Trainen voor hellingen van 12+%
Kun je specifiek trainen voor zwaardere hellingen?
Hiermee bedoel ik: ik heb veel op souplesse getraint deze winter, en bij de klimmetjes tot 8% oid gaat dat prima. Ga met een redelijk beentempo omhoog en gaat relatief eenvoudig (voor mijn doen dan ). Maar bv bij de KlimClassic was 1 van de eerste klimmetjes er meteen 1 van 14% (en "helaas" niet op zijn Nederlands met 1 meter zo stijl, maar gewoon, een kilometertje...) en dan is er werkelijk niets meer over van enige souplesse... Ik weet wel dat dat soort hellingen serieus zijn, stappen ook genoeg mensen af, maar ik zou er graag iets beter overheen komen zodat ik niet de rest van de dag bovenbenen heb die compleet op zijn... (Niet zozeer sneller dus,maar dat de impact op m'n lichaam net iets minder groot is).
Kun je daar specifieker voor trainen? Krachttraining in de sportschool? of bepaalde trainingen op de fiets?
Hiermee bedoel ik: ik heb veel op souplesse getraint deze winter, en bij de klimmetjes tot 8% oid gaat dat prima. Ga met een redelijk beentempo omhoog en gaat relatief eenvoudig (voor mijn doen dan ). Maar bv bij de KlimClassic was 1 van de eerste klimmetjes er meteen 1 van 14% (en "helaas" niet op zijn Nederlands met 1 meter zo stijl, maar gewoon, een kilometertje...) en dan is er werkelijk niets meer over van enige souplesse... Ik weet wel dat dat soort hellingen serieus zijn, stappen ook genoeg mensen af, maar ik zou er graag iets beter overheen komen zodat ik niet de rest van de dag bovenbenen heb die compleet op zijn... (Niet zozeer sneller dus,maar dat de impact op m'n lichaam net iets minder groot is).
Kun je daar specifieker voor trainen? Krachttraining in de sportschool? of bepaalde trainingen op de fiets?
hmmm dees ga ik ook wel keer volgen.
denk da daar niet al te veel voor te trainen valt, buiten die berg/heuvel nog wa meer op te rijden en je ritme te zoeken.
't prof peloton vlamt daar nu ook niet zonder problemen op
denk da daar niet al te veel voor te trainen valt, buiten die berg/heuvel nog wa meer op te rijden en je ritme te zoeken.
't prof peloton vlamt daar nu ook niet zonder problemen op
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
- Contact
Hoeveel tandjes heb je voor en achter. Bij de AGR toertocht heb ik me erover verbaasd hoeveel mensen er zijn die met een kleine cassette rijden. Ik rijd zelf met een 28 achter en 39 voor.
Het gaat om het vermogen. Trapfrequentie x kracht. Je moet dus het vermogen vergroten, maar ik denk dat het makkelijker is om een lichter verzet te trappen zodat je toch je huidige vermogen soepel kunt produceren.
Het gaat om het vermogen. Trapfrequentie x kracht. Je moet dus het vermogen vergroten, maar ik denk dat het makkelijker is om een lichter verzet te trappen zodat je toch je huidige vermogen soepel kunt produceren.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik monteer lekker mijn pizzaschijf (32 tanden) terwijl ik voor een 34 heb zitten. Dan is het enige gevaar dat je je voorwiel optrekt.
Training: Volgens mij kan je met (de juiste) spinninglessen hier wel beter in worden. Als de spinninglessen tenminste hoge inspanning (niet per se op hoge frequentie), van enkele minuten faciliteren. Want ga maar na, zulke klimmen bij de klimclassic (ook zelf gereden), ben je een minuut of 4 tot 7 aan het stoempen/trappen. Dat red je dus niet in een sprintje.
Dat icm je souplesse trainen, en brede basis kweken, en voldoende lichte verzet, zouden je kunnen helpen. De goede basis moet je niet vergeten, want de 1e stijle klim bij de klimclassic is na een km of 30?. Maar je moet na een 120km voor de 4e of 5e keer een helling pakken die een tijd op 18% zit.
Training: Volgens mij kan je met (de juiste) spinninglessen hier wel beter in worden. Als de spinninglessen tenminste hoge inspanning (niet per se op hoge frequentie), van enkele minuten faciliteren. Want ga maar na, zulke klimmen bij de klimclassic (ook zelf gereden), ben je een minuut of 4 tot 7 aan het stoempen/trappen. Dat red je dus niet in een sprintje.
Dat icm je souplesse trainen, en brede basis kweken, en voldoende lichte verzet, zouden je kunnen helpen. De goede basis moet je niet vergeten, want de 1e stijle klim bij de klimclassic is na een km of 30?. Maar je moet na een 120km voor de 4e of 5e keer een helling pakken die een tijd op 18% zit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Op het buitenblad een heuveltje in de buurt omhoog? Bij mij om de hoek zit het kopje van Bloemendaal; kort genoeg om op een flink zwaar verzet omhoog te harken. Ik word daar wel sterker van merk ik. Maar ik ben sowieso niet zo van de "alles zo licht mogelijk trappen" school, en heb er geen probleem mee af en toe stukken met 50-60 rpm te fietsen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- PsychoBartje
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 03 nov 2013 17:15
Ik heb afgelopen maanden specifiek getraind op mijn Tacx i-Genius ter voorbereiding om mijn klimtijd op de Mont Ventoux te verbeteren. Daarmee kan je beklimmingen simuleren boven de 8%. Ik heb 3x de videoversie gefietst en kan zeggen dat zowel de ervaren belasting als mijn tijd overeen komen met mijn eerdere real-life beklimmingen van de berg. Tacx heeft volgens mij een video's met klimmetjes in de Ardennen, waarin oa de Redoute, dus > 15% kan je zelfs ook trainen
Volgens mij is het niet velen gegeven om op souplesse 14% of meer te beklimmen.
Als je meer dan 20 uur / week kan trainen misschien wel. Om toch een beetje te trainen doe ik ook als 53x11: Op het grote blad fietsen tegen de wind in of viaducten op- en af. Hartslag in de gaten houden en cadans rond de 60.
Los van dat: Ik heb 2 fietsen, maar neem altijd mijn triple mee de bergen in. Ben niet ijdel Nooit gedoe met welke cassette te steken. En ik schakel alleen in uiterste nood terug naar het kleinste blad
Als je meer dan 20 uur / week kan trainen misschien wel. Om toch een beetje te trainen doe ik ook als 53x11: Op het grote blad fietsen tegen de wind in of viaducten op- en af. Hartslag in de gaten houden en cadans rond de 60.
Los van dat: Ik heb 2 fietsen, maar neem altijd mijn triple mee de bergen in. Ben niet ijdel Nooit gedoe met welke cassette te steken. En ik schakel alleen in uiterste nood terug naar het kleinste blad
older Budweiser
Dat is interessant. Heb zelf ook de klimclassic gereden en ik moest aan het begin van de door jou genoemde klim stoppen om dat de weg versperd was door drie auto's. Even langswandelen en daarna weer op de fiets. Alleen kreeg ik mijn linkervoet niet meer in het klikpedaal en heb dus ca 500m met vooral rechts gereden. Dat was wel pittig
Zoals zo velen hier stellen als een helling meer dan 12% gaat zijn voor lange tijd dan is er, op een enkel iemand na, geen enkele manier sprake meer van souplesse.
Kies voor een zo licht mogelijk verzet. Zelf had ik die dag een 30x25 (ca 34x28) als lichtste versnelling en dat ging best redelijk. Zelf heb ik met dat soort hellingen liever een 27 achter
(ca 34x30).
En trainen is denk ik zoals hier gezegd wordt: groot verzet tegen een helling of tegen de wind met lage cadans.
Steile hellingen liggen mij over het algemeen beter dan meer gematigde klimmen van 5-7%. Ik denk dat dat ook een beetje te maken heeft met absoluut vermogen want aan mijn (lage) W/kg kan het niet liggen (door teveel kg)
Zoals zo velen hier stellen als een helling meer dan 12% gaat zijn voor lange tijd dan is er, op een enkel iemand na, geen enkele manier sprake meer van souplesse.
Kies voor een zo licht mogelijk verzet. Zelf had ik die dag een 30x25 (ca 34x28) als lichtste versnelling en dat ging best redelijk. Zelf heb ik met dat soort hellingen liever een 27 achter
(ca 34x30).
En trainen is denk ik zoals hier gezegd wordt: groot verzet tegen een helling of tegen de wind met lage cadans.
Steile hellingen liggen mij over het algemeen beter dan meer gematigde klimmen van 5-7%. Ik denk dat dat ook een beetje te maken heeft met absoluut vermogen want aan mijn (lage) W/kg kan het niet liggen (door teveel kg)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
- Tracing_NL
- Forum-lid
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32
@ Alan, ik neem aan dat je met kleine cassette bedoelt : weinig tandjes ipv veel tandjes
Dan ben ik het namelijk wel met je eens. Dit weekend de Waalse Pijl gereden. mijn max klimverzet is 34-27. Als ik in de alpen ben (dus lange klimmen zoals galibier) dan gaat de 29 er nog op. Dit weekend een helenoel mensen zien stoempen op veel te grote verzetten.
voor wat betreft training voor 12%+. Alan zal er ongetwijfeld meer van weten, maar mijn men ing is: Kort intervaltraining. BV pyramide 1-2-3-2-1 min.
Dan ben ik het namelijk wel met je eens. Dit weekend de Waalse Pijl gereden. mijn max klimverzet is 34-27. Als ik in de alpen ben (dus lange klimmen zoals galibier) dan gaat de 29 er nog op. Dit weekend een helenoel mensen zien stoempen op veel te grote verzetten.
voor wat betreft training voor 12%+. Alan zal er ongetwijfeld meer van weten, maar mijn men ing is: Kort intervaltraining. BV pyramide 1-2-3-2-1 min.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.