ik plots bij inspanning op de fiets last van maag en keel. Steen in mijn maag en brok in mijn keel. Vaak ook het gevoel om over te geven. Huisarts hield het op maagzuur. Ik was het daar niet mee eens en bezocht hem de volgende dag weer. Hij persisteerde in maagzuur. Achteraf bleek het een instabiele angina pectoris te zijn. Ik was er snel bij en met 3 bypasses kan ik nu weer fietsen. Een van m'n beste vrienden was minder gelukkig: In juli stief hij in z'n slaap aan een stabiele vorm van de angina pectoris.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 30 sep 2015 12:03

Ik lees net dat jouw hartslag niet boven de 150 bpm meer komt. Herken ik. Het hart neemt zichzelf in bescherming en schakelt een tandje terug. Zelf zal je het idee hebben dat je, gelet op de inspanning die je levert een hartslag van 180 bpm zou moeten hebben. Zoek ogenblikkelijk een dokter om zekerheid te verkrijgen over jouw gezondheid.
Keep us posted want het is een onderschat probleem in de wielerwereld.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 30 sep 2015 19:07

+1
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Plaats reactie