Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hartslag

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 29 aug 2015 22:39

Hoe zit het met jullie trouwens met de hartslag-meter?

Ik wil dat ding niet dragen. Maar wel ´´beter´´ worden. Ik wil relatief makkelijk 2 uur hard kunnen fietsen. Zo tussen de 30-40 km-h en dat puur voor de lol.. Echter een hartslag,-meter slaat direct op hol als ik hem aan heb.. Die vliegen van hoog naar laag en alles hier tussen. Ik heb dus ook helemaal geen zin om zoiets te dragen.
Wat zou een geschikt schema zijn voor progressie en trainen zonder al te veel lastige shit er om heen.
Mijn hartslag is in rust in de ochtend ongeveer 55-60
Ik vind het eerlijk gezegd vervelend dat als ik lees over training ik overal dingen over de hartslag lees. Ik vind het namelijk gewoon veel belangrijker om met plezier te rijden en dus wél met het doel om beter te worden....
Iemand tips? voor een uur of 6 per week ofzo.

KuotaKharma
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2015 08:14

KuotaKharma 29 aug 2015 22:52

2 uur lang solo 40 rijden... met 6 uur training per week. Dat is op z'n zachtst gezegd nogal ambitieus...

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 aug 2015 22:57

rokseltje schreef:Hoe zit het met jullie trouwens met de hartslag-meter?

Ik wil dat ding niet dragen. Maar wel ´´beter´´ worden. Ik wil relatief makkelijk 2 uur hard kunnen fietsen. Zo tussen de 30-40 km-h en dat puur voor de lol.. Echter een hartslag,-meter slaat direct op hol als ik hem aan heb.. Die vliegen van hoog naar laag en alles hier tussen. Ik heb dus ook helemaal geen zin om zoiets te dragen.
Wat zou een geschikt schema zijn voor progressie en trainen zonder al te veel lastige shit er om heen.
Mijn hartslag is in rust in de ochtend ongeveer 55-60
Ik vind het eerlijk gezegd vervelend dat als ik lees over training ik overal dingen over de hartslag lees. Ik vind het namelijk gewoon veel belangrijker om met plezier te rijden en dus wél met het doel om beter te worden....
Iemand tips? voor een uur of 6 per week ofzo.
Heel simpel 3x2 uur hard blijven fietsen,want je bent totaal niet geïnteresseerd in hartslag en andere vervelende shit maar vraag wel om advies ;) .
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 29 aug 2015 23:01

Nouja in feite wel..
Alleen is het onmogelijk gezien mijn hartslag nogal raar is en een hart slag meter het geheel niet werkend maakt dus..
Maar is het wel mogelijk progressie te boeken door middel van 3x2 hard fietsen? Of heeft dat totaal geen nut,.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 29 aug 2015 23:06

Dat de hartslagmeter alle kanten op gaat, kan door een wapperend shirtje komen. Los daarvan, kun je op gevoel en ademhaling fietsen. Of gewoon lekker gaan fietsen. Van veel fietsen wordt je altijd beter. Het beste gebruik je dan echter ook geen snelheidsmeter.
Maar je had al links en rechts wat gelezen. Als het goed is, heb je dan ook gelezen dat zo hard mogelijk fietsen niet de methode is om beter te worden.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 29 aug 2015 23:11

juist wel die snelheidsmeter gebruiken. per week iets van:
1x 3 uur 26 km/h fietsen.
1x 2 uur 26km/h fietsen met 8 keer 5 min 40 km/h.
1 uur volle bak.

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 29 aug 2015 23:14

Ja precies, en daar kom ik dus niet precies uit EmPe.
Ik wil ook niet aan een stuk 40 rijden. Maar tussen de 28 en de 40 moet denk ik wel lukken. Ik maak nu rondjes die nog niet zo ver zijn tot plus minus 35 km... En inderdaad ik rij gemiddeld eigenlijk gewoon 30 met een uitschieter naar wat harder wat natuurlijk ook weer afhangt van de wind.
Dat van t wapperend shirtje is niet zo... Ik heb ´t zelfs als ik op m´n stoel zit.. Heb de arts er ook al naar laten kijken. ECG en conclusie is dat ik inderdaad een wel wat ´´overslaand´´ hart heb maar dit niet zo´n drama is.
Hoe zou ik het best 2 uur fietsen in kunnen kleden 3 keer per week? Dat is eigenlijk ook meer wat ik graag zou willen weten. De hartslagmeter lijkt me in mijn geval erg onhandig gezien ik elke keer gek wordt als ik op dat ding kijk.
Snelheidsmeter wil ik eigenlijk puur voor de ´´kick´´ willen hebben. Zodat mocht ik eens een stukkie écht hard gaan ik ook zie hoe hard.
wie van jullie fietst er ook wel zonder hartslagme ter??

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 29 aug 2015 23:15

thanx ! zulke info heb ik nodig BVE!!

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 30 aug 2015 00:03

Maar dan moet die 26km/u natuurlijk wel met wind mee en die 40km/u met wind tegen. Dat is natuurlijk met windkracht 5 of meer, anders is het vanzelfsprekend omgekeerd :D
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 30 aug 2015 11:03

intervaltraining kan ook zonder hartslagmeter, het is alleen wat moeilijker om de goede intensiteit te vinden.
Zoek naar een inspanningsniveau wat je 5 minuten (dat is langer dan je zou denken) vol kunt houden zonder compleet te verzuren; daarop moet je je intervallen doen, dus steeds een paar minuten hard, en dan een paar minuten bijkomen op een wat rustiger tempo.
Daar kun je een hogere topsnelheid mee trainen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 aug 2015 11:31

@rokseltje hoe serieus je opmerkingen zijn kan ik niet inschatten, maar eens zoeken naar een hartslagmeter die wel werkt? Ik ken het problem wel, maar een andere meter heeft me wel geholpen.

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 30 aug 2015 11:50

Wat heb jij nu voor meter JANS?
Ja 't is echt frustrerend dat ritme van me lollollol

Plaats reactie