Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoeveel trainen?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 24 aug 2015 22:56

Trainen op lage hartslag is alleen voor de mentaal ijzersterken weggelegd.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 24 aug 2015 22:59

Welnee, gewoon gaan geocachen onderweg en je niet druk maken.
Veni. Vidi. Fietsie.

bartvelobart
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mei 2015 18:46

bartvelobart 24 aug 2015 23:09

vermeulen schreef:
Alan Smeets schreef:
Echter lees ik ook op veel sites dat de zone voor duurvermogen nog lager ligt,
bijvoorbeeld hier (http://www.allesoverwielrennen.nl/train ... ingszones/)
waar D1 bij mij tussen de 120 en 140 zou liggen.

Fietsen met die hartslagen ervaar ik als slaapverwekkend en ook een beetje vernederend, omdat het echt heel langzaam gaat.
Maar ik merk ook dat ik na een uur (of meer) op zo een rustig tempo ook veel meer moeite heb om harder te gaan, bijvoorbeeld met tegenwind. Is dat een bekend fenomeen, of zit ik dan echt veel te langzaam te trainen?

Ik heb ook al een paar keer meegereden met mensen die wat traag rijden voor mij. Ik kwam dan uit aan een gemiddelde hartslag van 125 ofzo. Ik moet zeggen op het einde van die rit had ik duidelijk nog een versnelling in de benen maar de benen deden ook op mijn eigen gewone tempo al behoorlijk pijn. Ik denk dat je die 'basisbelasting', het gewoon rond draaien van de benen, zeker ook moet trainen en dat doe je wel, denk ik, door wat traag te rijden.

Een basisprincipe dat ik al eens gehoord heb: "Wat je doet, dat train je.".

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 25 aug 2015 06:56

@Jans je hebt niet de wijsheid in pacht. Maar dit is mij al vaker opgevallen dit altijd maar commentaar geven op andere hier.
Ghost Nivolet 6LC

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 aug 2015 08:51

vermeulen schreef:
Alan Smeets schreef:
Ik kan je de hartslagen doorgeven die ik zou gebruiken en bepaald heb uit die tijdrit, maar je kunt ook eens kijken of je ergens een test zou kunnen doen. Dan weet je meteen je zones en bij een goede test ook waar je nog kunt verbeteren. Ik kan je aanraden om mee rustige duurtrainingen te doen met een hartslag van in ieder geval onder de 140. Persoonlijk zou ik je zelfs nog rustiger laten trainen. Ik boek daar met mijn renners veel resultaat mee, maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn.
Ik probeer ook wat gerichter op hartslag te trainen; maar ik kom er niet helmaal uit;

Als ik de A. Cogan zones uitreken (http://home.trainingpeaks.com/blog/arti ... ing-levels), met als uitgangspunt 185 als omslagpunt, dan is zone 2 ongeveer 130 tot 155 slagen per minuut (69-83% van omslag). Dit zou dan de duurtraining zone zijn.
Echter is er in mijn ervaring een enorm verschil tussen 130 en 155; wat me ook logisch lijkt.
150 slagen per minuut vind ik zelf een fijn tempo, en dit rijd ik ook ongeveer op langere (70+) stukken en tussen intervalletjes om bij te komen.

Echter lees ik ook op veel sites dat de zone voor duurvermogen nog lager ligt,
bijvoorbeeld hier (http://www.allesoverwielrennen.nl/train ... ingszones/)
waar D1 bij mij tussen de 120 en 140 zou liggen.

Fietsen met die hartslagen ervaar ik als slaapverwekkend en ook een beetje vernederend, omdat het echt heel langzaam gaat.
Maar ik merk ook dat ik na een uur (of meer) op zo een rustig tempo ook veel meer moeite heb om harder te gaan, bijvoorbeeld met tegenwind. Is dat een bekend fenomeen, of zit ik dan echt veel te langzaam te trainen?
Alan deelt die zone 2 van Coggan op in 2 zones. Dus rustige duur en stevige duur. Beide is dus in de duurzone. hf 130 voelt inderdaad heel anders dan hf155. Het is in het begin inderdaad even wennen om op hf 130 te fietsen, terwijl je normaal 150 gewend bent. Je zult thuiskomen met het idee dat je eigenlijk niets hebt gedaan, maar dat is niet erg. Ik kan trouwens na 4-5u in de rustige duurzone behoorlijk moe thuiskomen ;), maar dit is een andere vermoeidheid dan als je steeds te hard fietst.

Ik fiets nu trouwens zonder moeite met hf 130 even snel/langzaam als voorheen met hf 145.

Succes!

koekiesbakker
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 nov 2014 12:04

koekiesbakker 25 aug 2015 09:36

vermeulen schreef: Echter lees ik ook op veel sites dat de zone voor duurvermogen nog lager ligt,
bijvoorbeeld hier (http://www.allesoverwielrennen.nl/train ... ingszones/)
waar D1 bij mij tussen de 120 en 140 zou liggen.
Als ik die waarde van onderste grens van D1 omreken naar je maximale hartslag volgens de site die je linkt, krijg ik dat je maximale hartslag 185 is. Je zegt juist dat dit je omslagpunt is. Als ik de bovenste waarde van 140 terugreken krijg ik maximale hartslag van 200. Als ik die 200 gebruik om daarmee onderste grens D1 te berekenen krijg ik 130, wat nog hoger is dan wat jij eerder berekent vanuit je omslagpunt. Volgens mij klopt er iets niet. Wat is je maximale hartslag?


[Off Topic - misschien iets voor een mod deze thread een beetje op te schonen?]

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 25 aug 2015 09:37

vermeulen schreef:Maar ik merk ook dat ik na een uur (of meer) op zo een rustig tempo ook veel meer moeite heb om harder te gaan, bijvoorbeeld met tegenwind. Is dat een bekend fenomeen, of zit ik dan echt veel te langzaam te trainen?
Waarschijnlijk bedoel je niet zozeer dat je moeite hebt om harder te fietsen, maar om een hoge hartslag te halen. Dit komt doordat je meer afkoelt met tegenwind en als je langzamer rijdt koel je nog meer af. Het halen van hoge hartslagen lukt alleen met een opgewarmt lichaam. Dus dit is een bekand verschijnsel.

Je kunt dit oplossen door je warm genoeg te kleden. Ook merk ik dat ik eerder een hoge hartslag haal met een hoge trapfrequentie. Dus niet stoempen op een zwaar verzet tegen de wind, maar juist zoveel mogelijk omwentelingen per minuut. Bij een stevige wind valt dat trouwens niet altijd mee.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 aug 2015 11:31

NuitKor schreef:Alan deelt die zone 2 van Coggan op in 2 zones. Dus rustige duur en stevige duur. Beide is dus in de duurzone. hf 130 voelt inderdaad heel anders dan hf155. Het is in het begin inderdaad even wennen om op hf 130 te fietsen, terwijl je normaal 150 gewend bent. Je zult thuiskomen met het idee dat je eigenlijk niets hebt gedaan, maar dat is niet erg. Ik kan trouwens na 4-5u in de rustige duurzone behoorlijk moe thuiskomen ;), maar dit is een andere vermoeidheid dan als je steeds te hard fietst.

Ik fiets nu trouwens zonder moeite met hf 130 even snel/langzaam als voorheen met hf 145.

Succes!
Het is even wennen, maar als je ervaart dat je er echt serieus harder van gaat rijden als het er op aankomt, dan raak je vanzelf gemotiveerd. Het gewoon echt een kwestie van met de rem op rijden. En als je vijf of zes uur in D1 rijdt, kan ik je garanderen dat je daarna slaapt als een os.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 25 aug 2015 12:02

koekiesbakker schreef:
vermeulen schreef: Echter lees ik ook op veel sites dat de zone voor duurvermogen nog lager ligt,
bijvoorbeeld hier (http://www.allesoverwielrennen.nl/train ... ingszones/)
waar D1 bij mij tussen de 120 en 140 zou liggen.
Als ik die waarde van onderste grens van D1 omreken naar je maximale hartslag volgens de site die je linkt, krijg ik dat je maximale hartslag 185 is. Je zegt juist dat dit je omslagpunt is. Als ik de bovenste waarde van 140 terugreken krijg ik maximale hartslag van 200. Als ik die 200 gebruik om daarmee onderste grens D1 te berekenen krijg ik 130, wat nog hoger is dan wat jij eerder berekent vanuit je omslagpunt. Volgens mij klopt er iets niet. Wat is je maximale hartslag?


[Off Topic - misschien iets voor een mod deze thread een beetje op te schonen?]
Idd een rekenfout, maximum hartslag is ongeveer 200, dus ondergrens D1 zou dan 130 zijn ipv 120.
Waarschijnlijk bedoel je niet zozeer dat je moeite hebt om harder te fietsen, maar om een hoge hartslag te halen. Dit komt doordat je meer afkoelt met tegenwind en als je langzamer rijdt koel je nog meer af. Het halen van hoge hartslagen lukt alleen met een opgewarmt lichaam. Dus dit is een bekand verschijnsel.
Dus dat "inkakken" komt gewoon door afkoeling?
Zou het dan helpen om af en toe een kort stukje wat harder te rijden om de spieren warm te houden? Of werkt een D1 training dan niet meer?
En klopt het dat je in D1 nog gewoon door je neus kunt ademhalen en zo nu en dan moet gapen?


Overigens stoemp ik nooit tegen de wind in, altijd een lekker hoog traptempo; Alleen om dan mijn hartslag onder de 140 te houden moet ik echt een koffiemolentje aanspreken.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 25 aug 2015 14:35

Ik schrijf al meer dan een jaar berichtjes op dit forum omdat ik het leuk vind om over training en voeding te praten. Ik heb een klein bedrijfje waarin ik sporters begeleid met hun voeding en ik maak trainingsschema's voor wielrenners en triatleten. Ik werk ook met een prof renner van het Belgische Lotto.

Op dit forum geef ik gratis advies. Mensen benaderen mij wel of ze mij iets kunnen betalen voor dit advies, maar via dit forum werk ik gratis! Ik denk dat al meer dan 50 personen mij benaderd hebben waar ik ook kosteloos advies aan heb gegeven. Daarnaast zijn er de discussie op het forum. In een enkel geval besluit iemand op dit forum om mij te benaderen voor trainingsbegeleiding. De tijd die ik in het schrijven van berichtjes op dit forum steek staat helemaal niet in verhouding met de inkomsten die ik krijg van de enkele sporter die via dit forum bij mij terecht is gekomen. Van reclame maken is dus absoluut geen sprake, een advertentie in een tijdschrift of op google levert mij voor veel minder veel meer op.

Als de moderators vinden dat ik reclame maak, dan moeten ze me daar op aanspreken.

Ik heb een bedrijfje, heb de tijd om af en toe hier iets te posten en meestal vind ik het ook nog leuk. Als mensen naar mijn maandelijkse inkomsten kijken dan zullen velen schrikken. Het is zeker geen goudmijn om in de sport te werken.

Hier naast staat mijn profiel foto. Een selfie gemaakt in het London Aquatic Centre. Ik ben een zwemmer. Ik werk echter al jaren in het wielrennen. Naast de grote omvang die ik in het water maak spring ik ook zelf wel eens op de fiets. Het ene jaar meer dan het andere jaar. Afgelopen jaar zat ik meer dan 3000km op de fiets, dit jaar pas 600km.


@Serbak er is ook een ander topic waar ik al eens iets over hardlopen heb gezegd. In jouw geval is het wel iets anders. Je bent ook een loper. In het andere topic wilden mensen looptrainingen doen om beter te gaan fietsen omdat looptrainingen niet zoveel tijd kosten.

Voor jouw is het makkelijker om op een normale intensiteit te lopen als iemand die net begint. In principe zul je van de looptrainingen en de fietstrainingen in de andere sport weinig merken. Doordat je relatief veel sport is je algehele conditie wel iets beter, hierdoor is het wel makkelijker om je loop of fiets prestaties te verbeteren als je daar specifiek aandacht aan besteed. Bij het lopen gaat het ook om de loop efficiëntie. Dus van fietsen naar lopen is lastig, maar een goede loper met een goede loopconditie kan als hij start met fietsen sneller zijn conditie verbeteren dan iemand die start met fietsen en niet sport.

@vermeulen, ik kom later op jouw vraag terug. Als ik weer wat tijd heb ;)

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 25 aug 2015 15:02

Herman_N schreef:Trainen op lage hartslag is alleen voor de mentaal ijzersterken weggelegd.
+1, niets zo verschrikkelijk als door brugklassers er af gefietst te worden :shock:
Maar het helpt wel degelijk: Met D1 In de winter zit ik op 23-24 km/h, in de zomer rond 28.

@Alan: Ik hoop dat je actief blijft op dit forum. Alhoewel bij jou rustige duur ook wel erg rustig is :roll: :lol: ;)
older Budweiser

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 25 aug 2015 15:13

Thanks Alan!

Plaats reactie