Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Marathon lopen

benny-boy
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 jan 2006 13:24

benny-boy 29 jul 2015 09:42

Hallo,

Na een aantal jaartjes vrij intensief te fietsen ben ik momenteel aan het twijfelen om eens te proberen
een marathon uit te lopen.
Kleine samenvatting van mezelf : 36jaar en sinds 5 jaar intensief fietsen.(ca.10.000km./jaar)
qua niveau : Criquellion rond de 5u12 (ca.top100)
In de winter loop ik ca.2xper week een uurtje aan 10km./h.

Ik heb het idee opgevat om in april 2016 mee te lopen met de marathon van Antwerpen.
Nu ben ik reeds een 2a3 keer per week aan het lopen (ca.1uur).
Ik wil me eens volledig klaarzetten voor deze marathon maar omdat ik het fietsen toch als voornaamste hobby beschouw, wil ik niet teveel qua niveau inboeten op fietsniveau .

Na mijn deelname in april wil ik namelijk snel enkele ritten in de ardennen doen (TBT -WaalsePijl) om dan als uiteindelijk doel in augustus een gooi te doen naar een top 100 in de crique.

Zijn er mensen die hierover enige tips(training) of ervaring hebben?
Mijn idee was om (in de winter+voorjaar) in de week de looptrainingen te doen en in het weekend een rit met de fiets.

mvg.
Benny

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 29 jul 2015 09:49

benny-boy schreef: Ik wil me eens volledig klaarzetten voor deze marathon maar omdat ik het fietsen toch als voornaamste hobby beschouw, wil ik niet teveel qua niveau inboeten op fietsniveau .
Een mooi streven, laat het me weten als het je lukt want ik vind dat zelf ook heel moeilijk. Ik doe alleen korte afstanden, maar ik moet dat echt goed doseren want hoe beter ik word met hardlopen hoe brakker ik ga fietsen.

In geval van trainen voor een marathon lijkt het ook nog eens een opgave om de trainingsarbeid qua uren goed te plannen. Misschien dat een van de triatleten op dit forum hier raad mee weten? Of beter nog: http://www.triathlonforum.nl/index.php

Succes.
Veni. Vidi. Fietsie.

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 29 jul 2015 10:04

Kijk ook eens bij Sportrusten. Www.sportrusten.nl

benny-boy
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 jan 2006 13:24

benny-boy 29 jul 2015 21:25

Bedankt alvast voor de reacties.

Omdat mijn schoenen reeds enige ouderdom hebben, ga ik me morgen een nieuw set aanschaffen en dit i.c.m. een voetanalyse om toch de perfecte schoen te hebben.

De bedoeling is momenteel om vanaf nu tot de winter vrij frequent te lopen(2a3/week) en dit in combinatie met een 2 tal wedstijdjes van ca.15 a 20km.
Die zie ik wel tegen december of een verdere training naar de marathon zin heeft.

Ik denk wel als ik nu reeds begin te lopen dat ik tegen april toch enig niveau kan bereiken.
Na maanden niets te doen loop ik zonder problemen in mijn eerste week 3x1uur .
Wel aan een heel traag tempo om overbelasting te voorkomen.

mvg.
B.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 29 jul 2015 22:33

Ja inderdaad kijken bij sportrusten, bij de methode waar zij van spreken train je minder kilometers ik geloof tot 14? maar helemaal zeker weet ik dat niet meer.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 29 jul 2015 22:37

TumTumTum schreef:In geval van trainen voor een marathon lijkt het ook nog eens een opgave om de trainingsarbeid qua uren goed te plannen. Misschien dat een van de triatleten op dit forum hier raad mee weten? Of beter nog: http://www.triathlonforum.nl/index.php

Succes.
Valt wel mee, 2x per week tempo/interval (bijv dinsdag en donderdag) en zaterdag lange duurloop. Op zondag lange duurrit. Maandag en woensdag rust. Eerste maanden ipv tempo/interval meer duur met langzame opbouw qua volume en intensiteit richting eind van het jaar. Vraag is of vooral zaterdag en zondag te doen zijn ook qua familie. Liefst doe ik zelf op woensdag en/of vrijdag corestability / kracht / flex oefeningen.

:mrgreen: met 2x per week zwemmen en je bent een triatleet.
What makes the boat go faster?

Plaats reactie