Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

water tekort?

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 31 jul 2015 09:32

Oei Alan / Amclassic,

Beetje off-topic maar wel interessant :!:

Nu word ik hier op het verkeerde been gezet. Ik heb altijd geleerd dat de inname max. 60-90 gr. koolhydraten per uur was. Dit hou ik bij lange tochten (cyclo's / ardennen) altijd aan.

Ritme: 1 bidon per uur (30 gr koolhydraten) + 1 reep (Powerbar met 40 gr koolhydraten). Laatste deel van de tocht als ik de repen beu ben nog 2 gelletjes voor de snelle koolhydraten. Als ik naar Alan's stelling kijk dan zou ik makkelijk 2 repen per uur + Bidon kunnen wegstouwen. Dat lijkt me vrij veel. Zeker voor maag/darmstelsel.

Uitgaande van zo'n 3000 kcal verbranding tijdens zo'n tocht kom je met Alan's hoeveelheden op netto +/- 0 uit (drank 125 kcal, reep 200 kcal x 6 uur). Lijkt me aan de hoge kant.

Maar ik laat me graag vertellen hoe het zit :)

Hans
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 31 jul 2015 09:51

Het advies blijft ook gewoon 30-60 gram koolhydraten per uur als je langer dan 1,5 uur gaat sporten.

Bovenstaande waarden zijn laboratorium waarden. Met 30-60 gram koolhydraten per uur houden de meeste sporters hun koolhydraat voorraad op peil.

Wat ik wilde zeggen was dat het lichaam enorme hoeveelheden kan opnemen als dat nodig zou moeten zijn. Je wilt natuurlijk niet dik worden door te sporten.

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 31 jul 2015 11:22

Alan Smeets schreef:
sjoerdth schreef:
Alan Smeets schreef:... Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is dat je, tenzij je heel veel zweet of dat het zeer warm is, je op een rit van 2 uur zeker voldoende vloeistoffen bij je hebt als je twee bidons met in totaal 1250ml drank drinkt...
Het kan misschien theoretisch wel uitkomen en geen kwaad kunnen, maar er is maar weinig kloteriger dan in de volle zon fietsen met een lege bidon smachtend naar een slok water :)
Het dorst gevoel wordt pas in werking gesteld als je meer dan 2% van je lichaamsgewicht aan water bent verloren!

Nogmaals, het is belangrijk om je inspanning volledig gehydrateerd te starten. Als je al gedeeltelijk uitgedroogd bent dan drink je het vochtverlies ook niet meer bij.

Je moet niet drinken om te drinken. Teveel drinken is absoluut niet gezond en als wielrenner wil je het extra gewicht er niet bij hebben.

Op een tocht van 2 uur en een marge van 2,75L zou je eigenlijk geen dorst moeten krijgen. Tenzij het erg warm is of je veel zweet. Ik denk dat TS misschien wel teveel drinkt of van te voren te weinig.

Ik ben benieuwd naar de waarden van de weegschaal
+1 voor de opmerking om te zorgen dat je gehydrateerd aan je rit begint.

Ik heb dan nog niet zoveel ervaring met fietsen, maar wel met andere sporten. Ik zorg altijd dat wanneer ik bv s avondspits ga sporten, ik op de dag zelf veel (water) drink zodat je niet met een achterstand begint.

Gebruikersavatar
noah race
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 apr 2015 10:19

Gebruikersavatar noah race 02 aug 2015 11:30

Wat een nuttig forum toch weer :-)

Gister een klein ritje gemaakt, 1 uur 20 min, met niet zoveel inspanning. Heb in die tijd 1,1 liter water gedronken. Voor en direct na de tijd op de weegschaal gestaan en het gewicht was precies hetzelfde.

Ik zal het nog eens testen met een langere rit en meer inspanning

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 aug 2015 12:55

Ik vind het nog steeds heel erg veel wat je drinkt. Je hoeft na je rit niet toch even zwaar te zijn, als je het in de uren na het fietsen maar aanvult. Of heb ik dat verkeerd begrepen Alan?

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 02 aug 2015 13:31

noah race schreef:Wat een nuttig forum toch weer :-)

Gister een klein ritje gemaakt, 1 uur 20 min, met niet zoveel inspanning. Heb in die tijd 1,1 liter water gedronken. Voor en direct na de tijd op de weegschaal gestaan en het gewicht was precies hetzelfde.

Ik zal het nog eens testen met een langere rit en meer inspanning
Als ik 1,5 uur met de racer onderweg ben heb ik aan een bidom van 500 ml meer dan genoeg. Meestal zit er zelfs nog wat in. Gisteren heb ik 55 km gefietst en het was warm nog niet echt heet heb er 2 uurtjes over gedaan en heb een bidon van 500 ml gedronken de ander was nog vol toen ik thuis aankwam.
Maar ja ik vind ook het hele drinkverhaal is voor iedereen anders.
Dus als jij dorst hebt moet je drinken en je niet druk maken om de hoeveelheid.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 02 aug 2015 13:53

Jans schreef:Ik vind het nog steeds heel erg veel wat je drinkt. Je hoeft na je rit niet toch even zwaar te zijn, als je het in de uren na het fietsen maar aanvult. Of heb ik dat verkeerd begrepen Alan?
Je moet het ook niet spannender maken dan het is. Het gaat niet echt of je nu exact even zwaar bent voor en na fietsen.
In mijn optiek kun je beter aanvullen tijdens dan na het fietsen. Tijdens het fietsen heb je er wat aan om aan te vullen. Erna boeit dat wat minder.
Enkel en alleen als je meer weegt dan heb je onnodig lopen lurken. Zou je meer dan zo ongeveer 2% gewicht hebben verloren, dan heb je te weinig gedronken al is er nog geen man over boord (tenzij het erg extreem is).

Ik deel niet de opinie om te gaan drinken als je dorst hebt (=te laat) en evenzo zie ik niets in het 'indrinken' .
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 02 aug 2015 19:58

Hier nog een tip voor het meenemen van grotere hoeveelheden water: er zijn bidonhouders waar zo'n 1,5 liter limonadefles in past, zie bijvoorbeeld deze link. Werkt prima (als-ie past op je frame).

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 02 aug 2015 20:54

louise schreef:Hier nog een tip voor het meenemen van grotere hoeveelheden water: er zijn bidonhouders waar zo'n 1,5 liter limonadefles in past, zie bijvoorbeeld deze link. Werkt prima (als-ie past op je frame).

Louise
Tot je bidonhouder met nokjes en al uit je frame scheurt. Dus niet zomaar op ieder frame plaatsen als je de boel heel wilt houden.

Gebruikersavatar
noah race
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 apr 2015 10:19

Gebruikersavatar noah race 02 aug 2015 21:22

Vandaag weer gefietst, nu 3,5 uur, 94km. Onderweg de bidons bij kunnen vullen. In totaal 2,2 liter gedronken. Deze keer was het gewicht weer precies hetzelfde. Onderweg nog wel 2 repen gegeten.

Het maakt me ook niet uit of ik nu lichter of zwaarder ben maar ik vroeg me af hoe jullie dat doen met water bijvullen. Maar schijnbaar ben ik dan gewoon een dorstig type ;)

@louise, grotere bidons of bidonhouders passen er helaas niet op, is het frame te klein voor

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 02 aug 2015 21:31

DvanW schreef: Tot je bidonhouder met nokjes en al uit je frame scheurt. Dus niet zomaar op ieder frame plaatsen als je de boel heel wilt houden.
Mijn man is er meer dan 10.000 kilometer mee door Afrika gefietst. En dat was niet bepaald over glad asfalt allemaal. Geen enkel probleem. Stalen frame.
Maar als het niet past, dan houdt het sowieso op natuurlijk.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 aug 2015 21:32

noah race schreef:@louise, grotere bidons of bidonhouders passen er helaas niet op, is het frame te klein voor
Dit http://www.specialized.com/lu/de/ftb/bo ... arbon-left zijn de bidonhouders die ik heb. Misschien dat je daarin wel een grotere bidon kwijt kunt omdat je ze opzij weg trekt.

Plaats reactie