Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

water tekort?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 aug 2015 22:08

louise schreef:
DvanW schreef: Tot je bidonhouder met nokjes en al uit je frame scheurt. Dus niet zomaar op ieder frame plaatsen als je de boel heel wilt houden.
Mijn man is er meer dan 10.000 kilometer mee door Afrika gefietst. En dat was niet bepaald over glad asfalt allemaal. Geen enkel probleem. Stalen frame.
Een tijdje terug ging er een verhaal dat met bepaalde typen raceframes zelfs 3/4 liter flessen te zwaar zouden zijn. Kan dat zo niet 1-2-3 terugvinden.

Niet voor niks denk ik dat dit aangeboden wordt door een bedrijf dat vooral vakantiefietsers van materiaal voorziet. Geen snelle Jelle's op dunwandig carbon of alu.

BTW
Over vochtverlies, op dit soort dagen kom ik makkelijk 4 kilo lichter thuis na een rit van 150-200 km. In extreme gevallen zelfs een keer 8 kg lichter. Da was nie goe. :roll:

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 02 aug 2015 22:19

NicoNB schreef:
Een tijdje terug ging er een verhaal dat met bepaalde typen raceframes zelfs 3/4 liter flessen te zwaar zouden zijn. Kan dat zo niet 1-2-3 terugvinden.
Hier dus:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 50#p845817
NicoNB schreef: BTW
Over vochtverlies, op dit soort dagen kom ik makkelijk 4 kilo lichter thuis na een rit van 150-200 km. In extreme gevallen zelfs een keer 8 kg lichter. Da was nie goe. :roll:
Idd. Nie goe. :D
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 02 aug 2015 22:50

noah race schreef:Het maakt me ook niet uit of ik nu lichter of zwaarder ben maar ik vroeg me af hoe jullie dat doen met water bijvullen. Maar schijnbaar ben ik dan gewoon een dorstig type ;)
Het maakt ook niet uit of je lichter of zwaarder thuis komt. Al kom je liever niet zwaarder thuis omdat je teveel gedronken hebt.

Ik wilde alleen aangeven dat je op zulke tochten niet heel veel meer water nodig hebt. Als jij voldoende gehydrateerd start dan kan je lichaam onderweg nog wat vocht verliezen. De waarden die jij nu aangeeft waarmee je op gewicht blijft zijn helemaal zo gek nog niet. Het is dus niet zo dat je extreem zweet en dus nog meer vocht nodig hebt.

Met een liter drinken en kleine slokjes drinken zou je bij je laatste rit ook geen problemen gehad moeten hebben;)

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 03 aug 2015 11:09

Heb zaterdag de Sean Kelly Classic gereden. Naar aanleiding van de discussie op dit topic even nog wat bewuster naar voeding/drinken gekeken. Was een mooie warme dag.

Eten: Ik heb mijn schema van 1 reep 40gr Khyd per uur aangehouden + wat ontbijtkoek/cake op bevoorrading. Dat was in principe wel voldoende. Maar dan wel echt dit aanhouden. Na houffalize te lang gewacht en dan is het ook nog rond de middag. Toen wel even vervelend hongergevoel gehad. even later ook een slecht moment in de rit.

Drinken: Schema 1 bidon per uur niet gehaald. Gevoelsmatig iets te weinig gedronken in het "middenstuk". Daardoor ( :?: ) na derde bevoorrading slecht moment. Tegen kramp aan. Vervolgens veel gedronken en toen laatste 25 km weer wel redelijk gefietst.

Mijn conclusie (voor mezelf :!: ). 1 bidon per uur + eetschema zoals boven klopt voor mij vrij aardig. Ik moet me er wel aan houden want anders kom ik in de problemen. Misschien dat de deskundigen dit niet helemaal onderschrijven maar voor mij werkt het zo.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

vijfer
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2015 16:50

vijfer 06 dec 2015 17:12

ik zweet me als een tierelier wanneer ik fiets, dus ik breng 2 bidonnetjes van een liter.
Vaak zijn ze op na mn ritje

vijfer
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2015 16:50

vijfer 27 dec 2015 14:14

Dus ik heb weer even rond gezocht, o.a. op https://nationaalgezondheidsforum.nl/sh ... anspireren
en daar hadden ze het over THERME producten, kent iemand deze? zijn deze er nog?

Plaats reactie