Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen voor hellingen van 12+%

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 27 mei 2015 08:20

Mooi man, mensen die enkel theoretisch praten maar in het vlakke Nederland weinig echt lang kunnen klimmen.
Ook al ben je theoretisch zo op de hoogte van hoe je lichaam werkt, als je tijdens een (lange/harde) rit een >12% klim tegenkomt is het voornamelijk je hoofd die je naar boven trekt.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 27 mei 2015 08:26

jsprbcn schreef:Mooi man, mensen die enkel theoretisch praten maar in het vlakke Nederland weinig echt lang kunnen klimmen.
Ook al ben je theoretisch zo op de hoogte van hoe je lichaam werkt, als je tijdens een (lange/harde) rit een >12% klim tegenkomt is het voornamelijk je hoofd die je naar boven trekt.
De Moraal speelt idd een grote rol. Zeker als je links en rechts wordt ingehaald naar boven :mrgreen: .

Enige manier om in NL te triainen voor lange klimmen is tegenwind opzoeken, zwaar verzet kiezen, hartslag naar omslagpunt brengen en 60 rpm draaien. En dan heb ik het over wielertoeristen die naast werk&gezin proberen er uit te halen wat er in zit.

Als je 20 bent en tijd genoeg hebt zou ik de bergen vaker opzoeken.
older Budweiser

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 mei 2015 08:59

Niet echt lekker voor de knieën lijkt mij deze training.
Ik zou kiezen voor 90% omslag en hogere cadans en vooral ritme pakken.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 27 mei 2015 09:06

Tussen de oren is zeker belangrijk. Vooral als het steil, koud, nat of erg lang wordt.

Daarom is ervaring ook zo belangrijk. Ik weet nog goed dat ik de eerste keer bij De Muur aankwam. Ik scheet bij wijze van spreken in m'n broek. Er was toen (35 jaar terug) geen forum en nauwelijks boeken (Fiets kwam voor het eerst in de kiosk) en de intimidatie van een imago van een klim was toen veel groter. Ik was jong, sterk als een beer en het perfecte gewicht om rap omhoog te rijden. Toch was ik gewoon bang van die klim want op TV had ik meermaals profs van de fiets zien gaan.
Dat was het enige referentiepunt wat ik had.Nu 35 jaar ouder en een pak meer kilo's rij ik zonder met m'n ogen te knipperen De Muur op. Zelfs met een spiegelreflex om m'n nek om van andere foto's te maken. Ervaring. En die ervaring zorgt dat het in je kop goed zit.

Het gaat de topicstarter niet om toptijden te rijden. Hij wil soepel boven komen zonder als een prof te gaan leven. Dat is toch (zoals Kilowat mooi aangeeft) binnen de beperkingen wat aan krachttraining (tegen de wind) doen en uiteindelijk toch veel beklimmingen doen om ook die ervaring te vergroten..
Je moet ook wennen aan het gevoel (net of er iemand aan je fiets trekt :shock: ) wat het is om de zwaartekracht te overwinnen en meer ervaring zorgt gewoon dat je relaxer op die fiets gaat zitten. Relaxer betekend dat je ook wat soepeler rijdt, maar uiteindelijk is er voor ieder wel een percentage dat soepel niet meer van toepassing is :mrgreen:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 mei 2015 09:08

Die knieën angst bij lage rpm snap ik niet. Ik heb zelf jaren geroeid, en daar is, bij vergelijkbare kniestrekking, 30 slagen per minuut al vrij hoog. De krachten per been zijn daar dus veel hoger. Toch komen knieklachten weinig voor in het roeien.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 27 mei 2015 09:16

53x11 schreef:Die knieën angst bij lage rpm snap ik niet.
+1

Ik lees het in zoveel topics en snap er niks van. Heb door fietsen nog nooit wat aan m'n knieen gehad en week ik de sneeuw in de Dolomieten op een te zware versnelling. Meermaals 2 klassiekers in 1 weekend met toch iets te weinig reserve aan kransjes.

Knieen gaan volgens mij stuk als je middelen gebruikt die je over een grens drijven en de natuurlijk waarschuwingen onvoldoende werken. Of als je plaatjes scheef staan of je zadel veel te hoog of veel te laag.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 27 mei 2015 09:48

Gastheerg schreef:Tussen de oren is zeker belangrijk. Vooral als het steil, koud, nat of erg lang wordt.

Daarom is ervaring ook zo belangrijk. Ik weet nog goed dat ik de eerste keer bij De Muur aankwam. Ik scheet bij wijze van spreken in m'n broek.
Pff haha, ja ik ook. En daar was jij bij! Ik had dat ding zelfs nog nooit in het echt gezien.

Ik moet wel zeggen, als West Nederlander heb ik behoorlijk wat ervaring met tegen de wind in fietsen, maar ik vind het toch echt een heel andere ervaring dan klimmen. Het gaat niet alleen om de kracht die je moet leveren. Wat voor mij het zo verschillend maakt is dat als het tegen windkracht 7 even niet meer gaat je je benen stil kan houden...dan ga je langszamer.
Als je dat op een helling van 12% doet val je om. Tijdens het klimmen kan je je benen niet even stilhouden als het niet meer gaat, dat maakt het voor mij een soort van "do or die" actie. Je gaat in één keer naar boven, of je valt ergens halverwege op je plaat.
Maar ik heb dan ook slechts heel weinig ervaring, ik ben zeggen en schrijven 2 keer in Limburg en 3 keer op de Posbank geweest...dat is het dan. O ja, en een keertje in Vlaanderen toen een of andere vreemde forummeneer het in zijn hoofd haalde mij een keer die Muur op te slepen..:)
Veni. Vidi. Fietsie.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 27 mei 2015 10:34

Wat me vaak opvalt is hoeveel pijn de plattelanders in hun onderrug krijgen als ze gaan klimmen, zeker de langere. Dus ik zou zeggen; als jullie tegen de wind in met zwaar verzet willen trainen in de polder, doe dat dan ook handjes boven op het stuur en zo recht mogelijk zitten. Overigens 60 is voor de meeste mensen toch wel een overlevingskadans. Ik ken er maar héél weinig die dat draaien als standaard. Maar denken dat de 100 van de polder 100 in de bergen blijven is echt ijdele hoop. Je kadans is bergop lager dan wat je vlak rijdt.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 27 mei 2015 11:21

Turo de l'Home: 25Km in totaal met eerst 19Km 4-10% en dan 6Km 8-15%. Kadans tussen de 70-107 rpm (34/50 - 11/28)

Afbeelding

Afbeelding

Muziek op, genieten van het uitzicht en trappen maar 8-)

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 27 mei 2015 11:29

Ho Lee zjit, eerst al zo'n stuk klimmen en dan nog een toetje stijl. Oude holleweg doet mij al pijn :-D
Afbeelding

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 27 mei 2015 13:00

Sieper schreef:Ho Lee zjit, eerst al zo'n stuk klimmen en dan nog een toetje stijl. Oude holleweg doet mij al pijn :-D
Gezien de getoonde Watts kakte hij tijdens de laatste 6km dan ook wel 'n beetje in... Gemiddeld 229W over de hele klim en nog slechts 214W tijdens het steile toetje. ;)

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 27 mei 2015 13:13

Mooie klim, en dat zo vlak bij Breda.
Afbeelding

Plaats reactie