Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maagproblemen bij inspanning

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 sep 2015 08:18

Wat en hoeveel heb je wanneer voor het fietsen gegeten?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 01 sep 2015 09:30

Ben je soms harstikke misselijk terwijl je je inspant? Want sat zou dan ook te veel of verkeerd adem halen kunnen betekenen. Met astma is dat sowieso wel voor de hand liggend. Je zou miss. Idd eens 2 weken remmers kunnen gebruiken. Mocht er dan een zweertje in het slijmvlies van je maag zitten wat ik niet denk. Zou dat kunnen herstellen.
Gr

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 sep 2015 09:42

Waar heb jij het nu allemaal over, ik kan er echt geen touw aan vast knopen. Je blijft er maar op door gaan dat de TS verkeerd zou ademhalen, terwijl ik daar geen enkele aanleiding voor zie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 sep 2015 10:12

RobiOne schreef:@Alan: Kan dit ook voorkomen bij aanhoudende stress (werk)?
Kan zeker want zware stress kan een lichaam compleet overhoop gooien. Veel meer dan je zou denken.
Maar ik zou met zo'n klacht gewoon eerst eens naar een dokter gaan. Mogelijk daarna een forum als dit als second opinion gebruiken. Vooral in de zin van: "komt dit iemand bekend voor?"

Succes, lijkt mee lastige klacht.

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 01 sep 2015 10:28

Ik heb dit ook gehad.Het was inderdaad een combinatie van stress, maar ook door overdag een tekort aan water.Ik heb mijn bidon nu op mijn werk bureau staan.
De dokter had bij mij omeprazol (maagzuur remmer) voorgeschreven, maar dit had er geen invloed op.
Laatst gewijzigd door rene-canyon op 01 sep 2015 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 01 sep 2015 10:42

@amclassic-fan: Bij wat langere tochten is dit meestal volle yoghurt met cruesli en daarnaast een bruine boterham. Ik heb geen grote maag, dus kan geen grote hoeveelheden eten tegelijk eten. Ik eet dit dan minimaal 1 uur voordat ik vertrek.
Tijdens het fietsen is heb ik meestal het volgende bij me: banaan, ontbijtkoek, sportreep (Born).

@rokseltje: Ik heb geen last van misselijkheid tijdens de inspanning. Alleen als mijn maag op speelt wil ik nog wel eens misselijk worden, maar dit is zelden. De ademhaling krijg ik meestal wel onder controle, maar soms speelt mijn astma op. Dit is mij afgelopen jaar misschien 1 of 2 keer overkomen.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 01 sep 2015 11:09

Zorro schreef:
Alan Smeets schreef: Een laatste optie is eens een lichte maagzuur remmer proberen. Dat is ook eigenlijk een optie die de klachten misschien kan verminderen maar het probleem niet wegneemt.
Hoi Alan ik begrijp eigenlijk dit deel van je reactie niet temeer RobiOne zegt dat:
RobiOne schreef:Brandend maagzuur heb ik eigenlijk nooit last van, maar wel regelmatig last van hoofdpijn.
Mis ik wat?
Een zuur gevoel in het lichaam en ook de maag is vrij normaal bij langdurige zware inspanningen. Als je zonder inspanning al last hebt van brandend maagzuur dan is dat bij zo'n inspanning meestal ook wel iets erger, daarom vroeg ik erna. Bij hoge lactaat waarden is misselijkheid en overgeven heel normaal.

Het zure gevoel kun je wel een beetje bufferen met een maagzuur remmer, maar goed eigenlijk is dat geen oplossing.

Als het aan de voeding ligt dan heb je er ook last van op lagere intensiteiten bijvoorbeeld sub-maximaal.

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 01 sep 2015 12:21

Alan,

als je aan astma leidt bijvoorbeeld. Dan veranderd regelmatig de PH van je bloed door verkeerd adem-halen. Dit kan sowieso bij elke vorm van chronische of accute hyperventilatie. Maar ook bij gewoon verkeerd ademen. Het komt ook voor bij bijvoorbeeld slecht ingestelde diabetes. Maar dan is het van een heel andere orde. Als het met adem haling te maken heeft is dit onschuldig. Maar natuurlijk niet goed.
Degene die mij boven dacht te kunnen ? Kan wat mij betreft het lazerus krijgen. Ik heb namelijk 3 jaar geneeskunde gestudeerd en weet wat betreft maag klachten en andere lichamelijke aandoening meer als de gemiddeld forum-gebruiker :D
Ik weet helaas niet exact wat topic-starter voelt tijdens het niet goed worden. Maar als hij mij dat gedetailleerd in een PB kan sturen kan ik hem wellicht ook een wat gedetailleerder advies geven.

Greetz/

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 01 sep 2015 12:24

Het kan namelijk tal van oorzaken hebben. Het probleem hoeft nieteens persé in de maag te liggen. Het kan zelfs zo zijn dat de buikspieren onbewust of bewust te veel gespannen worden gehouden en de maag het gevoel geeft verkrampt te zijn. Terwijl het gewoon een middenrif-spier is bijv.

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 01 sep 2015 12:24

Het kan namelijk tal van oorzaken hebben. Het probleem hoeft nieteens persé in de maag te liggen. Het kan zelfs zo zijn dat de buikspieren onbewust of bewust te veel gespannen worden gehouden en de maag het gevoel geeft verkrampt te zijn. Terwijl het gewoon een middenrif-spier is bijv.

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 01 sep 2015 12:38

Ik denk dat het verstandig is om het nog even aan te kijken en nog specifieker te kijken in hoeverre ik er een ritme in kan ontdekken. Daarna maar eens contact opnemen met mijn huisarts.

Voor die er iets aan hebben, dit is de activiteit waar ik er voor het laatst last van had:

https://connect.garmin.com/modern/activity/873592027

Het begon ongeveer rond 2.30. Daarna kon in mijn hartslag ook niet meer hoog krijgen. Ik kreeg hem niet meer boven de 150.

@rokseltje: Bedankt voor het meedenken. Op het moment dat ik er last van krijg voelt het als flinke maagkrampen en kan ik bijna niet meer normaal op de fiets zitten. Even rechtop zitten verlicht dan wel even. Ook rust etc verlicht, maar dat is tijdelijk.
Ik ben mijzelf op dit moment aan het aanleren om zoveel mogelijk met mijn buik te ademen ipv tpv van mijn longen.
Even even voor de duidelijkheid. Ik ben astmatisch, maar heb er bijna geen last meer van. Alleen bij flinke inspanning bij bepaalde weertypes speelt dit. (of als allergisch reactie op bijv. katten)

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 01 sep 2015 12:44

Zouden eventueel ook nog galstenen kunnen zijn.

Plaats reactie