Trainen voor hellingen van 12+%

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
jorisb
Forum-lid
Berichten: 1280
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 21 mei 2015 11:10

Om makkelijker te klimmen moet je zorgen dat je een hoger vermogen kan trappen. Maakt dus niet zoveel uit hoe en wat je traint, als het vermogen maar wordt vergroot (op omslagpunt het liefst).
Wil je op souplesse tegen12% oid rijden, dan zal je of veel vermogen moeten leveren of een hele lichte versnelling moeten rijden. Maar wat is voor je souplesse, praten we dan over 90 rpm, 100 rpm?

Wat me een beetje verbaasd is dat je zegt dat je door die ene kilometer a 14% de hele dag last van jouw bovenbenen houdt. Dat je het na de helling voelt snap ik, maar niet dat het de hele dag duurt.

Ben benieuwd hoeveel rpm je reed op dat stuk. Daarnaast, probeerde je om jouw trapfrequentie zo hoog mogelijk op te voeren of heb je juist rustiger gereden en berust dat je moest "stoempen"?

Ben het helemaal eens met 53x11; naar mijn idee is er niet zoveel mis mee om een stukken te stoempen met een 50 a 60 rpm..

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 21 mei 2015 11:21

Tracing_NL schreef:@ Alan, ik neem aan dat je met kleine cassette bedoelt : weinig tandjes ipv veel tandjes
Ik heb 13x28 met een kleine cassette bedoel ik 12-13x23. Ik had het met de AGR niet verwacht dat er zoveel deelnemers met zo weinig tandjes op hun cassette reden en ben er op de Cauberg, waar ik gestaan heb, op gaan letten.

Ik had eerst een 26 toen ik deze fiets kocht, maar die 28 heb je echt nodig in Limburg. Ik heb een triple maar dat kleinste blad gebruik ik zo goed als niet hier.

Op een lange tocht in de Ardennen zou ik hem wel gebruiken. Je kunt wel steeds op stoempen trainen, maar je moet toch meer vermogen gaan trappen, of op hetzelfde vermogen soepeler.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 7706
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 mei 2015 11:29

Thanks ;-)
Ik ga een "F*ck souplesse, ik ga lekker stoempen" clubje oprichten!
Klimmetjes als de Redoute fiets ik vaak niet eens op het lichtste verzet op, naar mijn gevoel kan ik meer vermogen leveren (en dat vooral langer volhouden) als ik dat met 34x23 of 34x21 doe ipv met 34x25). Net ff gespiekt op Strava, maar bij mijn laatste poging (die overigens niet erg snel was) trap ik inderdaad rond 60 rpm omhoog, en mijn knieen doen het nog steeds!.
>12% op souplesse oprijden is een illusie. Dat je daarna niet herstelt is idd niet helemaal de bedoeling. Ofwel je hebt dit soort dingen gewoon veel te weinig gedaan, ofwel je duurconditie is gewoon niet zo goed, ofwel je vergeet dat je na de klim ff bij moet komen ;-)

EDIT: typo
Laatst gewijzigd door 53x11 op 22 mei 2015 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 21 mei 2015 12:07

La Redoute is nog relatief kort vergeleken met langere klimmen in de bergen. Ook daar heb je stukken die +10 of +12% zijn. Je hoeft niet met een TF van +90 naar boven te rijden, maar op die langere klimmen scheelt +70 +75 ook al.

Het is makkelijker om meer vermogen te produceren door meer kracht te leveren

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 21 mei 2015 12:37

Ik heb volgens mij 32 achter (zal voor de zekerheid nog ff kijken thuis, ben niet zo into fiets techniek zeg maar, dat staat op de agenda kom komende winter te leren :)). Iig voor de normale klimmetjes tot 8% gewoon voldoende, Amstel Gold ging vrij soepeltjes.

Op goede dagen ligt m'n cadans bij dat soort klimmen op 90+. Kan niet helemaal terughalen wat mijn cadans op die belachelijke stijle stukken was, maar dat zal niet veel meer dan 50 of 60 zijn geweest (eerder 50 dan 60). Snap ook wel dat ik daar geen 90 haal, dat boeit me ook niet.

Gaat mij er meer om dat die impact dusdanig groot is dat ik het er de rest van de dag niet beter op werd. Idd er kwamen er nog een stuk of 5 of zo. Ben wel boven gekomen, vind het ook niet erg dat het harken wordt in plaats van "mooi fietsen" (als je mij en mijn fiets ziet snap je wel dat uiterlijk mij niet zo bar veel doet).
Minder gewicht zal natuurlijk helpen (weeg helaas nog steeds net onder de 100 kilo, en met fiets en drinken in de camelbag op de rug erbij is het dus 115kilo wat omhoog moet).

Maar goed, lijkt er dus op neer te komen: meer vermogen kunnen trappen? En dat betekent dus krachttraining (al dan niet met leuke oefeningen op de fiets in plaats van saai gewichten duwen in de sportschool).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 4560
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 mei 2015 12:41

Idd, vaker doen.. of specifiek oefeningen erop doen, gaat je op de enkele klim helpen.
Maar de crux zit m, zo te horen, vooral in de last die je daarna over houdt en waar je dan de rest van de tocht ook echt last van houdt.

Volgens mij is dat stukje 2 ledig op te lossen:
- enerzijds meer trainen aan de brede basis, zodat je na de inspanning weer sneller kunt herstellen (hartslag zakt sneller terug en op de lagere hartslag krijgt je lichaam meer kans op herstel).
- anderzijds, strategie na zo'n klim iets aanpassen. Evt bovenaan net een minuutje of 2 langer bijkomen wellicht, of al fietsend, vooral de eerstvolgende 10 a 15km.. zover dat gaat, je inspanning verlagen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 7706
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 mei 2015 12:42

@Alan: Volgens mij hebben we het hier over korte steile klimmetjes.
In de bergen fiets ik liever ook geen lange stukken met 50 rpm. Dat komt desondanks wel eens voor, meestal bij een inzinkinkje, maar ik neem liever een mooi oplopende cassette mee dan dat ik een 28 of nog groter monteer als verzekering voor dat ene moment dat het niet lekker gaat. Dan maar ff doorbijten.
Voor de Ardennen of Limburg heb je m.i. juist niet per se een extra-super-licht verzet nodig, de klimmen zijn daar of steil en kort, of wat langer (Rosier, Baraque Friture), maar dan zijn ze weer alles behalve steil.
(En verder geef ik nou eenmaal graag wat tegengas tegen alle licht-lichter-lichtst roepers. Ga gewoon fietsen, en als je echt niet omhoog komt, dan koop je bij de plaatselijke fietsenboer een groter kransje. De fietsenboer onderaan Alpe d'Huez moet daar volgens mij schathemelrijk mee zijn geworden ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1280
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 21 mei 2015 13:01

Ik ben ook helemaal niet voor stoempen of daarop trainen, maar als het een keer voorkomt dat je een steil stuk tegenkomt dat het dan niet zo'n probleem moet zijn om met een veel lagere trapfrequentie te rijden.

Denk niet dat krachttraining oid zou helpen. Door goed te trainen wordt je beter en kan je meer vermogen trappen en dus kan je dat steilere stuk ook wat beter aan.

Wat ik wel heb gemerkt is doordat ik begin dit jaar eigenlijk alleen bezig ben geweest met heel veel rustige duur op het vlakke ik moeite kreeg met een hogere weerstand. Ineens een veel hoger vermogen moeten trappen viel me tegen, terwijl dat eerder minder erg voelde.

Ik weet niet hoe je traint, maar wellicht kan het helpen door af en toe ook eens korte blokjes met meer weerstand en/of een lagere trapfrequentie te doen ipv alleen maar lage weerstand en rustige duur.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 21 mei 2015 14:47

De vraag is ook ; wat is je vermogen dat je langdurig op de vlakke stukken kan volhouden ? Als dat maar 160-180 watt is, dan ga je bij- laat ons zeggen- 300watt al redelijk in het rood moeten gaan. Op een steile helling ga je daar niet echt gevleugeld mee omhoog gaan.

DDX
Forum-lid
Berichten: 3458
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 21 mei 2015 23:35

Hebben we het nu over de Rue Tesny klim die als eerste echt serieuze klim in de klimclassic route zat ?
Die was wel iets meer dan 14% :)
http://www.klimtijd.nl/beklimming/tesny

Ik heb hem met 400W gemiddeld omhoog getrapt met als lichtste verzet 39x30 waarbij m'n cadans toch zelfs onder de 50 dook :
http://www.strava.com/activities/306534 ... /3150/3373
Als je zoals dwangarbeider aangeeft minder vermogen kan leveren zonder zwaar het rood in te gaan ben je wel gebaat bij een 34x30 of 30x30 om zo'n klim op te komen.

Training in Nederland zou dan zijn met windkracht 7 tegen ook met cadans van 50 en dan zo hard mogelijk proberen te gaan voor 5 minuten.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 635
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 22 mei 2015 08:55

Zoals altijd zit hier ook een stuk persoonlijke voorkeur in.

Imho is klimmen met een kadans van 90rpm+ niet efficient, niet leuk en schiet ook niet op. In de laatste jaren redelijk wat geklommen (oa 2 keer marmotte) , voor mij (met de nadruk op voor mij ;) ) klimt het het lekkerst met een frequentie rond de 85 rpm. Om in de alpen met frequentie onder 70 rpm te rijden is ook niet echt fijn. Harken is echt niet goed hier.

Voor wat betreft korte steile klimmen (redoute / stockeu / thier de coo (toevallig dit weekend gedaan :) )) neig ik wel naar zelfde mening als 53x11 , maar minder dan 60 rpm is wel heel weinig. Ik zie wel veel fietsers naar boven rijden op miniverzetjes waarvan ik denk; schakel op, dan rijd je echt veel lekkerder. Bovendien is voor dit soort klimmen de techniek van staand klimmen bedacht. Als je die goed toepast kom je ook makkelijker boven. bv redoute:
eerste stuk zitten, bij eerste steile stuk (stukje eenrichting) staan, op tussenstuk zitten, even "herstelllen", laatste steile stuk staan en je bent boven. Appeltje eitje :mrgreen:

Maar klimmen doe je vooral op je eigen manier. Er is niet één goede manier. Ieder lichaam, bewegingsapparaat en "hoofd" is anders. Niet te veel alleen maar doen wat een ander zegt. Dit forum is ideaal daarvoor:

" Onderzoek alles, en behoud het goede"

vwb training voor ardennen, kijk ook even bij vraag en antwoord rubriek in de laatste fiets. Daar wordt exact dezelfde vraag gesteld.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

ThijsvdnBerg
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19

ThijsvdnBerg 22 mei 2015 09:05

Kom zelf uit een plat stuk Nederland. Dus klim ook te weinig om er echt beter in te worden.
Wat ik doe om toch een beetje het gevoel te krijgen is zorgen dat mijn basis op orde is. Vervolgens heel simpel op de tacx, loodzwaar verzetje erop, cadans van 60 aanhouden en zo wat intervalletjes doen. Wel op de knieën letten, moet geen pijn gaan doen. Zo zijn m'n benen in ieder geval gewend aan de druk die toch anders is bij klimmen dan met bijvoorbeeld een forse tegenwind.

Krachtoefeningen in de sportschool werken bij mij altijd averechts. Of dat algemeen zo is weet ik niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers