Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bike Fitting

Maruss
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 21 mei 2016 20:54

2 jaar geleden na een tijdje zelf aanpassingen doen zat ik eindelijk voor mijn gevoel lekker op mijn fiets. Toen zei iemand dat ik erg slecht op mijn fiets zat en dat een bikefitting wonderen zou verrichten. Na de bikefitting ging mijn snelheid wel iets omhoog, maar zat ik weer met lichamelijke ongemakken zoals beknelling en rugklachten.
Zoals Ernie al aangaf het is geen harde wetenschap en waarom zou jezelf niet een beetje experimenteren. Natuurlijk als het bij de aanschaf van een nieuwe fiets komt prima, maar zie het dan als uitgangspunt voor verdere finetuning obv de feedback die je eigen lichaam geeft.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 mei 2016 23:11

Vandaag voor het eerst een langere rit gemaakt met de nieuw opgebouwde Gazelle Champion Mondial. Setje inbussleutels mee en maar proberen. Ik was de straat nog niet uit of ik stopte al om het zadel een centimeter hoger te zetten. Een paar kilometer verder nog een halve centimeter. Na zes kilometer de beugels van de toe-clips geprobeerd maximaal naar voren te zetten, omdat ik er te veel met de tenen tegenaan zat. Na ruim een uur fietsen even gestopt om iets te eten. Bij nadere bestudering besloten het zadel een halve centimeter naar voren te zetten. Daarmee begon het er echt op te lijken. Ik zit er nu misschien nog wel beter op dan op mijn carbon racer. Met veel plezier er nog een rondje aan vast geplakt. Alleen de beugels van de toe-clips zitten nog niet ver genoeg naar voren. Vreemd genoeg had ik daar alleen rechts last val. Eens kijken of mijn andere setje beter past.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 mei 2016 13:43

EmPeHa schreef:Vandaag voor het eerst een langere rit gemaakt met de nieuw opgebouwde Gazelle Champion Mondial. Setje inbussleutels mee en maar proberen. Ik was de straat nog niet uit of ik stopte al om het zadel een centimeter hoger te zetten. Een paar kilometer verder nog een halve centimeter. Na zes kilometer de beugels van de toe-clips geprobeerd maximaal naar voren te zetten, omdat ik er te veel met de tenen tegenaan zat. Na ruim een uur fietsen even gestopt om iets te eten. Bij nadere bestudering besloten het zadel een halve centimeter naar voren te zetten. Daarmee begon het er echt op te lijken. Ik zit er nu misschien nog wel beter op dan op mijn carbon racer. Met veel plezier er nog een rondje aan vast geplakt. Alleen de beugels van de toe-clips zitten nog niet ver genoeg naar voren. Vreemd genoeg had ik daar alleen rechts last val. Eens kijken of mijn andere setje beter past.
Zo doe ik het ook bij een nieuwe fiets. Het finetunen gebeurt nu door bijvoorbeeld het zadel 2-3mm hoger/lager te zetten en dan eerst 250km te fietsen en wennen.

Ik heb hierbij wel geleerd om niet teveel zaken tegelijk of tijdens 1 rit te veranderen (bijvoorbeeld alleen schoenplaatje links en niet vaker dan 3x verstellen). Mocht je last krijgen en je hebt zowel je zadelhoogte als schoenplaatjes versteld, dan is het onmogelijk te traceren waar die pijnlijke knie vandaan komt. Ook heb ik mijzelf zo een keer overbelast op een nieuwe fiets dat ik dacht dat mijn schoenplaatjes goed stonden en vervolgens direct volle bak ben gaan fietsen. Het 'finetunen' is leuk, maar een compleet nieuwe fiets (bijvoorbeeld een cyclocross of atb) of nieuwe schoenen/plaatjes kijk ik wel tegenop.

Het belangrijkste is in mijn ogen om niet te veranderen om het veranderen. Als je zadelhoogte goed staat, blijf er dan ook vanaf.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 23 mei 2016 13:28

Het lijkt mij dat iedereen het zo doet, maar er anderhalve CM naast zitten met je zadelhoogte is meer roughtunen dan finetunen.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 23 mei 2016 15:00

Eerlijk gezegd denk ik dat het bij elkaar minder was. Ik kan wel met een rolmaat gaan meten, maar met andere pedalen en zadel dan mijn andere fiets blijft het dan ook een benadering.

HeJaWa
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2011 20:58

HeJaWa 23 mei 2016 21:00

Ik heb 2 jaar terug een bikefit gedaan bij Bike Passion in Almkerk. Hoewel ik al meer dan 25 jaar fietste, met nagenoeg de zelfde afstelling, kreeg ik wat lichte klachten. De 200 Euro die ik ervoor moest betalen, is de beste investering ooit. Niet alleen de klachten zijn verdwenen, maar ik heb nog nooit zo lekker op de fiets gezeten. Echt geweldig.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 25 mei 2016 17:25

Dit topic even verplaatst van 'techniek' naar dit onderdeel van het forum, past het beter m.i.

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 25 mei 2016 17:42

Ik heb vorig jaar een bg fitt meting gehad en ben er zeer goed over te spreken. Goed op de fiets gezet en met camera's alles bekeken. Heb nog nooit zo lekker op mijn fiets gezeten en ik presteer ook beter. Ruim 4 uur bezig geweest maar dat was geen enkel probleem.
Biking is Living!

ThijsvdnBerg
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19

ThijsvdnBerg 01 jun 2016 09:17

Heeft iemand ervaring met Papendal? Hoor hier altijd veel goede verhalen over.
Hopen dat een fietsmeting eindelijk wat bijdraagt aan het oplossen van mijn langdurige knieblessure.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 jun 2016 11:54

scoloo schreef:Ik heb vorig jaar een bg fitt meting gehad en ben er zeer goed over te spreken. Goed op de fiets gezet en met camera's alles bekeken. Heb nog nooit zo lekker op mijn fiets gezeten en ik presteer ook beter. Ruim 4 uur bezig geweest maar dat was geen enkel probleem.
Die BG fit is de methode van Specialized toch? Heb je dit gedaan met een nieuwe of bestaande fiets en als ervaren of beginnende fietser?

Ik zit er ook aan te twijfelen dit te doen. De website geeft aan een ca. 2.5u durende meting a €150,-.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 jun 2016 12:01

@ThijsvdnBerg Je kunt natuurlijk ook eerst één van de sportartsen daar consulteren.

Diretto
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 jun 2015 21:54

Diretto 15 jun 2016 11:13

aquabiker schreef:Ik heb 2 jaar terug een bikefit gedaan bij Bike Passion in Almkerk. Hoewel ik al meer dan 25 jaar fietste, met nagenoeg de zelfde afstelling, kreeg ik wat lichte klachten. De 200 Euro die ik ervoor moest betalen, is de beste investering ooit. Niet alleen de klachten zijn verdwenen, maar ik heb nog nooit zo lekker op de fiets gezeten. Echt geweldig.
Ik ben vorige week bij Bike-Passion (Jurrian van der Pijl) geweest. Wat een goede adviezen. Niet alleen positie goed gezet, maar ook goede adviezen om veel actiever te gaan zitten. Topvent.

Plaats reactie