Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hoe zit het met jullie zadelpijn

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 11 sep 2015 10:54

Ik heb eens 4 maanden lang bijna dagelijks gefietst, dwars door Afrika nog ook, 10.000 km in totaal. Geen noemenswaardige problemen, nouja, hooguit een schraal plekje zo af en toe. Maar op het zadel van mijn nieuwe triathlonfiets zat ik na 2 uur bijna te huilen van de pijn. Inmiddels heb ik dat vervangen en nu gaat het weer prima. Het is volgens mij een kwestie van: goede fietsafstelling + zadel + broek + aanvullende maatregelen zoals creme of vet of juist regelmatig scrubben (tegen puistjes). Zelfs het wasmiddel van je broek kan schelen. En daarbij wennen, je kweekt echt een soort eelt op je kont. En wat voor jou werkt, is een kwestie van veel experimenteren.

De oplossing voor die triathlonfiets was overigens ook een ISM-zadel, dat is zeker het uitproberen waard, want echt anders dan andere zadels - je kunt daar een testzadel van aanvragen. Op mijn race- en die Afrikafiets (expeditiefiets) heb ik een gewoner zadel, maar wat goed zit, verschilt ook per houding, en op zo'n tijdritfiets zit je meer voorover. Daarbij is ISM dus een verademing voor mij.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 12 sep 2015 23:26

Welk zadel gebruik je eigenlijk en heeft deze de juiste breedte tov je zitbotjes ? Zadelpijn kan tevens te maken hebben met de afstelling/geometrie van je fiets.

Verder is het "eelt" kweken. Als oud wedstrijd triathleet heb ik echt k i l o m e t e r s in m'n zwembroek gereden zonder ook maar enige vorm van zadelpijn.

Ik zou de zitbotjes eens (laten) opmeten en kijken of je de breedte van je zadel dan geschikt is en daarna verder kijken als dat het niet is.

Plaats reactie