Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bike Fitting

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 14 jan 2019 11:43

@jans, begrijp me niet verkeerd. Ik vind het heel goed als iemand zelf kritisch is over zijn eigen positie en daar wat aan wil doen. Vooral mee aan de slag gaan. Zelf nadenken is heel goed!! Het gaat er mij om dat iemand even uitgemaakt wordt voor een randidioot en er hele goede redenen kunnen zijn om juist wel een derde in te schakelen. Dat je met tien bikefits je ook tien verschillende afstellingen krijgt, vind ik op zich niet zo gek. Als je 10 juristen dezelfde casus geeft krijg je 11 verschillende oplossingen. 10 artsen 10 diagnoses, 10 fysio’s 10 evenzoveel verschillende behandeltrajecten... ik hoopte met mijn opmerking te bewerkstelligen dat er werd nagedacht over de term randidioot... dat lijkt niet te zijn gelukt, misschien had ik dat directer moeten doen..
:winkthumb:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 jan 2019 13:38

@Hendrikjan, even terug naar 10 bikefitters met 10 posities, daar heb je toch niets aan? Proefondervindelijk uitzoeken? Dan kun je net zo goed je eigen boerenverstand vanaf het begin gebruiken.
Zoals eerder gezegd, er zullen best uitzonderlijke gevallen zijn waar een goede bikefitter goed werkt kan verrichten.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 14 jan 2019 13:55

Het nuchtere verstand slaat hier toch wel weer een beetje door? In het geval van hendrikjan identificeert hij een afwijking die hij waarschijnlijk in redelijke mate heeft kunnen afvangen, maar naar zijn gevoel nog niet optimaal genoeg en gaat op zoek naar een expert met kennis, ervaring en kunde. Prima toch?

En 10 bikefitters, 10 posities: Gelukkig maar. Het is geen exacte wetenschap, als alle gemaakte 'keuzes' maar volledig in het totale plaatje passen.

Als je ziet hoeveel mensen niet optimaal op de fiets zitten, dan is daar inderdaad met gezond verstand best wat aan te doen maar waarom dan meteen die bike fitter role affakkelen? Niet iedereen heeft die benodigde kennis, ervaring en kunde zelf opgebouwd.

Over individuele bikefitters, bikefitsystemen, tarieven, methoden, procedures etc kunnen we dan wel weer leuk disccuseren lijkt mij.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 14 jan 2019 14:18

@jans Ik denk dat je het vermogen van mensen om een goede "zelf diagnose" te stellen overschat. En dat het boerenverstand niet altijd een goede raadgever is hierin. Neemt niet weg dat dat bij sommigen goed werkt.

Maar als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk, ik heb in de loop der jaren lage rug problemen ontwikkeld. Dat meende ik op de fiets te moeten oplossen door korter te gaan zitten. Mijn idee, dan zit ik rechter op, minder gestrekt, dan belast ik mijn rug minder. Na verloop van tijd, bleef e.e.a. toch problemen geven.. Horendol werd ik er van. En het plezier werd er niet groter op..

Uiteindelijk heeft een bikefit mij toch weer "goed" op de fiets gezet. Veel gestrekter dan ik ooit heb gezeten. Je zal misschien zelf zeggen, maar dat is toch logisch.. Na ja, voor mij was dat niet zo.. Heb ik mazzel met de door mij gekozen bikefitter? Misschien, misschien hadden ze het er allemaal uitgehaald.

Maar zoals ik ook al aangaf, zoveel artsen/ juristen / fysio's zoveel meningen. Dat zal je altijd houden. Er is niet 1gouden waarheid hierin. De een kan eventueel wel iets met een bepaalde vraag/ probleem en de ander niet. Of dat ligt aan de communicatie op dat moment of de scholing of de benadering? Ik heb geen idee.. Daarom zijn er ook zoveel verschillenden.. Maar "niets" aan hebben, gaat mij echt veel te ver.

Verder wat wouter schrijft :)
:winkthumb:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 jan 2019 14:52

hendrikjan schreef: 14 jan 2019 11:43 @jans, begrijp me niet verkeerd. Ik vind het heel goed als iemand zelf kritisch is over zijn eigen positie en daar wat aan wil doen. Vooral mee aan de slag gaan. Zelf nadenken is heel goed!! Het gaat er mij om dat iemand even uitgemaakt wordt voor een randidioot en er hele goede redenen kunnen zijn om juist wel een derde in te schakelen.
Ik maak niemand uit voor randidioot, maar gaf slechts het niveau aan waarmee sommige dingen aangepakt kunnen worden.
Als iemand geen idee heeft kan hij wel een duwtje in de goede richting gebruiken, maar in het algemeen is het toch wel heel erg simpel hoe je een beenlengteverschil kan compenseren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 08 mar 2019 01:53

Iemand ervaring met pedaalanalyse van bikefitting.com heeft dit nou echt een meerwaarde tov bikefit zonder zon analyse?
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 mar 2019 08:21

Eenmalig lijkt mij dit totaal nutteloos. Meten, een weekje trainen, weer meten en zo een paar weken doorgaan zou er misschien voor kunnen zorgen dat je iets efficiënter gaat trappen maar dan gaat het nog steeds over marginal gains.

Bikefitting.com blijft een antiek systeem, ook met deze aanvulling.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 mar 2019 10:13

feddesman schreef: 08 mar 2019 01:53 Iemand ervaring met pedaalanalyse van bikefitting.com heeft dit nou echt een meerwaarde tov bikefit zonder zon analyse?
Als je voetproblemen hebt tijdens het fietsen kan men d.m.v. drukmeting de drukpunten zien en deze eventueel corrigeren met wigjes en/of speciale inlegzolen.! ;)

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie