Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8344
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 aug 2015 08:27

Sweety, Als ik me niet vergis is dit heeeeel slecht. Je hebt gewoon veel te hard gelopen. Dat gevoel had ik al toen je ergens anders plaatste dat je je hartslagmeter mee had. (Waarna je later schreef dat het als timer was). Je weet zelf ook wel dat je die minuut hardlopen niet rustig gedaan hebt. En raak niet in de war met zo'n appje, de volgende keer kan het rondje zomaar langer of korter geregistreerd worden
@Koekjesbakker. Als er "kleine" pijntjes zijn lijkt het me helemaal niet verkeerd om een week later hetzelfde te doen. Zelfs wat slimmer. Om nu op te geven bij de eerste beste "tegenvaller". Hiermee wil ik niet zeggen dat je met pijn moet gaan lopen. En zeker na een paar weken is er niets mis mee een week hetzelfde te doen als de week ervoor.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 aug 2015 09:25

Ik zal wel gek zijn, maar hielspoor en hardlopen blijf ik als een absolute no go zien!
Ach, ik zeg ook maar wat

2meter
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 aug 2010 22:54

2meter 07 aug 2015 09:34

Van hielspoor weet ik te weinig dus daarover even geen mening. Wil wel even onze ervaring delen.

Mijn partner heeft het 5km-schema van Evy gebruikt om "te leren" hardlopen. In het begin bleef ze telkens hangen in week 3/4, zeg maar vanaf het moment dat je richting de vier minuten hardlopen gaat. Ben toen met haar mee gaan lopen en bleek dat ze er een soort intervaltraining van had gemaakt, dus het hardloopgedeelte veeeeel te snel. Je bent dus niet de enige.

Zoals jij het schema nu hebt gelopen lijkt het ook meer op een intervaltraining. Het tempo waarin je de minuut hebt gelopen zal (gezien het totale gemiddelde) idd in de buurt van de 14km/h zitten. Wat je moet bedenken is dat de snelheid waarmee je nu de minuut hardloopt uiteindelijk ook de snelheid moet zijn waarmee je over een tijdje een complete 5km kan hardlopen (dus zonder stukjes te wandelen). Wanneer je eventueel met GPS de snelheid kan zien zou ik tijdens de hardloopfases onder de 10 km/h blijven.

In het begin zal dat fysiek misschien niet zo veel voldoening geven, je voelt de inspanning niet zo, komt redelijk uitgerust thuis. En dat is precies de valkuil waar je niet in moet vallen. Zodra de hardloopfases wat langer worden zal je merken dat het fysiek genoeg voldoening geeft.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 07 aug 2015 10:50

Afgelopen dinsdag eerst gefietst (vanuit het werk) en thuis gekomen, gelijk mijn hardloopschoenen aangetrokken en in mijn fietskleding 5 km hardgelopen. Wielrenners keken mij een beetje raar aan :-) Ging zo bizar goed dat ik gelijk een PR liep op de 5 km (20.05) Dat geeft moed voor de aankomende sprinttriathlon in Klazienaveen 23 augustus. Maar vanavond eerst de Zeven km van Zevenhuizen wedstrijd.


Fietsen:

https://www.strava.com/activities/361095953

Hardlopen:

https://www.strava.com/activities/361117719

koekiesbakker
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 nov 2014 12:04

koekiesbakker 07 aug 2015 11:01

Jans schreef:@Koekjesbakker. Als er "kleine" pijntjes zijn lijkt het me helemaal niet verkeerd om een week later hetzelfde te doen. Zelfs wat slimmer. Om nu op te geven bij de eerste beste "tegenvaller". Hiermee wil ik niet zeggen dat je met pijn moet gaan lopen. En zeker na een paar weken is er niets mis mee een week hetzelfde te doen als de week ervoor.
Mee eens. Ik vatte de "niet goed" alleen anders op en niet als "kleine pijntjes" of een "eerste beste tegenvaller". Verder bedoelde ik ook niet om dan te stoppen met hardlopen in het algemeen, maar slechts op die specifieke manier. Als die specifieke manier ervoor zorgt dat het "niet goed" gaat, probeer dan misschien een andere manier om te voorkomen dat het de week erna van "niet goed" naar "meer niet goed" gaat.
Sweety2008 schreef:Geen idee of dit goed of slecht is. Maakt ook niet uit is een begin.
Ik denk dat we in deze quote trouwens de perfecte samenvatting van deze hele thread hebben. Zinloos. Hopelijk zijn er anderen die wel nuttige informatie uit de discussie hebben kunnen plukken en er iets mee hebben kunnen doen, want dat heeft TS zelf in ieder geval niet.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 07 aug 2015 11:09

amclassic-fan schreef:Dat is slecht dus, want dat betekend dat je nog steeds niet rustig aan doet, maar die ene minuut gewoon vol gas gerend hebt.
Niet waar heb ik niet ik kan nog niet eens hard rennen hoor.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 07 aug 2015 11:19

Die dag had ik het ook steenkoud als ik harder gerend had dan had ik het niet zo koud gehad. Ik had ijskoude handen en voeten toen ik thuis aankwam.
Alleen een hete douche knapte me op en een dubbele espresso.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 07 aug 2015 11:43

Dan heb je waarschijnlijk de statistieken verkeerd afgelezen. Zoals hierboven al voorgerekend is het aannemelijk dat je 5km/h wandeld. 10*2minuten 5km/h is 1,6 km wandelen.

Blijft er nog 2,4 km over in 10 minuten. Wat gelijk staat aan ruim 14 km/h.

Dat is best stevig...
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 07 aug 2015 13:23

Iemand die net begint red geen 14 km/h gem. Ook niet op intervallen. Die gegevens kloppen niet of zijn verkeerd geïnterpreteerd.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8344
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 aug 2015 14:30

Bij Sweety zijn wel meer dingen die anders zijn dan bij anderen. Op het middenblad kan ze 20 km/u niet halen. Ze gebruikt alleen de twee kleinste bladen achter, maar krijgt het wel voor elkaar om de ketting naar het kleine blad te laten vallen.
Ze kan alleen fietsen als ze een heel groot verzet draait en kan niet hardlopen, maar gaat met een snelheid van 14km/u en dat met een hielspoor. Ik begrijp sowieso al niet als je al fietst wat je met hardlopen wilt als je hielspoor hebt. Dan kom je toch niet eens op het idee om het ook maar te proberen?
@RVV Of ze heeft toch stiekem een ander schema gelopen. Als je op iets van je hartslagmeter moet kijken, kun je zomaar beslissen even 10 sec. door te lopen, of 10 sec. eerder te beginnen dan zou moeten.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 07 aug 2015 19:27

14 km per uur, even doortrainen en je bent een leuke mila atleet :)
Hier is het ding sweety en ik blijf er bij, op een fietsforum vragen stellen over hardlopen en beginnen met hardlopen met een oude blessure en zonder enige begeleiding. Met als enig doel dat je niet aankomt.

Laat ik als voormalig annorect, sportvrouw, hardloper, trainer en van vrouw tot vrouw je het nieuws even brengen: JE BENT NIET HEEL VERSTANDIG BEZIG.

Waarom ben je nog niet naar een trainer gegaan. Bij de atletiek vereniging hebben ze beginnerslessen en de Run2Day heeft in heel Nederland gratis technieklessen, anders kan je voor een euro of dertig mee doen met start to run. Allemaal opties. Ze zijn wel spannend, ik vind het nog steeds spannend als ik met een groep train en ik ben de trainer hè :)
Maar doe jezelf en ons een plezier, probeer het eens bij die clubs.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 07 aug 2015 21:10

Op dit moment zijn nog overal vakanties de hardlooptrainingen starten pas in september weer. Dus moet ik nog even wachten.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie