Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bike Fitting

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 30 jul 2015 11:21

EmPeHa schreef:
Zorro schreef:En op een sloping frame (niet zeker of dat van toepassing was/is op wolly68) betekent dat tevens dat je verder achter het bracket komt te zitten en dus ook verder van je stuur.
Lijkt mij niet dat het daarbij uitmaakt of het een sloping frame is of niet. Dit komt door de hoek van de zitbuis
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde enkel en alleen te zeggen dat door het zadel hoger te zetten je dus ook langer komt te zitten.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 03 sep 2015 23:09

ik wil nog even op dit topic inhaken omdat ik er over denk om een (tweede) bikefitting te gaan doen. Alleen als ik dit topic lees, maar ook het stuk in fiets destijds over de ervaringen met verschillende fitters vraag ik me af of ik niet gewoon wat dingen moet gaan proberen. Ik vind het niet erg om geld aan een meting uit te geven, maar wil wel weten of ik er iets aan heb.

Ik heb in 2013 een bikefitting laten doen bij het MMC in Eindhoven, destijds was de kritiek hier op het forum nadat ik een foto van m'n fiets op het forum plaatste dat ik erg ver naar voren was gezet. Daarna m'n zadel met de rails toch maar in het midden gemonteerd en de zadelpen op 15 mm setback (m'n Canyon VCLS zadelpen heeft een setback van 15-35mm). Mijn zadelhoogte was na de meting op 746mm bepaald. Ik ben 177cm met een binnenbeenlengte van 86 cm. Stack van m’n huidige Canyon (maat M) is 560mm, reach is 382mm.

aandachtspunten:
- ik heb geen last van m’n knieën (schoenplaatjes zijn dus ook goed gemonteerd)
- ik heb wel last van m'n zitvlak, lijkt er soms op alsof ik liever verder naar voren wil zitten (schuif soms letterlijk even naar voren). Vooral als ik langere tochten maak lijkt het soms alsof er een zenuw ergens van onder bekneld raakt, na een tijdje gaat het vaak wel weer, maar de pijnscheuten zijn niet echt gerieflijk. (op mijn vorige fiets zat ik naar mijn idee wel goed, maar zat ik een stuk lager, weet niet helemaal precies hoeveel en had ik een zachter zadel)
- ook had ik regelmatig schuurplekken in m’n liezen, maar sinds betere broeken is dit redelijk opgelost
- in de bergen heb ik van dat naar voren willen schuiven geen last (wellicht vanwege andere gewichtsverdeling).
- ik reed altijd op het standaard zadel wat meegeleverd was (Selle Italia SLR, erg hard zadel).
- ik ben uitermate niet flexibel als ik de redenatie van fi’zi:k zou volgen zou ik een Bull zijn:

Afbeelding

- mijn in verhouding lange benen zorgen ervoor dat ik niet zo diep kan zitten. Ik rij dus nu met 16mm i-lock van Canyon + 25mm spacers). Bij de meting had ik de spacers verwijderd, en werd daar geen opmerking over gemaakt (maar er werd verder ook niet gekeken naar m’n flexibiliteit. Wat wel opvallend is is dat ik nu ik met die 16mm + 25mm fiets ik als ik soms stukken met m’n armen op het stuur rij (dus soort tijdrithouding) ik geen problemen met m’n rug oid krijg. Ik rij nu met een stuurpen van 100mm en m’n stuur heeft een reach van 80mm (ritchey wcs)

wat raden jullie aan? Toch een meting of gewoon (maar bij wie???) of gewoon eens wat dingen proberen? Ik denk aan:
-ander zadel (heb vanwege dat concept van fi’zi:k nu een aliante aangeschaft, en ga eens proberen of dat beter zit)
-zadelpen zonder setback monteren, om toch meer naar voren te zitten (je zou denken: neem misschien een maat kleiner frame, maar dan kom ik met m'n balhoofdlengte niet uit)
-zadelpen omlaag (dan ga je natuurlijk ook automatisch iets korter zitten door zitbuishoek)
-korter zitten (al zit ik natuurlijk ten opzichte van de meting al korter want hoe dieper je zit hoe langer je zit (vanwege balhoofdhoek)). Dit zou ik kunnen bereiken door een stuur met een kortere reach te monteren

speelt ook nog mee dat ik er aan zit te denken de CF SLX '15 (vorige frame verongelukt) die ik in bestelling heb staan te annuleren en een canyon CF SLX 2016 aan te schaffen waarvan de maat M een reach van 391mm heeft en een stack van 567mm. Dat laatste is dus niet het probleem, maar zou die lengte goed zijn?

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 04 sep 2015 02:39

Probeer eerst de juiste zadelpositie te vinden. Je zadelhoogte lijkt me correct, zeker niet lager gaan. Setback: heb je al eens de loodlijn door de knieschijf gecontroleerd? Is natuurlijk maar een vuistregel maar ik vind het toch een goed uitgangspunt. Let ook op dat je zadel niet teveel afhelt naar voor want dit kan de oorzaak zijn waarom je naar voor schuift. Zet zadel eens horizontaal mbv een waterpas. Mss is het meegeleverde zadel ook niet geschikt voor je, kan zijn dat het te smal is (zitbotjes meten) sommige zadels zijn juist geconcipieerd om gemakkelijk naar voor of achter te verschuiven.
Stackhoogte lijkt me ook meer dan voldoende vermits je zelfs met de armen liggend op het stuur geen problemen aan de rug ondervindt.
Reach van 382 en 10 cm stuurpen moet toch ook aardig in de buurt komen. Heb je een compact stuur?
Doe eens de bikefitting van competitif cyclist, ik heb er goede ervaringen mee.

appie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 okt 2004 03:05
Locatie: Amsterdam

appie 06 sep 2015 11:57

Heb onlangs een bikefit laten doen bij sma midden nederland in amersfoort. En heb grote spijt, dat ik dit niet veel eerder gedaan heb. Kreeg bij het fietsen na een half uur al last van mijn onderrug en nu is het zo goed als opgelost.
Tevens wordt deze bikefit hier (gedeeltelijk) vergoed door je aanvullende zorgverzekering.
Ik kan het iedereen aanraden om eens goed naar je houding te laten kijken.

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 18 mei 2016 07:39

Ik ben ook van plan een bikefitting te gaan doen . vanaf 80+ km's krijg ik toch wat last van mn onder rug en schouders.
Welke meetmethode ervaring jullie als een goede?
Heb nu een gesprek gehad met wat dealers van bikefitting.com en retul.nl maar ben er nog niet uit.
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mei 2016 08:32

Bikefitting.com is meestal geldverspilling. Leuk om te weten hoe je ongeveer moet komen te zitten maar niet meer dan dat.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 18 mei 2016 08:40

Ik heb begin vorig jaar een bike fitting gedaan bij velofysics in kapelle (zeeland). Ik had was last van mn knieën en met wat fiets aanpassingen en een wigje onder mn schoen plaatjes was het probleem verholpen. Tegelijkertijd de problemen met de knie opgelost mbv fysiotherapie. Zeer over te spreken. Mja... das wel helemaal in zeeland :-P
is het fietsen aan het her-ontdekken

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 18 mei 2016 11:04

Velometric en sma amesfoort schijnen ook goed te zijn.Wie heeft hier ervaring mee?
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 18 mei 2016 12:25

Ik heb tot nu toe 2x een meting en fietsafstelling gedaan bij Velometric. De 2e keer ben ik weer terug gekomen omdat ik de 1e keer zeer tevreden was. ;)

Wat mij betreft dus een aanrader!

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 18 mei 2016 16:15

Ik heb een retul bikefitting gedaan in Petten bij Beukers en dat is goed bevallen. Ik had last van ontstekingen in slijmbeurs in beide heupen, had geen idee of het wat zou helpen, maar ik kon niet meer op mijn zij slapen van de pijn, dus ik was vrij desperate en ik kreeg geloof ik ook nog 50 euro korting ofzo.

Her en der wat kleine aanpassingen gedaan en daarmee vooral de 'zijwaartse' beweging van mijn benen verminderd. Het is moeilijk om te bepalen of dat nou echt dé oplossing was voor mijn probleem, want ik heb natuurlijk ook meer rust gepakt en vooral korte ritjes gedaan, zoals dat nodig is bij ontstekingen. Maar het is nooit meer teruggekomen.

Zwasja
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 jul 2012 21:06

Zwasja 18 mei 2016 21:43

Ik zit ook te denken om eens een bikefitting te doen, maar hik nogal aan tegen de EUR 200,- en meer kosten. Ik vind dat nogal een prijs. Nu zie ik dat je ook bij futurum een bikefitting kunt laten doen incl dynamische test en zadelanalyse etc. maar dan voor de helft van dat geld.
Heeft iemand daar ervaring mee?

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 18 mei 2016 21:54

feddesman schreef:Ik ben ook van plan een bikefitting te gaan doen . vanaf 80+ km's krijg ik toch wat last van mn onder rug en schouders.
Het is niet een kwestie van "gewoon wennen" ?

Soms is het geoefende oog van een (betere) fietswinkelmedewerker / "mannetje binnen je fietsclub ook al voldoende om te zien of je te kort/lang/diep/hoog zit , en of je zadelstand/-breedte klopt, en DAN kan dat voordeliger zijn dan gelijk een volle bikefitting.

Zelf een prettige ervaring gehad met een uitgebreidere fietsbewegingsanalyse (Lucas Bos in Renkum, werkt met retul), ook omdat hiet een mix van fysiotherapeut & bikefitting is. ( schat een fysiotherapeut toch iets hoger in dan gemiddelde bikefitter)

Plaats reactie