Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 13 jun 2015 11:42

Ik wilde naast het fietsen ook met hardlopen beginnen en nu mijn vraag moet ik ook met een beginnersschema beginnen of kan ik al iets verder gaan dan 1 minuut rennen 3 minuten wandelen? Ik wandel met mijn man al heel veel in het weekend. Dus ook door het fietsen en het wandelen heb ik toch een goede conditie opgebouwd lijkt mij.
Ghost Nivolet 6LC

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 13 jun 2015 11:45

Sweety2008 schreef:Ik wilde naast het fietsen ook met hardlopen beginnen en nu mijn vraag moet ik ook met een beginnersschema beginnen of kan ik al iets verder gaan dan 1 minuut rennen 3 minuten wandelen? Ik wandel met mijn man al heel veel in het weekend. Dus ook door het fietsen en het wandelen heb ik toch een goede conditie opgebouwd lijkt mij.
Eigen ervaring. Hardlopen en fietsen zijn 2 verschillende zaken. 100km fietsen met 32 gemiddeld gaat prima, maar na 5 minuten hardlopen ben ik zo dood als een pier. Daarnaast merk ik dat je daar nog duidelijk andere spieren gebruikt. Dus doe vooral niet te gek de eerste paar keren.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 13 jun 2015 11:52

Hardlopen met Evy is daar erg geschikt voor. :)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 13 jun 2015 12:20

Sweety2008 schreef:Dus ook door het fietsen en het wandelen heb ik toch een goede conditie opgebouwd lijkt mij.
Ja en dat is meteen de grootste valkuil voor veel fietsers die beginnen met hardlopen. Ze gaan te hard en te lang door want ze hebben al een redelijke conditie.

De belasting van spieren en gewrichten is heel anders dan bij fietsen en daar moet je lichaam aan wennen, dat moet je dus langzaam opbouwen. Gewoon met een beginners schemaatje beginnen dus. Je bent op hardloopgebied immers ook een beginner.

Ik ben een paar jaar geleden ook begonnen met dat schema van Evy en dat ging prima. Alhoewel ik niet zo erg hou van hardlopen met een walkman omdat die dingen constant uit je oor wiebelen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jun 2015 13:25

Gewoon een goed startschema opzoeken online. En JA, dat is saai, suf, kort en geeft eerste weken absoluut GEEN voldoening. Been there, done that. Gestart in augustus terwijl ik net de Marmotte had gereden, dus zeer goede conditie. Het is enorm frustrerend om dan paar minuutjes te hollen/wandelen, maar na een tijdje kun je toch probleemloos afstandjes gaan lopen. Belanrijkste advies wat iedereen je zal geven: wees voorzichtig met de opbouwsnelheid!!!!
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 jun 2015 16:30

Zoals al gezegd eerst eens rustig met Evy beginnen, of een ander schema wat makkelijk op internet te vinden is, onder de categorie opbouwen om 3km te kunnen lopen. Gaat het een keer niet, of wil je lichaam niet zo snel als de schema's dan gewoon nog rustiger aan doen.
In september begint op veel plaatsen weer Start-to-run. Ik heb dat een fijne opstap gevonden. Maar mijn lichaam heeft besloten dat lopen niet voor mij weggelegd is, dus dan maar fietsen.
Maar ik begrijp wel dat je het wilt proberen. Is onder de meeste weersomstandigheden te doen, een een half uurtje is in het begin al meer dan genoeg.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 13 jun 2015 16:55

Ik heb een fietsmaat die enkele jaren terug wilde gaan hardlopen. Die eerste keer liep hij 5 km aan één stuk, hij is nadien nooit meer gaan lopen :)
Dus zoals hier al werd vermeld: begin erg progressief, doe in het begin eerder te weinig dan teveel. Hou je strict aan een opbouwschema van bv "start to run" en let op voor evt. blessures.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 13 jun 2015 17:47

Wat leuk is is om een "tijdelijk" einddoel te hebben.

Zoek een beginnersprogramma uit voor bijvoorbeeld 5 km.
Kijk dan hoe vaak en hoe lang je moet trainen en wanneer je ongeveer je 5 km moet kunnen lopen.
Zoek dan een week na die datum een hardloopevenementje uit van 5 km om aan mee te doen. Ten eerste zijn die hardloopevenementjes vaak kleine feestjes (vind ik) en ten tweede heb je dan iets om naar uit te kijken. Dat je de gedrevenheid wel zult hebben om het gewoon af te maken geloof ik zo ook wel, dus punt 3 stok achter de deur laat ik maar achterwege. 8-)

Oh en als je echt serieus bent met je plan om te gaan hardlopen wacht dan niet te lang met de aanschaf van goede schoenen. Ik dacht indertijd dat het ook nog wel even op gare gympen kon, maar mijn gillende kuiten maakten duidelijk dat dat dus niet kon.
Veni. Vidi. Fietsie.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 13 jun 2015 18:25

Al het advies is hier al gegeven en ik kan het grotendeels beamen.
Ik ben vorig jaar in augustus begonnen met lopen, niet met Evy maar gewoon beginnen wandelen wanneer het nodig was. Het schema van Evy is voor een sportief iemand toch wel iets te langzaamaan vind ik, als is te langzaam opbouwen sowieso beter als te snel. Na een keer of drie kon ik 5km aan één stuk lopen. Vooral zien dat je in het begin twee dagen tussen je loopjes laat.

De grootste fout die ik gemaakt heb is om niet meteen echt goede loopschoenen te kopen, vanaf ik naar een kilometer of 7 a 8 begon te gaan vonden mijn knieën dat het genoeg was. Pas met betere schoenen kon ik langere afstanden aan.

Lopen is me beter bevallen dan ik gedacht had, zeker vanaf het een beetje begint te vlotten is het echt fun.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 13 jun 2015 18:31

Goede loopschoenen is idd erg belangrijk. Laat je best adviseren. Het kan zijn dat je een corrigerende schoen nodig hebt bij overpronatie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 jun 2015 20:55

En laat je niet gek maken door mensen als NoChain. Prachtig dat hij na 3 keer al 5km kon lopen, maar de meesten kunnen dat echt niet. Zelfs de rustig opbouwende programma's zijn voor veel mensen al te veel van het goede.
En wat schoenen betreft, ik kan het alleen maar bevestigen dat die wel erg belangrijk zijn, en voor een vrouw een goede sport BH.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 14 jun 2015 15:21

Ik heb vandaag aan de Ladiesrun in Rotterdam mee gedaan en ik heb aardig wat dames zich kapot zien lopen op die "lullige" 5 km. Toch te weinig training, te hard van stapel gelopen (!), te snel van start...en dan die 5 km niet eens uit kunnen lopen.

Niet onderschatten. Je hebt altijd topatleten en natuurtalenten die dat eventjes na drie keer trainen kunnen maar daar moeten gewone stervelingen niks van aantrekken. Ongetwijfeld goedbedoelde aanmoedigingen van dat soort "goden" om over grenzen te gaan die zij zelf niet hebben kan je beter naast je neer leggen tenzij je jezelf een blessure wilt lopen waardoor je straks misschien ook niet meer kan fietsen. En dat willen we niet hebben toch. :)
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie