Mooi man, mensen die enkel theoretisch praten maar in het vlakke Nederland weinig echt lang kunnen klimmen.
Ook al ben je theoretisch zo op de hoogte van hoe je lichaam werkt, als je tijdens een (lange/harde) rit een >12% klim tegenkomt is het voornamelijk je hoofd die je naar boven trekt.
Trainen voor hellingen van 12+%
-
- Forum-lid
- Berichten: 2285
- Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
- Locatie: barcelona
- Contact
De Moraal speelt idd een grote rol. Zeker als je links en rechts wordt ingehaald naar boven .jsprbcn schreef:Mooi man, mensen die enkel theoretisch praten maar in het vlakke Nederland weinig echt lang kunnen klimmen.
Ook al ben je theoretisch zo op de hoogte van hoe je lichaam werkt, als je tijdens een (lange/harde) rit een >12% klim tegenkomt is het voornamelijk je hoofd die je naar boven trekt.
Enige manier om in NL te triainen voor lange klimmen is tegenwind opzoeken, zwaar verzet kiezen, hartslag naar omslagpunt brengen en 60 rpm draaien. En dan heb ik het over wielertoeristen die naast werk&gezin proberen er uit te halen wat er in zit.
Als je 20 bent en tijd genoeg hebt zou ik de bergen vaker opzoeken.
older Budweiser
Tussen de oren is zeker belangrijk. Vooral als het steil, koud, nat of erg lang wordt.
Daarom is ervaring ook zo belangrijk. Ik weet nog goed dat ik de eerste keer bij De Muur aankwam. Ik scheet bij wijze van spreken in m'n broek. Er was toen (35 jaar terug) geen forum en nauwelijks boeken (Fiets kwam voor het eerst in de kiosk) en de intimidatie van een imago van een klim was toen veel groter. Ik was jong, sterk als een beer en het perfecte gewicht om rap omhoog te rijden. Toch was ik gewoon bang van die klim want op TV had ik meermaals profs van de fiets zien gaan.
Dat was het enige referentiepunt wat ik had.Nu 35 jaar ouder en een pak meer kilo's rij ik zonder met m'n ogen te knipperen De Muur op. Zelfs met een spiegelreflex om m'n nek om van andere foto's te maken. Ervaring. En die ervaring zorgt dat het in je kop goed zit.
Het gaat de topicstarter niet om toptijden te rijden. Hij wil soepel boven komen zonder als een prof te gaan leven. Dat is toch (zoals Kilowat mooi aangeeft) binnen de beperkingen wat aan krachttraining (tegen de wind) doen en uiteindelijk toch veel beklimmingen doen om ook die ervaring te vergroten..
Je moet ook wennen aan het gevoel (net of er iemand aan je fiets trekt ) wat het is om de zwaartekracht te overwinnen en meer ervaring zorgt gewoon dat je relaxer op die fiets gaat zitten. Relaxer betekend dat je ook wat soepeler rijdt, maar uiteindelijk is er voor ieder wel een percentage dat soepel niet meer van toepassing is
Daarom is ervaring ook zo belangrijk. Ik weet nog goed dat ik de eerste keer bij De Muur aankwam. Ik scheet bij wijze van spreken in m'n broek. Er was toen (35 jaar terug) geen forum en nauwelijks boeken (Fiets kwam voor het eerst in de kiosk) en de intimidatie van een imago van een klim was toen veel groter. Ik was jong, sterk als een beer en het perfecte gewicht om rap omhoog te rijden. Toch was ik gewoon bang van die klim want op TV had ik meermaals profs van de fiets zien gaan.
Dat was het enige referentiepunt wat ik had.Nu 35 jaar ouder en een pak meer kilo's rij ik zonder met m'n ogen te knipperen De Muur op. Zelfs met een spiegelreflex om m'n nek om van andere foto's te maken. Ervaring. En die ervaring zorgt dat het in je kop goed zit.
Het gaat de topicstarter niet om toptijden te rijden. Hij wil soepel boven komen zonder als een prof te gaan leven. Dat is toch (zoals Kilowat mooi aangeeft) binnen de beperkingen wat aan krachttraining (tegen de wind) doen en uiteindelijk toch veel beklimmingen doen om ook die ervaring te vergroten..
Je moet ook wennen aan het gevoel (net of er iemand aan je fiets trekt ) wat het is om de zwaartekracht te overwinnen en meer ervaring zorgt gewoon dat je relaxer op die fiets gaat zitten. Relaxer betekend dat je ook wat soepeler rijdt, maar uiteindelijk is er voor ieder wel een percentage dat soepel niet meer van toepassing is
Die knieën angst bij lage rpm snap ik niet. Ik heb zelf jaren geroeid, en daar is, bij vergelijkbare kniestrekking, 30 slagen per minuut al vrij hoog. De krachten per been zijn daar dus veel hoger. Toch komen knieklachten weinig voor in het roeien.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
+153x11 schreef:Die knieën angst bij lage rpm snap ik niet.
Ik lees het in zoveel topics en snap er niks van. Heb door fietsen nog nooit wat aan m'n knieen gehad en week ik de sneeuw in de Dolomieten op een te zware versnelling. Meermaals 2 klassiekers in 1 weekend met toch iets te weinig reserve aan kransjes.
Knieen gaan volgens mij stuk als je middelen gebruikt die je over een grens drijven en de natuurlijk waarschuwingen onvoldoende werken. Of als je plaatjes scheef staan of je zadel veel te hoog of veel te laag.
Pff haha, ja ik ook. En daar was jij bij! Ik had dat ding zelfs nog nooit in het echt gezien.Gastheerg schreef:Tussen de oren is zeker belangrijk. Vooral als het steil, koud, nat of erg lang wordt.
Daarom is ervaring ook zo belangrijk. Ik weet nog goed dat ik de eerste keer bij De Muur aankwam. Ik scheet bij wijze van spreken in m'n broek.
Ik moet wel zeggen, als West Nederlander heb ik behoorlijk wat ervaring met tegen de wind in fietsen, maar ik vind het toch echt een heel andere ervaring dan klimmen. Het gaat niet alleen om de kracht die je moet leveren. Wat voor mij het zo verschillend maakt is dat als het tegen windkracht 7 even niet meer gaat je je benen stil kan houden...dan ga je langszamer.
Als je dat op een helling van 12% doet val je om. Tijdens het klimmen kan je je benen niet even stilhouden als het niet meer gaat, dat maakt het voor mij een soort van "do or die" actie. Je gaat in één keer naar boven, of je valt ergens halverwege op je plaat.
Maar ik heb dan ook slechts heel weinig ervaring, ik ben zeggen en schrijven 2 keer in Limburg en 3 keer op de Posbank geweest...dat is het dan. O ja, en een keertje in Vlaanderen toen een of andere vreemde forummeneer het in zijn hoofd haalde mij een keer die Muur op te slepen..
Veni. Vidi. Fietsie.
Wat me vaak opvalt is hoeveel pijn de plattelanders in hun onderrug krijgen als ze gaan klimmen, zeker de langere. Dus ik zou zeggen; als jullie tegen de wind in met zwaar verzet willen trainen in de polder, doe dat dan ook handjes boven op het stuur en zo recht mogelijk zitten. Overigens 60 is voor de meeste mensen toch wel een overlevingskadans. Ik ken er maar héél weinig die dat draaien als standaard. Maar denken dat de 100 van de polder 100 in de bergen blijven is echt ijdele hoop. Je kadans is bergop lager dan wat je vlak rijdt.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid
- Berichten: 2285
- Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
- Locatie: barcelona
- Contact
Turo de l'Home: 25Km in totaal met eerst 19Km 4-10% en dan 6Km 8-15%. Kadans tussen de 70-107 rpm (34/50 - 11/28)
Muziek op, genieten van het uitzicht en trappen maar
Muziek op, genieten van het uitzicht en trappen maar
Gezien de getoonde Watts kakte hij tijdens de laatste 6km dan ook wel 'n beetje in... Gemiddeld 229W over de hele klim en nog slechts 214W tijdens het steile toetje.Sieper schreef:Ho Lee zjit, eerst al zo'n stuk klimmen en dan nog een toetje stijl. Oude holleweg doet mij al pijn